bakgrund:
Skall panela om huset och då är standard och det riktiga att ha sågade sidan utåt både med tanke på att färgen Skall fästa bra (linoljefärg ej aktuellt)!och att kärnan i trät skall vändaS utåt( på dom flesta panelbrädorna beroende på sågningen).

Utmaning/problem:
Den sågade sidan på panelen tycker vi är för grov. någon som har förslag på hur man gör ?
Slipar lätt med Slipmaskin ?-> en hel del jobb
Planhyvel? -> ger slät yta->färgen fäster sämre.
Nåt annat ?
Huset är på 150kvm så gärna en lösning som är hanterbar med rimlig arbetsinsats, dock redo att lägga hyfsat med timmar då vi kommer panela om i etapper.
Tacksam för Input
 
Vill du ha slät/blank utsida?
Då är det väl bara att vända brädorna så den finsågade sidan kommer innåt!
 
  • Gilla
Mya
  • Laddar…
Jag tycker det låter så m en mycket dålig idé. Att måla om huset med de intervaller som krävs på en finsågad panel är både jobbigt och tråkigt så det räcker.
 
Som jag skrev så Så är rekommendationen från vad jag fått till livs att inte vända hyvlade sidan utåt pga.
1.
Modern färg fäster dåligt
2.
Kärnsidan skall vara utåt då panelen strävar efter att räta ut sig efter årsringarna. Vilket låter rimligt.
 
Glöm det med kärnsida utåt, man vänder på råplan om det är det som ni kommer att använda som panelvirke den sågade sidan utåt.
Sedan kommer den sågade ytan bli betydligt slätare i struktur om du målar med täckfärg.
 
Vi kommer ha panel som är 22x195 mm och vad jag har sett på lejonparten av ytterpanel i denna dimension så är kärnsidan lika med den sågade sidan.
 
Vad är problemet med den sågade sidan? Har du testat att måla och sett hur ytan blir med några lager färg?
 
Svar ja.
Det är det som är själva frågan

jag/vi tycker den blir för ruffig.
Så,
Hur får jag på enklaste/snabbaste sätt till ett mellanting mellan hyvlad och sågad yta?
Vilket verktyg etc.
 
Det låter som att ni har för mycket fritid... ;)
Måla en extra gång istället så blir det lite slätare och träet håller längre.
 
Det var inte så många svar du fick på din egentliga fråga.
Hyvla avråder jag bestämt ifrån på grund av svårigheten för färgen att få fäste.
En bandslip med lämplig kornstorlek som man håller diagonalt över brädan
och helt snabbt kör ett drag över brädorna kan kanske fixa till den yta du vill ha.
 
Helst ska man göra det efter första färgstrykningen så man slipar ner trä som rest sig av färgen.
 
@mlljhr
Ja, bandslip kan nog vara något som löser att man få ner den ruffiga ytan samt att man kan behålla tillräcklig ruffig yta för att färgen skall fästa.
 
Det kommer bli brutalt mycket jobb att slipa. Och om ni ändå tänker göra det så gör det innan ni spikar upp den (alltså på grundmålat eller första strykning). Då tjänar ni ett antal dagar.
Men brukar säga att det ska se bra ut på två meters håll så provmåla först och kolla. Om ni inte har nåt specialvirke utan vanlig granpanel avsedd för ändamålet att vara ytterbeklädnad ska det inte behöva slipas.
 
Jag har använt min gamla trogna excenterslip typ Bosch PEX 12 AE med 80- papper för att slipa bort det värsta rufset på brädorna, före målning.
Helt klart värt jobbet då det blir lättare att måla. Dessutom blir det mycket lättare att tvätta av fasaden när det blir dags. Ytan efter slipning är tillräckligt grov för att färgen ska fästa bra.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Instämmer med TS!

Har ett 40-talshus där en gavel är under arbete. ca 30% av panelen byts, resten är i gott skick och behålls.

MEN:
Den nya ytan ser så B ut jämfört med de äldre brädorna. Det luktar 70-talsbygge, fort, fort, fort, och har en helt annan känsla än originalen.

En stor del av "charmen" med det här huset är att det är väldigt original...

Jag förstår inte frågan om att färgen (kör själv med linolja) inte skulle fästa på släta ytor. Är det något som försäljare av "moderna färger" har uppfunnit som "argument"? När kom denna "sanning" till? Alla gamla hus man ser i skärgården verkar väl närmast vara hyvlade under färgen, eller var sågarna bättre förr? Eller lät man virket torka bättre före finsågning förr?

Där jag målat tidigare, på väldigt gammal panel som har skrapats flera gånger och närmast ser både hyvlad och sicklad ut fäster färgen förträffligt - jag målar bara på trärent, eftersom tidigare ägare slabbat modern skit utanpå som gör att det spricker och reser sig i de delarna.

Extra B känsla är det med snickerier (t.ex. fönsterfoder) i råsågat material på ett hus där väggarna är släta!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.