Någon som vet var man köper tvålflingor för betongbehandling!?

Ringt runt 10-15 ställen idag utan resultat. Finja betong som skriver om det i manualen för "bänkskiva i betong" vet inte ens själva.

Provade ringa färgaffär, garn/ull, några livmedelsbutiker, panduro, prols, köksdetaljister, beijerbygg, apoteket, etc etc.

Det flesta har inte ens hört talas om det.

Googlar man tvålflingor får man ju massor av recept (såpbubblor, fingerfärg, etc) där detta ingår, dock ingen köpinfo...

tips!?
 
Hej,
är bara lite nyfiken på kostnaden? Hade tänkt gjuta en skiva till vår köksö (185cmx100cm, 4cm tjock), helt plain bara, inga urtag eller så.

TyraMyra
 
gjutplywood 400-600kr beroende på kapning etc
25kg finbetong 45kr/st gissar 4st? kolla vilken volym som går åt
silikon 70kr
div armering 200kr
skruv xkr
sandpapper
etc etc

men bortsett från att det e rätt mycket jobb och plask så ere ju billigare än allt annat, framförallt med tanke på resultatet om man lyckas!

Finns finare och hållfastare betong som man egentligen bör använda, denna är dock dyrare.
 
jag hade kört med sten i får mycket finare ut. Närmare marmor. Enligt min mening så blir det så tråkigt med fin betong
 
Tack! Låter som att man kan spara en slant istället för att köpa en i massivt trä ;)

Vi ska ha svart granit som bänkskiva/diskbänk. Golvet är valnötsparkett och kökssnickerier går i vitt och alla vitvaror i rostfritt. Tror ni att det "skär sig" med en arbetsskiva i betong på köksön?

TyraMyra
 
finns färg (pulver) att färga betongen också
 
Angående vibrering av betongen vid tillverkning av bänkskiva, kan man inte vibrera betongen först och sedan sänka ned armeringen efteråt? Tänkte gjuta en skiva själv efter Finjas anvisningar. Någon som ser problem med att sänka ned armeringen efter att ha vibrerat?
 
  • Gilla
Mixelmux
  • Laddar…
Tror inte att du kan lägga ned den efter då betongen är ganska tjock och armeringen kanske inte sjunker ner?

men om du vibrerar samtidigt som du lägger ned den funkar det garanterat. Varför lägga ned den edteråt?
 
jag vill kunna vibrera betongen ordentligt men en vibra.
har läst att många har problem att vibrera pga att armeringen rubbas eller är i vägen.
 
Vibrera ordentligt utan armering. Lägg på armeringen och vibrera lite så den sjunker. Borde väl funka?

Nåt som däremot inte funkar är att vaxa bänkskivan med grönlandsvalla som jag gjort. Det försvinner när man ställer varma saker på skivan. Ska ta bort vaxet och ersätta med olja/flytande hårdvax.
 
Häftigt att folk har börjat bygga diskbänkar i betong. Har varit intresserad ett tag och köpe förra året Fu-tung Chengs böcker. Man blev ju fantastiskt inspirerad. Frågan är bara om man kan få tag på bra/rätt produkter här, att skeppa från USA blir väl orimligt dyrt. Hursom helst verkar det finnas en uppsjö med produkter för att hantera en del av problemen som avhandlats i träden. Luftbubbelhålen efter gjutningen fyller man tydligen med en s.k. "slurry" - "Voids are best filled with a slurry coat, made of pure cement with either very fine sand or no sand at all,". Efter polering bör man tydligen lägga ett tätskickt, s.k. sealer, innan man vaxar.

I chengs bok har de i armeringen innan och fäster den med ståltråd. Häller i betongen, vibrerar sedan och när det är klart klipper tråden och petar ner den...

Häftigast av allt är alla olika färger och inlägg man kan göra i betongen, allt från gräddvit till vulkansvart, med inlägg i diverse metaller, stenar, glas etc.

Kolla mer på: http://www.concreteexchange.com/
 
Jag har gjutit ett antal provbitar i betong. På den ena använde jag mig av vanlig gulsåpa som jag polerade in med en polermaskin, blev en mycket behaglig och slät yta. Det jag gillade med såpan är att betongen ser fortfarande rå och obehandlad ut. På den andra använde jag mig av sten impregnering blev väldigt motståndskraftig mot väta men en lite strävare yta.
 
Hej

Håller på med att gjuta betongskivor till vårt nya kök.har först testat att slipa med handkraft men har förstått att man nog ska göra det med maskin. Hur ska man behandla ytan sedan Har testat med Stensåpa Steinfix 50 & 60 men det håller inte riktigt för vatten och hur ska det då gå med vin, fettstänk mm. Är det någon som vet vad man kan ha för att få en riktigt bra och tålig yta?
 
Om vill kan ja lägga in bild med bänk skiva med järn oxid färgpigment (svart). Han ville inte har helt svart utan mörk grå.
 
Watchmen skrev:
Om vill kan ja lägga in bild med bänk skiva med järn oxid färgpigment (svart). Han ville inte har helt svart utan mörk grå.
ja lägg gärna in bilder på skivan, Har du gjort något mer än att blanda i järnoxid, oljat in den, använt såpa... eller något annat.

Jag undrar nämligen vad man ska göra för att skivan ska tåla fett och smuts så att man slipper att vara orolig för vad som kan hända. Är det någon annan som vet vad man kan göra för att få den vatten och smutsavvisande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.