Hej, jag har läst i stort sett alla inlägg om golvvärme på oisolerad platta men har ändå några frågor. Vårt hus är en plans med källare/suterräng från 74 och jag tänkte ge mig på en gäst wc på källarplanet. Plattan har 15cm grus under sig och sedan 10cm betong. I övrigt ligger huset i en sluttning samt på berg. Nästan samtliga rum i källaren har upprepade golv och när jag rev golvet i WC så upptäckte jag ingjutna reglar och mineralull direkt mot betongen. Det är dock ingen konstig lukt och virket samt isoleringen var torr och allt skräp som låg på befintlig platta var också i gott skick.
Innerväggarna står fortfarande mot plattan utan någon tjärpapp eller plast emellan.

Nu till min fråga, hur ska jag bygga upp golvet igen? Bila ur är inget alternativ, dels pga arbetsbördan och dels pga att det är berg under.

Jag funderar på följande:
Alt 1: 30-40mm PIR isolering följt av golvvärme slingor ingjutna i 40mm flytspackel + tätskikt + klinker. Lägga åldersbeständig plast mot nedre delen av innervägg + foam för att skapa rörelse mån för flytande golvet.

Alt2 och 3: samma som 1 men med cellplast eller EPS betong istället för PIR.

Jag har 95mm att jobba med inkl ytskikt om jag inte ska påverka befintlig takhöjd.

Är detta en rimlig konstruktion? Jag vet att det inte är optimalt men det är väl bättre än det var innan?
Har även bergvärme och planerar att ha golvvärmen igång året om.
 
Hej @Sauka
Fick du ingen svar på frågan?
Jag undrar vilken alternativ du valde till slut och om du är nöjd med resultatet?
Står inför ungefär samma val :)
//Mark
 
T tmarkr skrev:
Hej @Sauka
Fick du ingen svar på frågan?
Jag undrar vilken alternativ du valde till slut och om du är nöjd med resultatet?
Står inför ungefär samma val :)
//Mark
Hej,
Jag tog bort de ingjuta reglarna och avlämnade den grova plattan med flytspackel så den blev slät. Sedan lade jag 30mm cellplast, fäste golvvärmen i cellplasten och sedan ytterligare 30-40mm flytspackel. Det blev bra.
 
S Sauka skrev:
Hej,
Jag tog bort de ingjuta reglarna och avlämnade den grova plattan med flytspackel så den blev slät. Sedan lade jag 30mm cellplast, fäste golvvärmen i cellplasten och sedan ytterligare 30-40mm flytspackel. Det blev bra.
Skönt att det blir bra - känns som ovasett vilken lösning man välja är det alltid någon risk med det... fukt, värmeförlust mm.

Ingen bygplast under cellplasten?
Är klinkers varmt nog på vintern?

Tack på förhand
//Mark
 
T tmarkr skrev:
Skönt att det blir bra - känns som ovasett vilken lösning man välja är det alltid någon risk med det... fukt, värmeförlust mm.

Ingen bygplast under cellplasten?
Är klinkers varmt nog på vintern?

Tack på förhand
//Mark
T tmarkr skrev:
Skönt att det blir bra - känns som ovasett vilken lösning man välja är det alltid någon risk med det... fukt, värmeförlust mm.

Ingen bygplast under cellplasten?
Är klinkers varmt nog på vintern?

Tack på förhand
//Mark
Jag använde ingen byggplast. Cellplasten är ändå kapillärbrytande och sedan hade jag tätskikt innan jag lade klinkers. Här är lite bilder.
 
  • Badrum under renovering med öppen installationsvägg, tätskikt och lagd klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med vit tvättställsskåp, rund handfat, marmorerade kakelväggar och grå klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i badrum före kakling med synliga gipsplattor och installationer för VVS.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av golv med nytt tätskikt applicerat, redo för klinkerinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv i byggprocess med cellplast och värmeslingor innan tätskikt och klinkerläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vita kakelväggar, handfat på skåp och en toalettstol, utan synlig byggplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmeinstallation ovanpå cellplastisolering och kapillärbrytande material i renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från en dörröppning där en blommig tapet möter ett hörn med vita kakelplattor; grå klinkergolv leder in i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.