3 320 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Vem kontaktar man vid översvämmad tomt?
Hej!
Jag är relativt nyinflyttad på liten gård. Har två ängar framför mitt hus där det går en bäck igenom till en sjö längre bort.
Det finns tydligen bävrar i sjön som täpper till bäcken mynning vilket resulterar i att mina ängar och min infartsväg blir översvämmade vid kraftigt regn. (vilket det var inatt så nu ligger det vatten över ängarna, vägen och ena grannens tomt.)
Enligt grannen är det någon person som har ansvaret för bäcken så att den funkar som den ska. Jag har dessvärre inte så mycket information.
Men vem vänder jag mig till med detta problemet? Är det kommunen?
Bor i Trollhättans kommun.
Tack på förhand.
Jag är relativt nyinflyttad på liten gård. Har två ängar framför mitt hus där det går en bäck igenom till en sjö längre bort.
Det finns tydligen bävrar i sjön som täpper till bäcken mynning vilket resulterar i att mina ängar och min infartsväg blir översvämmade vid kraftigt regn. (vilket det var inatt så nu ligger det vatten över ängarna, vägen och ena grannens tomt.)
Enligt grannen är det någon person som har ansvaret för bäcken så att den funkar som den ska. Jag har dessvärre inte så mycket information.
Men vem vänder jag mig till med detta problemet? Är det kommunen?
Bor i Trollhättans kommun.
Tack på förhand.
Markägaren där bäverdammen ligger?
Är dock inte så lätt att få bort bävrar som envisas med att bygga nytt hela tiden. Flitiga rackare när de väl bestämt sig.
Ev någon slags skyddsjakt för att få bort de?
Är dock inte så lätt att få bort bävrar som envisas med att bygga nytt hela tiden. Flitiga rackare när de väl bestämt sig.
Ev någon slags skyddsjakt för att få bort de?
Det är nog en bra början, men jag vet inte om det är självklart markägarens sak att lösa TS' problem.
Vilket ansvar har markägaren egentligen kan han hållas ansvarig för skador hos TS?
Jag skulle föreslå samarbete.
/ATW
Vilket ansvar har markägaren egentligen kan han hållas ansvarig för skador hos TS?
Jag skulle föreslå samarbete.
/ATW
Deras damm har rivits 3 gånger bara senaste månaderna, ena grannen har ansökt om skyddsjakt tidigare hos LS men fått avslag.
Tror det är kommunen som äger sjön. Skickade mail till LS där jag sa hur det var och de svarade bara att jag får riva dammen när jag vill mellan 1 maj till 31 augusti. Om inte det hjälper måste jag ansöka om skyddsjakt. Men om grannen redan fått avslag lär ju inte jag få igenom det?
Tror det är kommunen som äger sjön. Skickade mail till LS där jag sa hur det var och de svarade bara att jag får riva dammen när jag vill mellan 1 maj till 31 augusti. Om inte det hjälper måste jag ansöka om skyddsjakt. Men om grannen redan fått avslag lär ju inte jag få igenom det?
Om kommunen gett avslag på skyddsjakt redan så anser man tydligen att bäverns rättigheter till att leva är större än era att vara torra.
Men river man hela tiden så kommer det väl förr eller senare lösa problemet.
Men river man hela tiden så kommer det väl förr eller senare lösa problemet.
Liknande trådar
-
Lip folie bubbla vid golvbrunn (pyrus). Panik!
Badrum -
Tvättmaskin tömmer inte, luftficka vid pumpen?
Vitvaror -
Hjälper ftx vid hög värme av sol på sommaren?
Ventilation -
Kompressor stannar ej vid uppnått maxtryck
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dränering avsliten vid fiberplöjning, översvämmad källare
Försäkringar