Hej! Ska försöka förklara mitt problem. Min klippare tuffade runt och jag ser att den ej klipper. Märker då att Snurrplattan där knivarna sitter fast har släppt, hittade igen hela altet och nu vet jag inte dels hur den lossnat men även hur den ska fästas för skruven under själva klipparen har ju gäng men det finns liksom inget i motsvarande hål som kan fästa plattan igen... har ni varit med om liknande och har någon nån aning vad jag själ kan göra för att få dit den? Mvh
 
Någon som vet om knivtallriken ska fästas med eller moturs när klipparen ligger på rygg?
 
Den ska skruvas fast i motsatt riktning mot vad den snurrar när den klipper (vilken det är ser du på knivarna).
 
Tack! Jag har nu provat att fästa den både med o motsols men den faller ändå lös efter ett tag.

Skruven undertill ser ut såhär och centrum under knivtallriken passar, men är det inget som ska hålla fast den mer än gängen på bilden? Tänker att det borde väl kanske sitta någon spärr eller liknande... men jag är orutinerad på sånt här och gissar bara...
 
  • Närbild på skruvar och gängning under en knivtallrik med synligt gräs och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, det måste ju sitta en mutter eller liknande som håller fast allt. Gissningsvis sätter man dit plattan först och drar sedan fast den med en mutter. Lossna muttern efter ett tag så kanske du kan prova med en nylonmutter?
 
Pratade med en dansk återförsäljare och mailade även bilder, det jag fick till svar var att denna på bilden (som har en spricka) var orsaken till att knivtallriken lossnar och därför behövde jag bara beställa en ny och skruva fast... nu har jag som sagt bytt ut den men det känns som att det behövs något mer som du säger, en mutter eller liknande som låser fast den... ett sorts lås.
 
  • Närbild på en maskindel med spricka där en knivtallrik lossnar, behov av fastlåsning synliggörs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser den ut på motsatt sida? Om du lossar på de tre skruvarna och tar bort locket. Finns ingen sorts låsning där?
 
Om jag lossar de tre skruvarna ser det ut så här och på undersidan sitter den konformade skruven fastgjuten, den som jag hade en spricka i enligt tidigare bild, det är denna del jag fått hem en ny av...
 
  • Metallisk rund komponent med tre skruvar och en central konformad öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se några gängor på bilderna. Hur sitter den fast på axeln? Det finns också en avfasning på axeln där jag antar att den ska passa. Alltså måste det finnas en mutter som du drar fast allt med, som passar i försänkningen på sista bilden. För jag antar att den gängade axeln sticker upp där efter du satt den på plats? Om denna mutter nu inte sitter kvar så kan det vara så att dom använde Loctite (skruvlåsning) från fabrik, och att det är därför den lossnar för dig. Antingen gör du likadant, eller sätter dit en mutter med nylonkrage, alternativt använder två muttrar som du låser mot varandra (om det finns plats).
 
När jag stoppar den delen som var trasig så når skruven till ungefär samma höjd som mittendelen på hålet i mitten på sista bilden. Det sitter även en avlång ”bricka” nedsänkt där samt en rund bricka... men det känns ju inte som att det är någon sorts låsdel... såg på hemsidan följande skruv, men jag förstår inte riktigt vad den reservdelen är till för... kanske är något helt annat... eller så är det tänkt att den ska vara just på detta ställe för att låsa fast. Försökte förstå den danskan jag talade med i telefonen men jag som Norrlänning har väldigt svårt att förstå språket, gick bättre är vi skrev men fick inte fram något av henne gällande mutter utan hon hänvisade mig till den avlånga brickan...
 
  • Närbild på en hexagonalt låsmutter i metall, troligen relaterad till diskussion om reservdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg följande mutter menar jag
 
Jag tror dom flesta norr om Skåne har problem med danska språket...

Där har vi nog problemet, med en mutter på plats så kommer det gå bättre. Med lite tur så är det en standardstorlek som du kan köpa i valfri järnaffär. Fast du borde ju haft en mutter på plats från början, eller glömde dom sätta dit den kanske...
 
Hehe ja det kanske inte bara är vi i nordligaste norr som klurar över deras språk

Eftersom delen gick sönder i samband med en fastkörning i studsmattan kan det hända att det ligger en mutter där i gräset som jag ej lyckades hitta och därmed ej vet att den suttit där...
 
Borde väl vara en mutter här?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.