Och dessutom kommer vi ha mellan 60-80 000 i sparkapital vid den tidpunkten ochså om det går ordentlig nöd på oss!! Så nödfallskapital kommer finnas!
 
Håller med ovanstående två. Vårt hus blev mycket mycket dyrare pga en felräkning. Som tur är klarar vi att betala alla räkningar men nöjeskontot det närmste året blir inte stort. Det är det värt. Étt år att få upp bufferten igen går snabbt och under tiden kan man njuta av sitt nya hus.
 
Jag tycker definitivt det är värt den uppoffringen att få bo i sitt eget byggda hus och den ökade livskvaliteten i det.
Här har du ju ditt svar! Go for it :cool:. Verkar finnas stor risk att du annars ångrar dig.

Lycka till!

P.S Jag följer med spänning fortsättningen ;) D.S
 
Nämen tack!! :D ;)

Ja man räknar o räknar.. Hade ju glömt att lägga in ökade kostnader på studielånen!! :surprised: Som det ser ut nu har vi iallafall mellan 4500 och 5500 kr kvar efter boendekostnader, bilen, övriga räkningar och mat. Återigen beroende på hur man lägger upp lånet och hur räntan ser ut om ett år. Har räknat med 2 % upp från idag om ett år då lånet omsätts från byggkritan. Då klarar vi även 3 och 4 % upp från idag räknat på dagens lön men då blir det rejält svettigt!! ;D

Men jag räknar kallt med att vi gemensamt har både högre lön och lägre lånekostnader i övrigt innan räntan gått upp 4-5 % från idag!! Vad tror ni?? Hur snabbt är räntan där uppe??? :-/

Förresten Christi!!

Vad var det som gjorde er kostnad i slutändan så mycket högre än det ni räknade på ursprungligen?? Du säger felräkning! Hurdå???

Tacksam för svar!

Mvh

/Dennis och Linda

 
Någon?? ::)
 
Jag tycker att det låter som att du redan har bestämt dig...

 
Jag har mer eller mindre bestämt mig! Regeringen är en annan sak!! :'( ::) ;D

Försöker samla kloka råd och tips och tankar som vi sedan diskuterar för och emot en investering!

Så snälla mer inlägg nu!! ;)
 
Håller på dig! Om ni nu har en sådan stor buffert så har ni ju att ta av i kärvare tider. Jag tror säkert att ni kommer att lyckas! ;D Man får kanske offra lite om räntan går upp men det vet ni ju, eller du åtminstone. Lycka till säger jag bara! Har ni fått banklån så lär det inte vara några problem. De brukar vara ganska så hårda. Skulle det mot förmodan gå åt helsike med jobb och annat så går det fktiskt att sälja nybyggda hus också. Säkerligen får ni tillbaka det ni har lagt ut om inte mer! Lycka till med att övertala regeringen ;) ;D!!!
 
Tack Marelb!!

Problemet är att tjejen har skrämt upp sig själv med skräckscenarier etc etc och hon verkar svårsåld på ideen med att bygga nu plötsligt. Förr var hon eld och lågor men nu när hon inser att det kommer innebära en del uppoffringar börjar hon få kalla fötter dessvärre.. Ingen aning om vart det här kommer ta vägen!! :D ::)

Försöker övertyga om att vi ju har en reserv om det kniper om ett år. Den skall vi spara ihop. Troligtvis går dessutom inte ALLA räntor (bundna och rörliga) upp lika mycket tills nästa år då vi kan binda lån om vi är oroliga. Rörliga kanske går upp 1,5-2% men knappast den fasta som faktiskt sjunkit på senare tid. Men den antas gå upp ca 0,5% tills nästa vinter.

Nåja, jag har räknat med +2% på alla räntor tills nästa jul vilket är realistiskt. Då klarar vi oss även om räntan under 2008 går upp ytterliggare 1 procent. Till 2008-2009 lär vi dessutom tjäna säkert 5-10% mer än idag ochså med två-tre lönehöjningar framför oss inom den tiden. Och så kanske en tjänstebil kommer in i bilden ochså. Så vi kommer förståss att klara oss. Och sparpengarna finns hela tiden där.

Ja jag ser saker positivt. De negativa signalerna är inte många men tillräckligt oroande för tjejen iallafall. Och hennes huvudargument är ju det att jag IDAG inte hittat ett nytt jobb ännu. Men arbetslös är jag officiellt först på Onsdag nästa vecka den 1:a November.

Negtivt:
- Nytt jobb till mig
- Tjejen har fast jobb men inte det hon vill ha i förhållande till sin färska utbildning från högskolan. Hon söker ochså jobb alltså! Oroar sig för att bara få ett vik. eller provanställning.
- Räntorna om dom skenar iväg högre än vi har förväntat inom en 1-2 års period. Men det finns inga signaler på det ännu. Dessutom sägs ju bostads/villamarknaden redan ha svalnat av en del. Då kan ju RB tänkas ta det lite lugnare med höjningarna!

Suck! Nu låter det som jag försöker övertala ER ;D :D Men inga mina argument verkar bita på regeringen!!
 
Kanske lite sent i diskutionen men ändå!

Du säger att tomten ägs av Götenehus, var inte så säker på det! Chansen är stor att de bara är de förmedlar tomten, inte att de äger den. Låter som en stor utgift för GH att köpa tomter på det sättet...

I vårt fall ägde en bonde vår tomt, men GH förmedlade den till oss. Första halvåret fick vi åxå känslan av att det var GH som ägde tomten med så var det inte. GH kan aldrig skriva ett bindande kontrakt med tex en markägare som säger att markägaren måste sälja via GH. Vad jag förstått iaf. Jordabalken hindrar det. Ett ägandekontrakt blir först gällande när hela tomten är betald, oavsett handpenning och andra kontrakt som säger att du SKA få köpa tomten senare, osv.

I vårt fall rekommenderade GH att vi inte köpte tomten förrän vi fått bygglovet och bestämt visste att vi fick bygga där samt det hus vi ville ha. Eftersom vårt fall var lite knepigt innebar det att bygglovet tog hela 8-10 månader från första kontraktet med GH, dvs vi köpte tomten först efter att vi planerat vårt hus i 8-10 månader. vad vi fick reda på lite senare (efter ett halvårs planerande) var att nuvarande tomtägaren kunde, om han så önskade, välja att sälja tomten till precis vem han ville innan dess, trots att han hade en överenskomelse med GH att de skulle förmedla tomten. En ganska stor riskt vi tog alltså, vi hade ju blivit galna om vi råkat ut att markägaren sålde till någona annan.

Jag har dessutom hört om sådana fall där folk planerat att bygga hus på en tomt i flera månader med inann de hunnit köpa tomten så har markägarens egen son tex fått köpa tomten. Snopet!

I stället får GH samt andra husföretag det att låta som om de äger tomten, fast de bara förmedlar den. Om så är fallet skulle ni alltså, om ni ville, kunna lista ut vem den riktige ägaren är och ge honom ett bud bakom ryggen på GH och sedan anlita ett annat byggföretag.

Nu är jag visserligen väldigt nöjd med GHs övriga arbete, så jag kan varmt rekommendera dem. Men det kan vara bra att veta vad som gäller!

Lycka till!
 
Fasen folk är ju som galna på denna sajt, inga sparade pengar inget jobb, dålig lön, lån och krediter på allt de har. Ändå ska man bygga hus och tro att man ska spara pengar under tiden de bygger. Allt detta och glatt påhejade av ett antal "Våga och vinn" typer som alltid är med och hejar på. Tycker du ska lyssna mer på din tjej. Ordna upp ekonomin innan bygget. Fel att tro att detta är sista bra chansen, det kommer alltid nya chanser och då kanske ni har jobb/ekonomi för det. Man kan ju inte sitta och räkna på att man vinner på lotto på lördag!
 
Hej!

När vi räknade, och för att jag ska känna mig trygg, så satte vi som gräns att vi ska kunna överleva (helt utan lyx iofs) och ha kvar huset på en av våra löner och med typ 6% ränta.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.