J
Hej!

Återigen behöver jag hjälp att bolla en av mina galna idéer. Eller är den det? jag tycker inte det. :)

Jag har hittat en skogsfastighet som ägs av en av de större skogsbolagen. De är positiva till att stycka av och sälja eftersom marken är mestadels äng och inte går att avverka.

Här på står världens finaste lilla torp! 90 m från sjön och 10 m från naturreservat, 40 min till storstan. Torpet är ordentligt förfallet. Ena sidan är timret relativt ruttet rakt igenom, inomhus relativt fint, alla rutor är trasiga/borta, några hål i taket, dörrarna är bortplockade, ena farstukvisten har gett upp och säckar ihop. Ni förstår ungefär, ett ordentligt projekt att renovera. Det finns dock elstolpe i närheten (verkar intakt elledning), bra väg fram osv. Det smarta hade varit att riva och bygga nytt.

Grejen är dock att tomten är heeeeelt unik. Det finns inte en chans i världen att man skulle få bygglov för ett nytt hus här. Kommunen har också rykte om sig att vara svåra att förhandla med vad gäller bygglov.

Om jag köper en tomt med hus där ingen bott på 50 år. Kan jag ändå renovera det utan att ansöka om bygglov? Vad skulle kommunen kunna hitta på om de bestämmer sig för att de vill sätta sig på tvären? Vad har jag för rättigheter att renovera ett sk ruckel?

Måste renoveringen se identiskt ut med hur huset varit tidigare?
Får man byta tex stående mitt liggande panel?
Får man göra mindre tillbyggnader, tex farstu och liknande?
 
Redigerat:
Det beror lite på om det finns detaljplan eller räknas som sammanhållen bebyggelse, men av beskrivningen av läget låter det inte så.
I så fall är det ganska fritt med vad du får göra. Att ändra fasad, tak, dörrar och fönster kan kräva bygglov, men det beror lite på om det räknas som en väsentlig förändring eller inte. Görs allt samtidigt kommer det med stor sannolikhet räknas som en väsentlig förändring, men görs ser efter varandra så kan man klara sig. Hur lång tid det måste gå mellan de olika ändringarna finns det dock inget bestämt om så det är en subjektiv bedömning som görs från fall till fall. Möjligen att vissa kommuner har egna riktlinjer.
Att däremot byta ut all panel eller alla takpannor/plåtar mot likadana är inget problem.
Ska du göra förändringar i den bärande konstruktionen så krävs det bygglov, men om jag inte minns fel så krävs det inte bygglov om det är så att du river en rutten bärande vägg och sedan bygger upp den igen. Så det är bara om du ska flytta en bärande vägg/stolpe/takstol som det behövs bygglov.
Att göra om planlösningen kan också kräva bygglov beroende på hur stora ändringar som görs. Men samma sak där att river du en vägg och bygger upp den igen så behövs inte bygglov.
Så rekommendationerna jag har läst brukar vara att ta en yttervägg i taget om man behöver riva hela/stora delar av väggen. Ska det göras förändringar inne så är det bäst att även göra det i etapper om det går.

Oftast får man göra mindre utbyggnader utanför sammanhållen bebyggelse, men vilka gränser som gäller skiljer från kommun till kommun. Här är det 50 kvm dock max 50% utökad BYA (det som ger minst BYA) har jag för mig
 
Man kan ju börja med att kolla om huset finns registrerat överhuvud taget?
 
  • Gilla
Strmpr
  • Laddar…
Eftersom det ligger 90 m från vattnet är det strandskyddet som är den stora frågan skulle jag säga, inte bygglovet. Strandskyddet prövas utifrån Miljöbalken och bygglov från Plan- och bygglagen. Du skulle kunna få bygglov, men inte strandskyddsdispens. Du ska uppfylla ett av de sex skäl som anges i Miljöbalken för att få dispens från strandskyddet. Renovera kan du göra utan dispens, men då är frågan vad som räknas som renovering? Jag skulle säga att byggnaden ska se likadan ut, men i fräscht skick. Ingen tillbyggnad.
 
H hjulia skrev:
Det beror lite på om det finns detaljplan eller räknas som sammanhållen bebyggelse, men av beskrivningen av läget låter det inte så.
I så fall är det ganska fritt med vad du får göra. Att ändra fasad, tak, dörrar och fönster kan kräva bygglov, men det beror lite på om det räknas som en väsentlig förändring eller inte. Görs allt samtidigt kommer det med stor sannolikhet räknas som en väsentlig förändring, men görs ser efter varandra så kan man klara sig. Hur lång tid det måste gå mellan de olika ändringarna finns det dock inget bestämt om så det är en subjektiv bedömning som görs från fall till fall. Möjligen att vissa kommuner har egna riktlinjer.
Att däremot byta ut all panel eller alla takpannor/plåtar mot likadana är inget problem.
Ska du göra förändringar i den bärande konstruktionen så krävs det bygglov, men om jag inte minns fel så krävs det inte bygglov om det är så att du river en rutten bärande vägg och sedan bygger upp den igen. Så det är bara om du ska flytta en bärande vägg/stolpe/takstol som det behövs bygglov.
Att göra om planlösningen kan också kräva bygglov beroende på hur stora ändringar som görs. Men samma sak där att river du en vägg och bygger upp den igen så behövs inte bygglov.
Så rekommendationerna jag har läst brukar vara att ta en yttervägg i taget om man behöver riva hela/stora delar av väggen. Ska det göras förändringar inne så är det bäst att även göra det i etapper om det går.

Oftast får man göra mindre utbyggnader utanför sammanhållen bebyggelse, men vilka gränser som gäller skiljer från kommun till kommun. Här är det 50 kvm dock max 50% utökad BYA (det som ger minst BYA) har jag för mig
Utanför sammanhållen bebyggelse och detaljplanelagt område är det lättare att få bygglov och de bygglovsbefriade åtgärderna är generösare, MEN 90 meter från sjön innebär att det ligger inom strandskyddat område, och då blir det en annan prövning. Att det sedan ligger 10 m från naturreservat kan innebära att tomtplatsen skulle inkräkta på reservatet, och det kan Länsstyrelsen ha synpunkter på.
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Man kan ju börja med att kolla om huset finns registrerat överhuvud taget?
Precis, finns det inte så blir det nybyggnad du gör. Besök stadsbyggnadskontoret och kolla i deras ritningsarkiv.
 
Har hört att om man byter en vägg i taget ska man dokumentera det om man tillsist kommer ha ett helt nytt hus. Dvs ta många bilder på renoveringen och se noga till att aldrig riva så mycket så det riskerar räknas som nybygge... Misstänker du heller inte kan ändra volymen. Troligen blir det ju mkt dyrare men kanske enda sättet om du inte skulle få bygglov till nytt hus... Sen vet jag inte hur lätt det är att göra så här med timmerhus, men slutar det med ett regelbyggt hus kanske det inte gör något att sista timmerväggen inte kan stå för sig själv. :)
 
Har du kollat med Lantmäteriet hur de ställer sig till en avstyckning?
 
Hur tänker du nu kring projektet efter att ha fått lite olika svar? Vad bli nästa steg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.