A
Hej!

Vi flyttade till vårat hus i vintras och har efter alla konstens regler sått nytt gräs, dock gjordes ingen luftning av mattan men vi kan meddela att det görs kontinuerligt ändå tack vare den dagliga ansningen av tistlar (ca 2 hinkar per dag)...

Nu efter ca en månad har vi äntligen fått upp nytt gräs (klippt vid två tillfällen) och igår gödslade vi.

Utöver gräset så har vi en mängd ogräs, värst är tistlar och sedan något vi inte riktigt vet vad det är, det tar över gräsmattan helt och bildar något som mer kan kallas en lövmatta... Vi har en gissning på parksallat men inte helt säkra och om det är det, hur gör vi bäst med klippningen? Ska vi klippa det så kort som möjligt för att ta död på det?

Kan tillägga att vi inte vill lägga ut någon markduk eller förstöra gräsmattan med något medel just nu inför sommaren..

Väldigt tacksam för svar!

Trevlig kväll!

Bild 1: Gräsmattan ovanifrån och ni ser de lite mer ljusgröna partierna, det är dessa som är täckta av vad det nu är..

Nyklippt gräsmatta med ljusgröna partier av ogräs vid ett gult hus med ett vitt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ovanifrån vy av en nyanlagd gräsmatta med ljusgröna områden av möjligt ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Bild 2: Tagen nu sent på kvällen så hoppas ni ser, men det är en närbild på bladen..


Gräsmatta med inväxt av ljusgröna blad, troligen ogräs, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3: Bara en kul bild för att se hur allt såg ut när vi besiktigade huset i höstas... :crysmile:

Ojämn gräsmatta med ljusgröna fläckar av möjlig ogräsinfestation framför gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte säker men skulle kunna vara jordreva. Hade tidigare bekymmer med jordreva i gräsmattan, MCPA enligt ovan tråd var grymt effektivt.
 
A
Mats-S John Smith skrev:
MCPA löser problemet, finns en tråd om det här på forumet. Tar endast ogräs, lämnar gräset ifred :)
[länk]
Okej
mg765 mg765 skrev:
Inte säker men skulle kunna vara jordreva. Hade tidigare bekymmer med jordreva i gräsmattan, MCPA enligt ovan tråd var grymt effektivt.
Tusen tack för snabbt svar!

Kan lätt tänka mig att köpa det där MCPA, var kan jag hitta det? Kollade på eBay nyss men de verkar inte gå att beställa hit? och finns det bara en sort eller har ni något som ni rekommenderar? idel öra var jag kan hitta det och vilket fabrikat.. :geek:
 
Verkar inte vara så enkelt att beställa därifrån?

ATTENTION IMPORTANT: To purchase this product, we need a copy of your certificate of competence and a copy of your passport.

Please email or fax us the necessary data
 
J Jonix skrev:
Verkar inte vara så enkelt att beställa därifrån?

ATTENTION IMPORTANT: To purchase this product, we need a copy of your certificate of competence and a copy of your passport.

Please email or fax us the necessary data
Kolla igenom tråden som länkas ovan. Den innehåller rätt många svar på exakt din fråga med jämnt återkommande intervall. Du kan kolla Loredo Quattro från eBay är ett av många tips.
 
N noupe skrev:
Kolla igenom tråden som länkas ovan. Den innehåller rätt många svar på exakt din fråga med jämnt återkommande intervall. Du kan kolla Loredo Quattro från eBay är ett av många tips.
Den tråden är 100 sidor lång... Lite märkligt att ett inlägg daterat 6/6 leder till en sida som kräver någon form av yrkesbevis och kopia på pass...
 
F
J Jonix skrev:
Den tråden är 100 sidor lång... Lite märkligt att ett inlägg daterat 6/6 leder till en sida som kräver någon form av yrkesbevis och kopia på pass...
Håller med, det hade varit mycket mer logiskt om det var daterat 5/6 :rolleyes: ... Det krävd fö varken kopia på pass eller nåt annat, det framgår av flera inlägg i den 100-sidiga tråden.
 
Staffans2000
Det säger väl en del om lämplighet av att i fåfängans namn, sprida ut det framför sin egen ytterdörr.

Staffan
 
  • Gilla
straffarbete och 3 till
  • Laddar…
J Jonix skrev:
Den tråden är 100 sidor lång... Lite märkligt att ett inlägg daterat 6/6 leder till en sida som kräver någon form av yrkesbevis och kopia på pass...
Stämmer, därför du fick ett snabbt tips också som jag hoppas du uppskattade. Men för mer ingående detaljer om olika medel, leverantörer, pass/sprutlicens eller ej är det ju rimligare att ge sig in i tråden än att börja återskapa den 100-sidiga diskussionen här.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Jodå, det uppskattades! Jag hoppade tillbaka kanske 20-25 sidor, men så gott som alla länkar från den tiden var trasiga. Det var därför jag blev lite förvånad över att man så sent som för en månad sedan rekommenderade en leverantör som såg ut att kräva någon form av yrkesbevis och kopia på pass(!). Det var alltså inget särskilt med datumet som sådant... ;)
 
J Jonix skrev:
Jodå, det uppskattades! Jag hoppade tillbaka kanske 20-25 sidor, men så gott som alla länkar från den tiden var trasiga. Det var därför jag blev lite förvånad över att man så sent som för en månad sedan rekommenderade en leverantör som såg ut att kräva någon form av yrkesbevis och kopia på pass(!). Det var alltså inget särskilt med datumet som sådant... ;)
Jepp :) men som sagt - dra du hem en Loredo Quattro från eBay Tyskland för ett par hundringar så är din jordreva eller vad det var borta om två veckor. Använd sparsamt och bara där det behövs och fokusera på att tränga ut ogräset på längre sikt - gift är aldrig en bra totallösning.
 
Hade redan beställt en flaska Dicotex på "Fruugo" med Klarnas "Få först - betala sedan". Påstås ha skickats från Tyskland av "Oleanderhof", men jag fick inget kollinummer och leveranstiden var minst sagt diffus. Så betalningen är pausad tills vidare. Men dyker inte den upp får jag väl prova med Loredo.

Jag är inte heller någon vän av bekämpningsmedel, men ibland måste man ta till det för punktbekämpning.
 
F
J Jonix skrev:
Hade redan beställt en flaska Dicotex på "Fruugo" med Klarnas "Få först - betala sedan". Påstås ha skickats från Tyskland av "Oleanderhof", men jag fick inget kollinummer och leveranstiden var minst sagt diffus. Så betalningen är pausad tills vidare. Men dyker inte den upp får jag väl prova med Loredo.

Jag är inte heller någon vän av bekämpningsmedel, men ibland måste man ta till det för punktbekämpning.

Dyrt.... på Agraking som fö fungerar utmärkt och levererar så kostar 1 liter drygt 200kr https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html

Nu spelar det kanske mindre roll, 1 liter räcker troligtvis i 15år.
 
J Jonix skrev:
Hade redan beställt en flaska Dicotex på "Fruugo" med Klarnas "Få först - betala sedan". Påstås ha skickats från Tyskland av "Oleanderhof", men jag fick inget kollinummer och leveranstiden var minst sagt diffus. Så betalningen är pausad tills vidare. Men dyker inte den upp får jag väl prova med Loredo.

Jag är inte heller någon vän av bekämpningsmedel, men ibland måste man ta till det för punktbekämpning.
Det var ju helt sinnessjuka priser. Avbeställ den och kör på eBay eller Agrarking.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.