Hej,

I min sons rum tänkte jag kombinera skrivbord med byrå, så han får ett riktigt långt skrivbord för diverse aktiviteter.

I ena änden tänkte jag sätta in en byrå som är 80 cm bred och 60 cm djup (dvs den tar upp stor del av belastningen). På denna byrå tänkte jag lägga en ca 215 cm lång skrivbordsskiva (djup 60 cm). I andra änden tänkte jag använda vanliga skrivbordsben (typ "olov" från Ikea).

Själva skivan hänger med andra ord 135 cm i luften utan support (=215-80-benen=135 cm).

Har hittat följande bänkskivor. Kanske finns hållbarare?
Håller dessa för en normal beslasting som man har när man använder ett skrivbord, eller behövs mer support så det inte bågnar eller går av?
Vilken typ av support i så fall? (ex. Ram, ben utben baksidan av skiva, eller annan smart lösning)

Tack!
 
Jag har gjort ett liknande skrivbord, fast med en ek bänkskiva från bauhaus, har 145cm mellan benen och den skivan har inte böjt sig på dom sju åren jag har haft detta skrivbordet.En bänkskiva av laminerad spånskiva kan nog behöva en regel fastskruvad på undersidan för att inte böja sig med tiden.
 
Jag skulle nog välja en vanlig limträskiva av gran. Gran är lätt men starkt på längden. Lackering ett par gånger. Eventuellt en förstärkning av med några ribbor på tvären och på längden, fästa med både lim och skruvar.
https://www.bauhaus.se/limfog-gran-28x600x2500mm
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ok, vad använder man för färg för detta?

C Cider skrev:
Jag skulle nog välja en vanlig limträskiva av gran. Gran är lätt men starkt på längden. Lackering ett par gånger. Eventuellt en förstärkning av med några ribbor på tvären och på längden, fästa med både lim och skruvar.
[länk]
 
B blue.b skrev:
Jag har gjort ett liknande skrivbord, fast med en ek bänkskiva från bauhaus, har 145cm mellan benen och den skivan har inte böjt sig på dom sju åren jag har haft detta skrivbordet.En bänkskiva av laminerad spånskiva kan nog behöva en regel fastskruvad på undersidan för att inte böja sig med tiden.
Ok, var hittar man reglar för detta? Har du förslag på någon som skulle fungera?
Tack!
 
Redigerat:
A _ametist_ skrev:
Ok, var hittar man reglar för detta? Har du förslag på någon som skulle fungera?
Tack!
Brädgården har regler som är 21X43 MM. Smala sidan uppåt, skruvlimmade mot skivan.(eller motsvarande läkt av gran) Till exempel.
 
C Cider skrev:
Brädgården har regler som är 21X43 MM. Smala sidan uppåt, skruvlimmade mot skivan.(eller motsvarande läkt av gran) Till exempel.
Har du någon länk till sådana, så jag ser vilken typ du rekommenderar? Tack!
 
C Cider skrev:
Klarlack som späds med lacknafta. 3 strykningar på ovansidan. Jag har goda erfarenheter av Caparols båtlack. Det är en fernissa snarare än ett båtlack. [länk]
Men det finns fler sorter förstås.
Tack!
 
A _ametist_ skrev:
Har du någon länk till sådana, så jag ser vilken typ du rekommenderar? Tack!
Ok - menar du reglar man fäster i väggen förresten? Jag har svårt att fästa reglar i väggen just här tyvärr. Så frågan är om det finns något som stabiliserar skivan med under den så den inte bågnar efter ett tag med någon annan typ av regel. Kanske en ram av något under själva skivan, eller någon kryssvariant under hela skivan? Vad finns det för något att göra den stabilare med?
 
A _ametist_ skrev:
Har du någon länk till sådana, så jag ser vilken typ du rekommenderar? Tack!
Länk? Nej, men jag hittade en bit. Men du får åka till brädgården eller byggvaruhuset med en tumstock i fickan och välja det som passar dig. Lycka till!
En tändsticksask märkt "Solstickan" står intill en träbit på ett bord med rutig duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A _ametist_ skrev:
Ok - menar du reglar man fäster i väggen förresten? Jag har svårt att fästa reglar i väggen just här tyvärr. Så frågan är om det finns något som stabiliserar skivan med under den så den inte bågnar efter ett tag med någon annan typ av regel. Kanske en ram av något under själva skivan, eller någon kryssvariant under hela skivan? Vad finns det för något att göra den stabilare med?
Nej, inte i väggen, utan som förstärkning under skivan, som en ram.
 
Du, Ametist, behöver inte skaffa regler till förstärkning innan du börjar bygga. Det går att komplettera med i efterhand om det behövs.

Det är en jättebra idé att bygga ett stort skrivbord med en byrå, ben och en lång skiva! Sätt igång! Då blir du (och sonen) glada och får inspiration och fler idéer.
 
  • Gilla
Joka39
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.