Men nu snavar ju mössen över dem istället? *s*

/Kent
 
Det här var en gammal tråd, men jag hittade den på Google, vilket säkert fler andra också gör. Jag har kollat runt en hel del efter ett bra laserpass och slog till på denna http://www.proffsmagasinet.se/laserpass.html Leica Lino.

Mitt omdöme är att den är supersmidig plus att den känns rejäl och tålig, inget billigt skräp. Ett tips till de som letar :)
 
Snailman
okej, har funderat på en sådan, köpte du någon mottagare till den?

(undrar om den funkat att använda utomhus, och då med mottagare)
 
Snailman skrev:
okej, har funderat på en sådan, köpte du någon mottagare till den?

(undrar om den funkat att använda utomhus, och då med mottagare)
Ja, jag köpte med mottagare, den var faktiskt inte särskilt dyr heller. Funkar klockrent! :)
Det kombinerade stativet/väggfästet som följer med är riktigt smart, man behöver inte köpa det separata väggfästet tycker jag.
 
Milkshaken
Låter som ett giha eller novellgolv han ska lägga,,, och det är klart att han ska ha ett laserpass... Suveränt hjälpmedel, snabbt går det oxå med att ta mätpunkter,istället för att höja och sänka långpasset, som dessutom alltid har en förmåga att inte räcka ut hela vägen.....
 
Kan bara hålla med mogren 47, Leica Lino med tillhörande mottagare har fungerat klockrent för mig. Har i min tidigare arbetskarriär arbetat med Leica´s totalstationer och den kvaliteten är det inte många andra märken som har. När jag idag använder Leica Lino:n får jag samma kvalitetskänsla!

Självnivelleringen går jättefort och laserlinjerna syns faktiskt ganska bra även utomhus. Mottagaren gör dock att man kan väga av saker och ting långt ifrån själva instrumentet och man känner sig mer proffsig i sitt arbete (den piper som sig bör olika beroende på om man ligger ovan eller under laserlinjen).
 
Snailman
Leica lino L2 med mottagare fungerar utmärkt utomhus i solsken (har testat sådär en 25 meter utan problem), så jag känner mig nöjd med köpet (däremot är de nog inte så tåliga mot vatten, så man får se till att det är uppehållsväder när de ska användas)
 
Det där med installationsgolv/datagolv hemma verkar skitbra tycker jag. All VVS, el, nätverk dold under golvet. Ska man flytta elektronikprylar är det bara att lyfta på plattorna. Dessutom borde man kunna ha golvvärme där under eller något system för att transportera runt värme.

Funkar det bra?
 
Ser att jag var laserskeptisk för FYRA ÅR sedan... Det är jag inte längre, när det gäller avvägningsinsrument.:)
 
pelpet skrev:
Det där med installationsgolv/datagolv hemma verkar skitbra tycker jag. All VVS, el, nätverk dold under golvet. Ska man flytta elektronikprylar är det bara att lyfta på plattorna. Dessutom borde man kunna ha golvvärme där under eller något system för att transportera runt värme.

Funkar det bra?
Visst funkar det bra, väldigt vanligt i datorhallar - där har man ofta tilluft i golvet också så att man kan blåsa upp kall luft framför ett serverskåp. Finns väl bara några nackdelar:

-Priset (minst 1000:-/m2)
-Bygghöjd (bygger minst 100mm, ofta mer) gör det problematiskt med bef dörrar
-Golvbeläggningen måste vara slät för att sugkoppen skall få fäste

http://www.bergvik.com/
 
Harpan skrev:
Hej!
Har ingen personlig erfarenhet ännu av laserpass men hittade GDS' "test" via [länk] .
MVH /Thomas
Det man skall tänka på om man är villig att importera själv, är att det som testas i tidningarna oftast representerar den svenska marknaden. Det innebär högre priser och sämre utbud (men om du har ett varuhus med prylen inne, så vinner du två dagars snabbare leverans, ibland tre).

Är otroligt nöjd med mitt "laserpass", som jag mer tänker på som en krysslaser (skulle först ha en linje, insåg sedan det var bättre med ett kryss, fick rådet om en "take down" punkt, och slutade till slut med en själnvillerande historia med 4 kryss).

Hunnit ha den till att stämma av ett tak, och planera ett golv, och kan bara säga att Tossegubbe som rekommenderade CST/Berger hade rätt. Bra pryl, billigare för samma funktionern än konkurrenterna. Lite tjock, men rak linje, så långe man väljer att konsekvent mäta mot ena eller andra sidan av linjen blir det utmärkt.

Eget tilläggsråd: Mitt största behov är en linje som går längs hela golvet, eller hela taket på en gång, inklusive ett kryss. Det innebär att för mig är det viktigaste att ha 180 grader täckning, vilket den modell jag köpte har. Den står på en roterbar bas, och en liten justerskruv kan användas för att rotera den. Visar sig göra all justering mycket lättare än den justering genom vridning jag förr gjorde med de kryss jag hyrde.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.