Hej

Jag tänkte riva upp mitt gamla trä golv och lägga klinkers på det. Det är trä bjälklag och spånplatta ovanpå. Träbjälkarna är i dimension 45x220, spannet från vägg till vägg är lite mer än 4m.

Tror ni det funkar att flytspackla med fiberförstärkt spackel, samt rot-nä? det rör sig om ca 45kvm.
 
Hur långt mellan reglarna ?
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Hej

Jag tänkte riva upp mitt gamla trä golv och lägga klinkers på det. Det är trä bjälklag och spånplatta ovanpå. Träbjälkarna är i dimension 45x220, spannet från vägg till vägg är lite mer än 4m.

Tror ni det funkar att flytspackla med fiberförstärkt spackel, samt rot-nä? det rör sig om ca 45kvm.
Om det är fri spännvidd på +4 meter är det vanskligt. Virkeskvalitet, kortlingar mm spelar in.

Låt den som ska flytspackla besikta golvet och komma med förslag.
 
Det är 60cc mellan bjälkarna

pratade med honom innan, och han tror inte det ska vara några problem, han hävdar att där är en viss bärighet i flytets konstruktion också, blir dock väldigt osäker när jag inte riktigt hört om det innan
 
Det går bra med 60cc & golvspån.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går bra med 60cc & golvspån.
så det är inga problem med rot-nät och ca 15mm fibergörstärkt flytspackel samt klinkers på det?
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Det är 60cc mellan bjälkarna

pratade med honom innan, och han tror inte det ska vara några problem, han hävdar att där är en viss bärighet i flytets konstruktion också, blir dock väldigt osäker när jag inte riktigt hört om det innan
Vanligt golv CC 600 45x220 klarar knappt kraven på svikt med spännvidd 4 m, men flytspacklingen styvar upp om det görs rätt.

Har själv flyspacklat ca 60 kvm, ingjuten golvvärme utan armering. Men la in extra bärlinan på halva distansen.

Lagt klinker i flexfix o flexfog, har inte hänt något :D
 
A Autodidak1 skrev:
Vanligt golv CC 600 45x220 klarar knappt kraven på svikt med spännvidd 4 m, men flytspacklingen styvar upp om det görs rätt.

Har själv flyspacklat ca 60 kvm, ingjuten golvvärme utan armering. Men la in extra bärlinan på halva distansen.

Lagt klinker i flexfix o flexfog, har inte hänt något :D
det kändes skönt att läsa om, struntade du i armering pga bygghöjden? För det bör ju hjälpa till att styva upp det lite ytterligare eller? Äh, jag får kanske helt enkelt lita på killens kunskaper.

men kändes ändå lite säkrare att läsa om att det bör funka.

hur mycket flyt ligger på ditt då? 10mm? 15mm?
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
det kändes skönt att läsa om, struntade du i armering pga bygghöjden? För det bör ju hjälpa till att styva upp det lite ytterligare eller? Äh, jag får kanske helt enkelt lita på killens kunskaper.

men kändes ändå lite säkrare att läsa om att det bör funka.

hur mycket flyt ligger på ditt då? 10mm? 15mm?
Jag la totalt 35 mm (för bra täckning av slingorna). Ingen armering, entreprenören tyckte det var o ödigt med mina förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.