Sökt och hittat en del men blir inte helt klok.
Har en friggebod som jag vill ha el till, har egentligen två alternativ så jag är lite kluven vad som är bäst..
Bakgrund, huvudsäkring 20 A, diazedcentral, det finns utrymme i befintlig central, endast 1 grupp i befintlig central ligger under jordfelsbrytare resterande gör inte det. Avstånd från mätarskåp till friggebod ~ 50 meter. Från central cirka 40 meter. I friggeboden är tänkt att ha 1 eller 2 uttag samt belysning. Friggeboden blir snarare "hobbybod" med ett litet snickeri, så lite elverktyg kommer användas, dock inget trefas.. Däremot kommer jag vilja sätta in ett konvektorelement för att få lite värme vid behov, eventuellt underhållsvärma året om. Inte mätt isoleringen men den är ganska tilltagen. Kan också bli en paxfläkt för att få omsättning på luften, ganska kvavt nu på sommarn när solen ligger på. Jag har satt in en friskluftsventil så jag får se om det är tillräckligt.
Kanske att ett uttag på fasad av friggeboden och en utelampa med rörelsesensor också tillkommer på friggeboden, beror på vem som får bestämma.;)

Elektriker tyckte då att vi gräver ned slang + kabel från mätarskåp till friggebod sätter en central i friggeboden. Som jag förstår går då detta att göra utan att göra åtgärder på centralen inne, då vi kan sätta jordfelsbrytare eller personskydd i centralen i friggebod. Som jag förstår blir då kabel direkt under huvudsäkring så om det händer något med kabel är det huvudsäkring som löser, vilket om man inte märker kan få saker och ting i huset att bete sig märkligt eller hur?

Andra alternativet är att hitta en väg ifrån centralen till friggebod. Ett alternativ är att gå via vind om man vill undvika att lägga kabel under befinliga plattor etc utomhus.. Vet att jag har något tomt VP rör som mynnar på vinden, men får man verkligen göra så? I så fall gå ut från vinden på gaveln och ner i backen de metrarna till friggeboden.. (OBS detta är det inte elektriker för alternativ 1 som har lagt fram utan något som dykt upp som en fundering under tiden, vill bara förtydliga det.)

Då förstår jag det som att man skulle kunna slippa central i friggeboden, men då måste gruppen som kabeln utgår från ligga under en jordfelsbrytare? På så vis löser jordfelsbrytare om något händer med kabel och inget stök med huvudsäkringar.
Eftersom gruppen måste ligga under en jordfelsbrytare så betyder det i princip ny central för min del om jag förstått allt rätt, då man ogärna lägger fler jordfelsbrytare än 1 bredvid en diazedcentral?

Så vad säger expertisen här? Spontant låter alternativ från huvudcentral bäst, men en central i friggebod känns kanske lite overkill? Andra alternativet känns lite mer komplext med eventuell kabeldragning på vind med mera samt ny central? Med kabel från huvudcentral blir ju inte kabeln skyddad av jordfelsbrytare, för och nackdelar med det?

Kan tillägga att jag kommer troligtvis byta central och jorda hela huset inom tidsramen 1 år lite beroende på om den prisuppgiften jag tidigare fått fortfarande gäller. Skulle ha gjorts i vår men det blev tyvärr ingen beställning av jobbet för centralbyte i vår pga sjukskrivning, sveriges kanske längsta VAB period och bilhaveri på det också.. Men siktar på att ta det inom ett år som sagt.
 
Redigerat:
Alla dagar i veckan, direkt från mätarskåpet. Din hobby kan utvecklas och börja kräva 3-fasmaskiner.
Om du läser på forumet så är det många som beklagar sig att de bara kan använda enfasmaskiner.
Finns trådar ”hur kopplar man om till enfas” svaren brukar vara att det går men inget bra.

40-50 meter är ganska långt så du åker på en grov kabel hur som.

Protte
 
  • Gilla
vessen och 2 till
  • Laddar…
Av det du räknar upp kommer man snabbt upp i 3-4 kW, definitivt mer än vad som är lämpligt för en fas. Så trefas behöver det bli här.

Variationen av förbrukare ger också att man behöver en liten elcentral i boden, så är den frågan löst också.

Huvudledningar brukar inte behövas skyddas av en JFBn, det är ytterst ovanligt. Så JFBn kan placeras i elcentralen i boden.

Det låter också som att inkopplingspunkten mer eller mindre är självklar - mätarskåpet. Detta förutsatt att det finns plats där. Det finns inga problem annars med det. Om du riskerar lösa mätarsäkringen så får du säkra upp. Det är ingen faktor som man hanterar genom en annan inkoppling.

Boden hamnar ju då också utanför huset elcentral, dess huvudbrytare och ev JFB i framtiden vilket är bra. Du sa att det fanns plats i den, men helst vill man koppla in den utanför elcentralens grupper och där brukar det inte finnas så bra med plats.

Det är också en fördel att väja en area på kabeln som tillåter att den kopplas in direkt efter mätarsäkringen och ev huvudsäkring i mätarskåpet. Ett extra säkringsled ställer bara till problem. Det ska ju förstås ställas mot kostnaden för kabeln. Detta behöver man räkna på, men 6 mm² bör räcka för 50 meter under normala förhållanden, dvs 5G6 mm². Man bör dock beakta ifall det kommer att användas långa skarvsladdar i trädgården från bodens uttag.

Det blir alltså en lite större investering än du kanske tänkt, men du kommer sannolikt behöva detta, om inte nu så kanske i framtiden om det ska in en spis i boden t.ex
 
  • Gilla
vessen och 1 till
  • Laddar…
Jag har ganska nybyggd friggebod. Grävde ner kabelskyddsrör från mätarskåpet, elcentral med JFB i friggeboden, 3-fas. Då har du alla möjligheter att sätta dit kraftigare element, utvändigt 3-fasuttag eller liknande i framtiden.
 
  • Gilla
vessen och 1 till
  • Laddar…
Med andra ord enkelt, tack! Då får de bli trefas. Litar på elektriker gällande dimensionering och ta fram kabel, prisuppgifterna jag fått tidigare har varit högst rimliga.
Hade det inte varit för ett krashat nyckelben hade det bara varit att börja gräva ned slang då :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.