Fjällko Fjällko skrev:
Jag tycker det är ett jättefint hus! Jag gillar klädkammaren i tvättstugan och att barnrummen ligger i ena änden med ett eget allrum.

Några pyttesaker som jag ser:
Som en föregående sagt vill man väl ha kaminen i vardagsrummet?
Badrummen är lite gömda från levnadsytan, och eftersom den första dörren man ser är tvättstugan kommer man alltid behöva säga "där borta men inte den dörren" till gäster.
Hallförvaring, får det plats en liten byrå eller nått att ha mössor/vanar/nycklar/plånböcker osv osv i?
Jag hade nog velat ha lite mer förråd också om det inte finns något fristående garage eller liknande. Om det fick plats hade jag kanske flyttat upp köket hela vägen upp och stängt bardisken och haft soffan mot den väggen istället. och sen haft en gästtoalett och klädkammare i anslutning till hallen?
Tack för mycket bra input, uppskattas verkligen
Jag har nu skissat på att ha en större garderob i sovrummet, känner på mig att det kommer behövas
I hallen kommer det finnas en garderob och förhoppningsvis får vi plats med någon skobyrå eller liknande.
Har även flyttat kaminen på ritningen.
Att flytta toaletten ska jag fundera på lite till..tanken är inte dum.
//Åsa
 
BirgitS
Wallinskij Wallinskij skrev:
I hallen kommer det finnas en garderob och förhoppningsvis får vi plats med någon skobyrå eller liknande.
60 cm garderob räcker inte till många vinterjackor, så har ni tänkt att ha många gäster bör ni tänka över garderobsutrymmet. Traditionella hatthyllor var oftast 75 cm breda och då kunde dessutom kläderna gå lite utanför på sidorna. Skobyrå är inget som brukar fungera med gäster.
 
F 10x15, står det för Fönster 10x15 eller Fast 10x15? Jag hoppas ni har öppningsbara fönster :) det vanliga är F/Ö (Fast/Öppningsbart) på dom ritningar jag sett.
 
L Låset skrev:
F 10x15, står det för Fönster 10x15 eller Fast 10x15? Jag hoppas ni har öppningsbara fönster :) det vanliga är F/Ö (Fast/Öppningsbart) på dom ritningar jag sett.
F står för öppningsbara fönster och K för karmfasta, så några går att öppna och andra inte :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
60 cm garderob räcker inte till många vinterjackor, så har ni tänkt att ha många gäster bör ni tänka över garderobsutrymmet. Traditionella hatthyllor var oftast 75 cm breda och då kunde dessutom kläderna gå lite utanför på sidorna. Skobyrå är inget som brukar fungera med gäster.
Vi ska även ha en "vanlig" hatthylla, krokar på väggen samt skoställ :)
 
Något jag lärt mig uppskatta är siktlinjerna i huset. De får allt att se luftigare och större ut. Ett modernt vardagsrum med öppen siktlinje mot ett matbord, designerlampa och konst på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En inre vy av ett hus som visar en korridor med dörröppningar, vilket skapar en känsla av djup och rymd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Wallinskij Wallinskij skrev:
Vi ska även ha en "vanlig" hatthylla, krokar på väggen samt skoställ :)
Förlåt, nu när jag förstorade upp lite mer såg jag att det var en hatthylla inritad, förut trodde jag att det var ett mycket grunt skåp/hylla. 60 cm på djupet behöver vinterkläder.
 
M maximm skrev:
Något jag lärt mig uppskatta är siktlinjerna i huset. De får allt att se luftigare och större ut. [bild] [bild]
Tack för tips!
 
Hej
Många trevliga element i ert hus. Men några saker tycker jag har förbättringspotential:
* Förvaring, finns något varmgarage utanför? Annars var ligger julsaker, andra säsongens kläder, resväskor, osv?
* Som andra sagt, ont om plats för kläder i hallen.
* Placeringen av kaminen, dels säkerhetsmässigt, mest trafikerade gången i huset passerar runt den och även ingen sittplats i närheten av den. Säkerhetsaspekten beror på vad det är för typ av kamin och hur varm den blir.
* Tror det kommer att upplevas trångt att passera matbordet på väg till vardagsrummet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tittar på planlösningen och har en liten input.

Om man förskjuter hela sovrumsvinkeln typ en meter framåt (åt vänster) så ges möjligheten att ha 2 st hallar. En med badrum, master och klädvård. Den andra blir resterande sovrum, allrum och bad.

Anledningen är att korridor delen som är bakom kaminen då inte behöver vara just korridor utan istället kan användas till förvaring, antingen garderober från vardera håll, en separat klk eller göra en förlängning på redan befintlig klk i klädvården :)
 
Hemmakatten
I vårt förra hus hade vi skjutdörrar till två sovrum och en klädkammare. Massiva dörrar. Sovrummen låg i vsr sin "korridor", dvs en bra bit från kök/vardagsrum. Fungerade utmärkt.
I dag har vi skjutdörr (ej massiv) in till badrum från sovrummet, inte lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.