Tänkte redovisa en liten del av vinterns projekt.

Huset är ett enplans med hel källare byggt -47 på 86 kvm.
Planerna är att göra källaren bostadsinredd med bla badrum, sovrum, tv-rum, tvättstuga. Huset omdränerades med Isodrän sommaren 2005. Och då drogs även nytt vatten, avlopp, el, tele och fjärrvärme in. för att senare anslutas på insidan.

Vinterns projekt blev då att riva ut allt som inte var bärande i källaren, och sedan bila upp hela golvet, gräva ur ca 30cm, lägga nya avlopp och vatten ledningar, isolera och gjuta nytt golv med golvvärme.

Det nya golvet består av följande:

Från längst ner:
  • Avlopps/kallvattenledningar
  • Fiberduk
  • Dräneringsslang
  • Singel tvättad 8-12 ca 10cm
  • 2st lager 10cm frigolit dvs totalt 20cm
  • Golvvärme, elledningar, varmvattenledningar
  • Armeringsnät
  • Och till sist 8cm betongplatta men som råkade bli 10cm vid gjutningen

Nedan kommer diverse bilder med bildtexter:


Allt i källaren revs ut. Alla mellanväggar som bestod av tegel etc. Gamla väggbeklädnader åkte också ut. Mellan väggarna av tegel/lättbetong gick utan vidare bra att bara slå ner med slägga.

img.aspx
img.aspx



Sen så var det dags till själva golvbilningen, till detta så användes en bilningsrobot så kallad Brokk. Först så var tanken att bila med en Brokk 90, tyvärr så var den ett par cm för stor så vi fick ta en lite mindre en Brokk 40. men hellre det än å bila för hand.
Mitt gamla golv bestod av rätt så hård betongkaka på 10cm, sen under den så låg den en till grovkaka på ca 10-15cm, så han som byggde huset från början hade dfinitivt gjort det rejält.

img.aspx
img.aspx



Vi fyllde 2st 20kubikscontainrar fulla med betong och tegel. Allting handjagades ut med hinkar (tur att man HADE vänner)  :)

img.aspx



När allt var bilat en gång och alla stora betongbitar var urplockade så sögs resten ut med en torrsug. Detta var betydligt smidigare än å bära ut det. När sedan allt var utsuget så var det bara på att bila igen alla kanter och allt som man missat med Brokken. Sen så sögs det ytterliggare en gång. Efter det så var det dags att få bort ca 20cm av leran, leran sögs då också ut med torrsug, dock så måste man även då bila upp leran innan för att den skall kunna sugas.

img.aspx
img.aspx



Sen så murades det igen ett stort hål i hjärtväggen som var i gamla pannrummet.
På bilden ser ni också en avfuktare, den fick stå igång så att källaren torkade upp lite fortare och för att även fungera som lite värmekälla under vintern.

img.aspx



Efter det så drogs det nya avloppsledningar till alla ställena, nya golvbrunnar lades dit, samt nya kallvattenledningar till bla badrum i källaren, dessa lades längst ner bara för att vattnet hela tiden skall vara kallt så att man inte får ljummet vatten direkt när man vrider på kallvattenkran. Det blåa avloppsröret på bilden heter stilla, jag valde såna i dom stående stammarna bara för att dom inte skall låta lika mycket. Kommer iofs ändå att bygga in dom i trumma, men det var inte så många kr extra och det kan vara värt den summan. Nu slipper man nog sitta och se på tv och höra när någon spolar på toaletten ovanför. Sen så fixerades golvbrunnarna med lite betong.

img.aspx
img.aspx
img.aspx



Har en gjuten källartrappa ner ifrån överplan. När golv och väggar revs så hittades där ett litet fint dolt utrymme, detta utrymme blir perfekt sen för att placera ev digi-box, HTPC, förstärkare etc.

img.aspx



Nästa steg blev till att lägga ut fiberduk, och ovanpå fiberduken så lades 4st 50mm dräneringsslangar ut. Dessa är tänkt i framtiden att eventuellt kunna användas ifall man får problem med radon eller fukt eller nåt annat då man kan både blåsa ner torrluft och suga ur fukt osv. Får väl se om man har nån nytta av det i framtiden eller om det det var bortkastade pengar. På bilden ser man även ny el och tele kommer in.

img.aspx
img.aspx
img.aspx

Fortsättning i nästa post!
 
Sen var det dags för lite singel, ca 10cm singel blåstes in med hjälp av en torrsug. Och dräneringsslangarna trycktes ner i botten av singlet.

Singlet vägdes av med hjälp av Black & Decker krysslaser och en hemmagjord platta med pinne, fungerade faktiskt kanon.

Två lager frigolit lades, totalt 20cm, tyckte att det var ganska så knepigt att lägga för att få till det bra. Blev en hel del skärande.

Golvvärmen var inte heller det lättaste, dom färdiggjorda skenorna som man skall trycka fast i frigoliten hade en väldigt bra förmåga att lossna och fara upp. Men det tog ca en dag att rulla ut golvvärmen i hela källaren, innan golvvärmen så drogs det även en otrolig mängd flexslang för el och data i frigoliten. dessa skars ner i skårer med hjälp av en tigersåg. Samt även ledningar för varmvattnet lades här så att dom liger på den varma sidan, då får man förhoppningsvis inte iskallt vatten när man vrider på kran direkt.

Nedan så ses centralen där både golvvärme, vatten, el osv kommer upp. Golvvärmen fixerades genom att borra hål i en regel och sedan föra igenom slangarna.

Armering lades sen direkt på golvvärme slingorna utan distanser.

Gjutningen lejdes bort till en grundfirma. Dock så tvingdes jag vara med och hjälpa till. Själva gjutningen tog ca 2h, det gick åt 10kubik betong och allt pumpades in med betongpumpbil. Efter det så slipades hela plattan. Och efter gjutningen så lades en plast på som fick ligga i ca 7dagar och hålla kvar fukten.

Jag kommer senare försöka redogöra lite av kostnaderna för detta projekt.
Allt arbete är gjort på egen hand, förutom gjutningen.
Det blev en hel del information, hoppas att någon kan ha nytta av det.
 
  • Gilla
Subir
  • Laddar…
Starkt jobbat! Ser riktigt bra ut :)
 

Imponerande!

Jag är speciellt intresserad av kostnaden för torrsugen. Har några golvbjälklag som ska sugas ur och hittills har jag fått riktigt dyra offerter.

 
Imponerande!

Jag är speciellt intresserad av kostnaden för torrsugen. Har några golvbjälklag som ska sugas ur och hittills har jag fått riktigt dyra offerter.
Hur mycket är det du ska suga, och vad ligger offerterna på?
Torrsugning är dyrt, jag jobbar med det 8h varje dag. Så för mig blev det lite billigare  :)

i Uppsala tar vi ca 1600kr/h + moms, inkl 2 man.
 
Satan i gatan vad mycket FUSK-maskiner det användes här då! Den där källaren byggde ju nästan sig själv...... :cool:

Toppentråd iaf - påminner mig om att jag borde ta spaden och gräva lite i källaren här hemma....!

Exakt vad är det för dränslang du använt för att ventilera radon om det behövs?
 
schotte skrev:
Hur mycket är det du ska suga, och vad ligger offerterna på?
Torrsugning är dyrt, jag jobbar med det 8h varje dag. Så för mig blev det lite billigare :)

i Uppsala tar vi ca 1600kr/h + moms, inkl 2 man.
Kan inte riva alla rummen samtidigt tyvärr men initialt är det inte så mycket som ska sugas, 25m2, och 20-25cm djupt kanske. Prisuppgiften jag fått från ställen i Stockholm är i storleksordningen drygt 2000kr/h plus 1000kr i tippavgift.

Eftersom du jobbar med det här, har du nån uppskattning hur lång tid det skulle ta att suga ut enligt ovan. Det är jord i bjälklaget och ovangolvet är borttaget så det är inget problem att komma åt.
 
Jätteintressant!

Vi är på väg åt samma håll, på samma sätt med singel och cellplast. Ska köra våra väggar och vårt golv till soptippen dag. :-X

Min fråga efter att ha sett denna tråd är:

Golvvärmerören under eller över armeringen.....
För och nackdelar? Någon som har ett bra svar?

/pinebar
 
Det är ju mycket mer praktiskt att lägga rören under armeringen, för då behöver man inte jobba med distanser för armeringen. Dock känns det lite tveksamt eftersom man riskerar att knäcka rören om man kliver lite olämpligt. Men jag vet inte, det kanske är vanligt att man går på detta vis och då är det ju en bra metod.
 
Har för mig att jag läst på Wirsbos hemsida att rören ska vara över armeringen.

/Jonas
 
Min gjutarkille sa att det var bäst om golvvärmen låg under o armeringen på distansklossar.
Sen så använde vi vibbfri betong.
 
gsxrmannen skrev:
Min gjutarkille sa att det var bäst om golvvärmen låg under o armeringen på distansklossar.
Sen så använde vi vibbfri betong.
Det låter förståndigt. Risken för att skada slangen är då minimal.
 
Hej!
Roligt att läsa om ditt projekt. Jag planerar att göra ett liknande arbete i min källare. Den här bilmaskinen - var hyrde du den? Vad kostade det?
Vilken dimension på golvvärmen valde du? Är du nöjd med resultatet?
Hälsningar Sören
 
mattsan skrev:
Hej,

jag ska göra liknande i sommar. Dvs bila ur golvet och sänka ca 20 cm och isolera etc.

Jag har fått rådet att INTE ha golvvärme utan använda platonmatta och trägolv. Vad jag har hört funkar golvvärme och klinkers bra men är inte så skönt att ha klinkers i sovrummet.

Hur stor är risken att få röta i trägolvet efter 5-10 år?

Kom gärna med lite pros and cons för jag känner mig vilsen i fukt yran...

//Mats
I normalt isolerade golv, dvs dina 20cm, skapar inte golvvärmen några problem. Jag har en känsla av att det är rätt många som inte vet vad dom pratar om när det gäller fuktvandring i mark och väggar.

Om du prompt måste ha trägolv i ett rum i källaren kan det vara klokt med en platonmatta i detta rum - är inte helt säker på denna konstruktion. Att lägga trägolv direkt på betongen blir inget bra (oavsett om du har gv eller ej).
 


Om du prompt måste ha trägolv i ett rum i källaren kan det vara klokt med en platonmatta i detta rum - är inte helt säker på denna konstruktion. Att lägga trägolv direkt på betongen blir inget bra (oavsett om du har gv eller ej).[/quote]


Finns nåt som heter nivelle golv som ja tycker är bättre än att lägga på platon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.