Hej,
Sonen och jag roade oss med att skruva isär vår gamla (dock fungerande) tvättmaskin. En av kablarna till motorn ser dock avbränd ut (se bifogad bild). Men den fungerade sist den var inkopplad.. nån som är duktig på detta som kan ha en teori om vad som hänt?
 
  • Inre delen av en tvättmaskin med synliga kablar, varav en ser avbränd ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju mer avklippt ut.....Finns liksom ingen anledning till att en kabel skulle smälla av sådär. Då finns det ställen med sämre förutsättningar som ryker först.
 
Tror inte att den är avklippt, ändarna ser missfärgade ut och plasten smält. Kan det ha varit en skada på kabeln som orsakat varmgång?
 
Jag skulle säga att den är avbränd.. mycket möjligt att den kan ha varit skadad, har ju inte direkt tittat där tidigare. Maskinen har som sagt fungerat men har hoppat över centrifugeringen ett par gånger. Sist den kördes funkade dock även centrifugeringen.
 
Kan ha varit ett brott i kabeln. När motorn har varit igång så har det gnistrat vid brottet och så har kabeln smält precis vid den punkten.
Edit: Nu vet jag inte vilken kabels som går till vad i motorn, men det kan ha varit så att den kabeln gick till en av polerna i statorn. Motorn kan ha sedan bara haft en av lindningarna och har precis orkat att köra.
 
Redigerat:
Den kommer inte användas mer i alla fall. Funderade på att lägga ut maskinen i någon ”bortskänkes”-grupp men orkade inte rodda med det utan skruvade isär den istället för att kanske kunna hitta på något med pumpen och motorn. Det var nog tur (=
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.