Jag har haft massa bekymmer med min robot i år. Jag har varit på väg att kassera den flera gånger, trots att den bara är ett år gammal. Det som har bråkat har varit signalkabel. Ibland har det räckt att bara starta om och ibland har det varit brott på kabeln och sist var det skarvsladden till transformatorn som lagt av.

Nu hade klipparen helt plötsligt stannat, långt från nån begränsningskabel, så den kan inte ha klippt kabeln. Ingen annan har grävt på tomten heller. Först var det bekymmer att få lampan på laddstationen att lysa alls men nu har jag, efter massa omstarter osv, fått den att iaf blinka blått. Det tyder på att slingan skulle vara paj. Jag testade att loopa med en kort garanterat hel bakel men då gnäller den ändå. Jag har testat med kabelsökare och får då jättefin ton stoppänden. Så uppenbarligen är det signal runt och roboten laddar, så det är ström fram till basstationen. Vad fasen kan då vara fel? Jag testade även att sätta fräscha anslutningar till basstationen när jag ändå var igång.
 
Det är inte direkt "rocket science", vid problem så mät slingresistansen med ett enkelt universalinstrument för ca 150-200 kr. Då får du direkt besked om slingan är hel eller defekt (godkänt resistansvärde ca 3-15 ohm).

Kabelsökaren kan ge (felaktig)signal även på en slinga som är defekt och har förhöjd slingresistans som då orsakar blinkande diod i laddaren.
Skarvkopplingar och kontakterna som går in i laddaren är grejor som ska kollas vid ev. problem.

Med instrumentet kan du även enkelt mäta spänning från transformatorn etc.
 
Problemet är ofta trådar som är nästan av. Ofta beroende på oxidation efter att plasten skavts av ledaren.

Jag har ett antalmskarvpunkter på min tråd där jag tagit ut en decimeter mättråd. Från dessa brukar jag sedan tvinna in trådar så att jag via "söndra och härska" (divide and conquer) felsöker slingan.

Jag har genom åren haft många problem, men de som beter sig som det du beskriver har nästan alltid varit skador+oxid.
 
Om jag förstår TS rätt så har h*n testat med en kort kabel (jag gissar att det är kabel som avses med "hel bakel"...) och får samma resultat. För mig indikerar det att det är något internt fel i laddstationen. Om roboten är under ett år gammal skulle jag kontakta inköpsstället och åberopa garanti.
 
Precis! Då får jag dock gult blinkande sken, även när jag drar ut guidekabeln. Är det månde så att jag måste ha en guidekabel i oavsett? Jag kanske får göra en trebenad brygga för att se om den då vaknar till liv.

Men hur ska man kunna hitta kabelbrott om man inte ens kan lita på signalsökaren?
 
Testa att göra det du kallar en trebenad brygga. Funkar det inte då så kan du utesluta dina kablar i trädgården och kan konstatera att din laddstation är defekt. Funkar det med testkretsen så vet du att laddstationen fungerar och något i dina kablar i trädgården felar.

Du säger att du testat kablarna i trädgården med en kabelsökare. Vad är det för manick? Som etompau skriver är det bästa att mäta resistansen med multimeter. Då får man direkt besked ifall det är kabelbrott.

Jag tror dock fortfarande att du har fel i laddstationen, återigen eftersom det inte funkar med din testkabel...förutsatt att du gjort rätt med den givetvis.
 
Alla McCulloch- och Gardena-klippare kräver guidekabel för ut- och hemgång, därför indikerar laddstationen fel/ej ansluten guidekabel med gult blink (framgår av manualen).
Tabell som beskriver felsökning för robotgräsklippares guidekabel med gult blinkande tecken.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Provade och då lyste det förstås grönt. Tyvärr... Efter ett varv med kabelsökaren hittade jag ett ställe där det skiftade ordentligt. Den visade ju full signal i änden och den skiftar ju en hel del under tiden man kör runt. På många ställen kan man ju ha svag signal men sen ha stark signal några meter senare. Nu hittade jag dock ett ställe där det var stark signal tätt följt av ingen signal i några meter. Drog lite i kabeln där och självklart dök det upp en grimsholms-skarv.

Summa summarum, använd aldrig grimsholms fullständigt värdelösa skarvar. Jag köpte ett paket för ett tag sen (i år) för att flytta lite kabel och nu har jag nog bytt allihop varefter de gått sönder.
 
Det var ju bra att du lade en eller eller två timmar på felsökning och byte av en dålig grimsholmsskarv, nu slapp du kasta bort en fungerande klippare ...
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
"Norska skarvar" använder jag aldrig...till något! Det är att be om problem. Det spelar ingen roll hur mycket dielektriskt fett de är insmetate med. Jag klämmer rörkabelsko (med smältlim) och använder riktig tång, alternativt löder och skyddar med krympslang med smältlim.

Jo, jag använde 3M's 3-vägs norska skarv för guidekabelns inkoppling...men den vet jag exakt var den är och har lätt att åtgärda om (när) det skulle bli glapp där.
 
P Paxman skrev:
"Norska skarvar" använder jag aldrig...till något! Det är att be om problem. Det spelar ingen roll hur mycket dielektriskt fett de är insmetate med. Jag klämmer rörkabelsko (med smältlim) och använder riktig tång, alternativt löder och skyddar med krympslang med smältlim.

Jo, jag använde 3M's 3-vägs norska skarv för guidekabelns inkoppling...men den vet jag exakt var den är och har lätt att åtgärda om (när) det skulle bli glapp där.
Jag har aldrig haft problem med 3Ms skarvar på 10 år.

Jag lägger dessutom dessa som ett T med en mätpunkt för felsökning varje gång jag skarvar. Skarvar jag guiden så drar jag ut T-tråden till kanten på gräsmattan så att den blir tillgänglig.

Tråden läggs sedan i ett 16mm svart plaströr så att den är lätt att komma åt.
 
3Ms är helt ok. Det är Grimsholms man ska jndvika
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.