Jag funderar på och köpa en ogräsbrännare som jag har hört ska vara effektiv (grannen har en sån). Själva brännarmunstycket kan man få till ett hyfsat bra pris. Det som är dyrt är ju gasolflaskan. Då en liten flaska typ 2000 inte räcker speciellt länge så tänker jag satsa på en större modell PK6. Nån som vet vad en sån kostar - bästa pris ?
 
Vilka bekymmer ni har!
Jag som struntade i att klippa gräset igår för att maskrosorna var så fina...:)
 
... :) Vem minns inte det gamla tricket "....ska du lukta på maskrosen....." ;D

Yonna: Jag antar att du har en sån där "steam it" från FISKARS. Den har jag funderat på också. Kan det vara nåt ?

Det är ju fantastiskt va rent o fint det blir när man har rensat bort allt ogräs......

 
Om man bränner bort ogräs från sand- och grusgångar så kan det komma upp ännu mera ogräs om nån vecka :-[ då det brända ogräset funkar som "gödsel" åt rötterna. Då kan man strö ut lite grov havssalt på gångarna så hålls ogräset borta längre. Ett annat sätt som är lite mer arbetssamt :-/ är att först kratta upp gången så att man får fram ogräset med rötter och allt och sedan bränna bort alltihopa. så har jag gjort och då hålls ogräset borta mycket längre. ;D
Mer jobb men det var det värt :D
 
Jag tänkte mer på grus-/stengångar som "gränsar" till gräsmattor, dom har klarat sig i de 8 år som jag var gårdskarl i det höghus vi bodde i (gräsatta på ena sidan av gången och husvägg på andra) :) Men det är klart, man skall vara försiktig hur man strör omkring sig. ;D
 
läste nånstans att brännaren får det att koka ner i roten på växten och att den på så sätt tas bort mer långvarigt....
 
Ja, tanken med att bränna ogräset är att lite lätt koka sönder bladen så att växten försvagas. Man ska bara elda så lite att växterna slokar. Tar man i så mycket att man bränner bort bladen så kommer det nya blad med en gång. Det gör det i alla fall, men det tar lite längre tid, och efter ett par behandlingar har man i bästa fall tagit livet av ogräset. Jag gissar att det här fungerar lite som ringbarkning. Enligt min erfarenhet är bästa tidpunkten att elda ogräs på våren när de har vuxit ett tag utan att bli för stora.
 
Håller med perf :)
 
Bensin är grejor det. Tar död på ogräset och dunstar bort. Både billigare och bättre än "roundup"
 
Tror knappast att bensinen är särskilt nyttig vare sig för miljön eller trädgårdsägaren.
 
Nej, men det är inte Roundup heller..........bensinen dunstar i alla fall bort, det gör inte Roundup.
 
Ja visst dunstar bensinen, och det är just där problemet finns. Bensinångorna är inte bra vare sig för människor eller miljö. På mackarna suger man ju numera tillbaka ångorna just för att slippa kolväteutsläppen.

Sen är väl inte roundup så nyttigt heller. Tillverkaren säger i och för sig att det ska försvinna helt, men man har ju hittat spår i vattenanlyser. Men om man gör punktinsatser med pensel på ogräset i stället för att spruta så är nog effekten försumbar jämfört med storförbrukarna: de som sprutar grusgångar och plattor där det mesta inte hamnar på växter, och så förstås även jordbruket som totalbekämpar med roundup. Mot kvickrot sprutar man till exempel 3 liter roundup bio per hektar. (Roundup bio är tre gånger starkare än roundup G som finns för hemmabruk).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.