Jag håller på att renovera lite och har stött på detta här som jag hoppas nån kunnig vänlig själ kan svara på.
Som ni ser på bilden så går husväggen ända upp till taket.
Där satt isolering innan klätt med plast tätt emot taket, därav ser det ut som det gör. Isoleringen va helt svart o såg lite ut som mögel eller nått.
För att göra detta på rätt sätt undrar jag följande.
Ska man köra med luftspalt här o sen isolera som vanligt?
Ska man försöka göra upp några hål precis mellan vägg/tak för att det ska komma in luft?
Troligtvis ser det ut såhär runt hela huset o vad händer då om man nu skulle göra hål där för luften?
 
  • Hörnet av ett rum under renovering där taket möter en mörk trävägg, med synlig isolering och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och murade tegelstenar i en vägg-tak vinkel med spår av svärtning och isoleringsrester, suggestivt för mögel eller fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har renoverat ett äldre hus där det såg ut nästan exakt som ditt. En fuskrenovering fem år tidigare. En hel del mögel. Jag gjorde luftspalt med Asfaboard några centimter innanför råsponten, satte ventiler högst upp på gavlarna och springor vid takfoten. Har fungerat bra sedan ca 15 år.
 
Ok. Borrade du upp hål där nere o hur många isåfall? Kan det räcka med ca 2 per balk om du förstår hur jag menar.
 
Det fanns redan springor sedan tidigare, två gånger 4 till 5 mm längs hela långsidorna, de var täckta med gammal isolering (kolstybb). Tror inte att det behöver vara särskilt stor cirkulation. Men två till tre per fack med ca15 mm diameter eller ett större kan kanske vara lagom. Täck med insektsnät.
Edit: Finns ju även ventilationshuvar att montera på undertaket under pannorna.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...or-undertak-t-emballage-mogelstopper/p-172000
 
Redigerat:
Tack för alla svar :)
Hade lånat min brorsans borrhammare power super som liggande hyllan oanvänd 4-5 år å därför fett blev torr då så rengjorde och smörjde ny asfett med Biltema som jag skrev första. Körde minst 130 hål med 20 mm så alla stenar var bort. Så j... la skönt som f... så borrhammare är fortfaran hyfsa bra än... Men kol är gott snart slut :rofl:
Men äsch maskinen kommer att vila på hyllan många år till :crysmile:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.