Vi ska byta båda ytterdörrarna i huset, just nu ligger valet mellan dessa två dörrar:

https://www.swedoor.se/produkter-sv...ar/clever-line-ytterdorrar-p-1700-ytterdorrar

och:

https://www.nordan.se/dorrar/ytterdorr/307-linjalen-838g

Skillnaden som jag kan läsa mig till eller se är att Swedoor endast har 2 gångjärn, är 20-25 kg lättare men i gengäld ett bättre u-värde?!
Bordörren levereras med Assa 2002 medans Swedoor har Assa 8765, detta kvittar visserligen i vårt fall då vi förmodligen ska montera Yale doorman.
Den ena dörren ska monteras med sidoljus, jag gissar att man föredrar samma fabrikat på sidoljus som på dörr?!

Priser på kampanj ligger just nu till Swedoors fördel

Några tips och råd eller input på våra val, för och nackdelar med de olika dörrarna?

Mvh Christian
 
H Husägaren87 skrev:
Jag har ingen dörr från swedoor själv, men har ju läst dessa inläggen: [länk]

Vi ska också köpa nya ytterdörrar snart, tror inte att det blir från swedoor..

Ja enligt den läsningen så är ju valet inte svårt...
 
Efter vad jag ser så ska du få mitt 100.000 kronors tips!

Diplomat basic funkis. Har 3 st gångjärn, bra U-värde, assa 2002 från fabrik och kanske det största/bredaste "smala" fönstret på marknaden.

Har du nära till hornbach kan du med fördel köra dit, prisgarantia dörren mot valfri hemsida online och få beställt en ny ytterdörr för ca 5500kr (y)

Vit ytterdörr med tre gångjärn och långsmalt fönster, installerad i tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har själv 2 st sedan 3 resp 1 år tillbaka och de har fungerat helt strulfritt (y)
 
  • Gilla
CH80
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Efter vad jag ser så ska du få mitt 100.000 kronors tips!

Diplomat basic funkis. Har 3 st gångjärn, bra U-värde, assa 2002 från fabrik och kanske det största/bredaste "smala" fönstret på marknaden.

Har du nära till hornbach kan du med fördel köra dit, prisgarantia dörren mot valfri hemsida online och få beställt en ny ytterdörr för ca 5500kr (y)

[bild]
Har själv 2 st sedan 3 resp 1 år tillbaka och de har fungerat helt strulfritt (y)
Vad gäller prisgarantin på Hornbach, tar de hem Bordörren även om den inte ingår i sortimentet på hemsidan???
5500kr är ju 4000kr billigare än där vi hade tänkt beställa ifrån, dessutom 2 dörrar så även om vi får köra 15 mil till närmaste Hornbach butik så blir det ju bra mycket billigare.
 
C CH80 skrev:
Vad gäller prisgarantin på Hornbach, tar de hem Bordörren även om den inte ingår i sortimentet på hemsidan???
5500kr är ju 4000kr billigare än där vi hade tänkt beställa ifrån, dessutom 2 dörrar så även om vi får köra 15 mil till närmaste Hornbach butik så blir det ju bra mycket billigare.
Nu tror jag du menade diplomat dörren? Om så, ja de tar hem den :) de har ju även hemleverans!

Annars, om man inte orkar prisgarantia (+ att 15 mil är rätt långt att köra och blir en del bränsleslantar) så går den alltid att beställa direkt.

Summa summarum är att det är en gedigen dörr till ett vettigt pris :)
 
J Jarlsgård skrev:
Nu tror jag du menade diplomat dörren? Om så, ja de tar hem den :) de har ju även hemleverans!

Annars, om man inte orkar prisgarantia (+ att 15 mil är rätt långt att köra och blir en del bränsleslantar) så går den alltid att beställa direkt.

Summa summarum är att det är en gedigen dörr till ett vettigt pris :)
Felläsning av mig, såg nu att du skrivit Diplomat dörr, sorry :)
 
C CH80 skrev:
Felläsning av mig, såg nu att du skrivit Diplomat dörr, sorry :)
Ingen fara :crysmile:

Men om ni väljer den, skit i hornbach med tanke på avstånden :) alla har inte samma lyx som en själv som har 2 hornbach och 4 bauhaus inom en 5 mil radie :rofl:

Men det är ek bra dörr, jag har som sagt 2 st och farsan har 1 st med 2st diplomat sido fönster, ett på var sida (y) han kör även med yale och det har funkat finemang för dem också :)
 
  • Gilla
CH80
  • Laddar…
Har 3st Diplomatdörren Anita. Värdelös kvalitet och en garanti som inte går att nyttja. 3år gamla ,färgen är enormt matt och vatten har trängt in i dekorlisterna så dom svällt och färgen spruckit.

För att kunna nyttja garantin måste dörrarna vaxas var tredje månad och dörren skall inte vara utomhus. En ytterdörr alltså.

Köp aldrig Diplomatdörren.
 
H Hegge_ skrev:
Har 3st Diplomatdörren Anita. Värdelös kvalitet och en garanti som inte går att nyttja. 3år gamla ,färgen är enormt matt och vatten har trängt in i dekorlisterna så dom svällt och färgen spruckit.

För att kunna nyttja garantin måste dörrarna vaxas var tredje månad och dörren skall inte vara utomhus. En ytterdörr alltså.

Köp aldrig Diplomatdörren.
Då har vi verkligen olika erfarenheter :oops::surprised:
 
Det känns som man "ska" lägga 20 000+ för att vara nöjd :)
 
Kollade på modellen nu så ger lite mer input för TS om de olika tillverkarna. Swedoor har jag ingen erfarenhet men svärföräldrarna har bordörrar på sitt hus byggt 2007.

Den i groventren, liknande den Anita dörren, är helt utkänt. Den har ruttnat i listerna runt fönstret och speglarna och har svällt såpass att man måste vålda upp dörren.

Den andra dörren är av halvmåne med farstu/skärmtak som bygger ut ca 1.5m från fasaden. Även denna har börjat uppvisa röta i listerna runt fönstret, samt slått sig så den dörren behöver våldas upp ännu mer.

Kort och gott, det spelar nog ingen större roll vad man väljer idag :sweat:
 
Ja det är märkligt att man inte ska kunna köpa saker som ska sitta ute utan att bli missnöjd, just nu lutar det åt Bordörren, det vi kan trösta oss med är att båda våra dörrar sitter under stora tak där varken regn eller sol kommer åt utan vid extrema väderförhållande, den ena på norrsidan i carport, den andra på östersidan med stort verandatak över sig.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.