Hej
Jag har bott 5 år i nuvarande hus och det har nyligen gått upp för mig att jag parkerar delvis utanför min tomt.
Se bild för att se tomtgränsen.
Huset är en hörntomt med angränsning till en grusad gång/cykelväg.
Garaget byggde förra ägaren med giltigt bygglov. Innan dess så låg det ett garage i källaren som är borta nu, så jag förmodar att parkeringen låg på annan plats ursprungligen (nu är det gräsmatta där).

Jag funderar hur kommunen kan ha tänkt när de godkände bygglovet som gör att man inte kan parkera en bil på tomten, utan måste ha bilen halvt på kommunens mark?
(Obs, jag bortser nu helt från att jag teoretiskt kan parkera med sidan mot garaget)

Får väl kanske ringa kommunen, men vill inte råka ställa till det för mig om de blir upplyste om problematiken.

MVH
Niclas
 
  • Vy över en hörntomt med hus och garage, röd linje markerar tomtgräns nära en grusad gång/cykelväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är problemet?
 
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är problemet?
Jobbigt parkera i garaget :D
 
H
S skorpion_ skrev:
Hej
Jag har bott 5 år i nuvarande hus och det har nyligen gått upp för mig att jag parkerar delvis utanför min tomt.
Se bild för att se tomtgränsen.
Huset är en hörntomt med angränsning till en grusad gång/cykelväg.
Garaget byggde förra ägaren med giltigt bygglov. Innan dess så låg det ett garage i källaren som är borta nu, så jag förmodar att parkeringen låg på annan plats ursprungligen (nu är det gräsmatta där).

Jag funderar hur kommunen kan ha tänkt när de godkände bygglovet som gör att man inte kan parkera en bil på tomten, utan måste ha bilen halvt på kommunens mark?
(Obs, jag bortser nu helt från att jag teoretiskt kan parkera med sidan mot garaget)

Får väl kanske ringa kommunen, men vill inte råka ställa till det för mig om de blir upplyste om problematiken.

MVH
Niclas
Förmodligen något som de inte sett alt. bryr sig om.
Så länge kommunen inte säger något är det väl lugnt. Du kanske kan köpa den biten mark om kommunen hör av sig?
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jobbigt parkera i garaget :D
Annars kan man ju stå utanför garaget (och då delvis på kommunens mark) tänker jag?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hur tänkte den som byggde garaget? Kommunen ska väl inte bestämma hur du parkerar bilen på tomten.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Oftast brukar väl klagomålen här vara på att kommunen kräver 6m framför garaget för att bevilja bygglov?
Men tydligen är det inte bra när de beviljar dem heller...
 
  • Gilla
  • Haha
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
S skorpion_ skrev:
Jag funderar hur kommunen kan ha tänkt när de godkände bygglovet …
Tänkte förmodligen att fastighetsägaren skulle parkera inne i garaget …
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Annars kan man ju stå utanför garaget (och då delvis på kommunens mark) tänker jag?
Men.... Det har ju fungerat i fem år. Är det inte bättre börja oroa sig nu då? ;)
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
Väck inte den björn (eller kommun) som sover.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Frågan är väl snarast hur hur den som byggde huset/garaget tänkte. Det finns ju mängder av hus/radhus där du inte kan parkera bilen på tomten
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Var snäll och ta en bild där bilen står parkerad med nosen mot garaget, och aktern kanske sticker ut lite på grusvägen, så vi får se.
Grusvägen är ju ändå avspärrad med en betongsugga närmast din tomt, så vafan?
 
Ser inte heller problemet för om TS kör mot porten så är nog inte bilen så lång så den är borta vid den högra grisen.

När det gäller bygglovet så kan det ju vara då att man tänkt parkera parallellt med strecket TS ritat på bilden.
 
Fast vad jag vet finns ingen automatik i att det ska finnas parkeringsplatser till samtliga fastigheter? Nu har någon byggt garage där och då kanske det blir så att en normal parkering inte får plats. Det är inte kommunens huvudvärk.
Sen i praktiken så tror jag inte de bryr sig om att någon parkerar just där på deras mark...........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.