Min uppfattning är att man inte definitivt och generellt kan hitta en tillverkare som är bättre än alla andra.
Det finns skräckexempel hos många av tillverkarna likväl som det finns glädjeexempel hos desamma.
Jag personligen har svårt för när pengar så tydligt får styra, det gör att jag aldrig hade valt att bygga med Myresjöhus efter deras ställningstagande kring de hus de byggt med enstegstätade fasader.
Sen är det säkert så att andra tillverkare hade försökt samma väg, men det har jag inte svart på vitt.

Jag hade lyssnat med flera tillverkare förutsättningslöst för att få en känsla för vad de erbjuder och allra helst, hur säljarkontakten är, speciellt om ni ämnar att bygga som totalentreprenad.
En tillverkare kan ju uppfattas som dålig bara för att säljaren i den region man vill bygga i är ett stolpskott.
Var inte rädd för att fråga och ifrågasätta. Och läs på, lita inte på tvärsäkra svar om det låter underligt. Kontakten man får är i grunden säljare, inte byggare.
När ni gjort detta har ni förhoppningsvis lärt er en hel del och har lättare att ställa de olika tillverkarna mot varandra både ekonomiskt och kvalitetsmässigt.

Ett annat tips är att fortsätta hänga i forumet, det kommer in en hel del erfarenheter från andra som suttit eller sitter i er framtida sits, som ni kan dra nytta av.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
H husradet skrev:
Offerten är, som jag uppfattat det, bara för huset. Inga fyllnadsmassor osv. Kan ni rekommendera någon hustillverkare som är bättre?
om möjligt åk till Göteborg och gå på husknuten ( googla husknuten ) så finns nästan alla hustillverkare där med ett uppställt hus som man får gå in och klämma och känna på kvaliteten i huset. Dom ger även offerter på plats om jag minns rätt.
Sen är det ju läsa alla resensioner på reco på alla olika hustillverkare och även på Facebook så tror jag de flesta har omdömen man kan läsa.
stort lycka till
 
Tänk som så att hustillverkare som just hustillverkare. Deras kärnverksamhet är att tillverka hus på fabrik och transportera ut till kund.
De kan ordna annat med men anta att detta inte är deras starka sida och agera därefter.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
T
Utsättare: 20-25 tkr
Elanslutning: ? Kostade oss 30 tkr att dra elen 5 meter och koppla in.
Bygglov: 40-50 tkr
Sedan har du mängder med småkostnader så som: sotare, ventilation, elektriker osv osv.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Mitt råd, glöm inte trädgården och tänk inte det där löser vi senare. Finns inget senare, allt blir bara ännu dyrare senare. Fixa så mycket du kan när maskiner mm är på plats. Har du räknat med uteplats och trädäck?
Jag lade 100k på trädäcket
60k på jord och schakt för en plan tomt 100ton jord.
Häckar 12000kr
Gräsfrö 5000kr
Grusgångar 15000kr
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Bygglov, utstakning, lägeskontroll, geoteknisk undersökning, KA, ev. besiktning (entreprenören kan ha med kostnad för detta om man väljer deras besiktningsman), anslutning VA/el/fiber, försäkring, provisorisk el.
Jag har då inte tagit med massor eller markjobb, som tidigare skrivits är det inte ovanligt att den kostnaden ökar sett mot underlaget man får från leverantören.

En mer riktad slutkostnad bör husleverantören kunna lämna er med ovanstående kostnader.

Lite off topic och som kanske sätter griller i huvudet på er...
Jag har funderat en del kring totalentreprenader i konsumentfall.

Det finns rent juridiskt två olika typer av entreprenader (med otaligt många olika upplägg) i kommersiella sammanhang. Utförande- och totalentreprenader.
Branschen har tagit fram två standardkontrakt ett för utförande- och ett för totalentreprenader (AB och ABT)
Den huvudsakliga skillnaden är att i en utförandeentreprenad projekterar beställaren, d v s tar fram exakta handlingar som entreprenören ska följa. Medan man i en totalentreprenad låter entreprenören projektera efter funktionskrav beskrivna av beställaren.

Nu till vad jag vill lyfta ett varningens finger för.
I konsumententreprenader (entreprenader mot en privatperson) gäller ett annat standardkontrakt (och konsumenttjänstlagen), där gör man ingen som helst skillnad mellan totalentreprenader eller utförandeentreprenader.

Jag tycker att man bör läsa på ordentligt om de olika entreprenadformerna leverantören erbjuder, vad de faktiskt innebär och vad de faktiskt drar med sig för extrakostnader.
Jag menar att en totalentreprenad i konsumentfall i praktiken innebär att man köper en projektledare från husleverantören, en funktion man lika gärna kan få, nästan gratis, av entreprenören som dessutom bör vara bättre på att styra bygget på plats.
Oavsett "entreprenadform" har leverantören alltid projekterat bygget.
Det man också kan vara lite observant på är ju att vissa leverantörer kör en fuling och delar upp avtalen. Jag tycker även att man ska vara noggrann men att bara skriva enkom ett kontrakt.
Ska jag vara ärlig tycker jag att det är ett mycket bättre alternativ att själv kontakta en arkitekt och ta fram en färdig handling själv.
Arkitekten känner säkert en konstruktör som känner en elprojektör som känner en vvs etc sen är ni i hamn. Det man behöver göra sen om man är okunnig är att ta in en bra projektledare som kan hjälpa till att sy ihop säcken med myndigheter, entreprenörer och avtal. Mkt bättre upplägg med maximal insyn och kontroll och det blir inte dyrare.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.