sunnis
Hej!

Min elektriker har monterat lamputtag ovanför varje fönster i taket, för enklare fönsterlampor, julstjärnor m.m. Lösningen blev då schneider renova DCL uttag vita som sitter i vanliga apparatdosor 70mm. Ser ju snyggt ut men blev mer fundersam på hängningen av själva lampan, behöver jag montera krokar eller kan lampan hänga direkt i DCL proppen? De verkar ju vara klickbara (Har faktiskt inte testat DCL i praktiken än) och propparna från t.ex schneider är dragavlastade.
 
Tanken är att man ska kunna hänga armaturer direkt i kontakten men det beror ju på hur mycket armaturen väger. Den klarar inte vad som helst.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
sunnis
Müssli Müssli skrev:
Tanken är att man ska kunna hänga armaturer direkt i kontakten men det beror ju på hur mycket armaturen väger. Den klarar inte vad som helst.
Handlar om mycket enkla lampor, kanske runt 1kg som mest.

Börjar inse att detta var nog en rätt kass lösning, hade ju varit bättre med cc70 dosor och infällda DCL uttag där man kan fälla ut krok vid behov. Har det på andra ställen, jag var dock själv med på lösningen när vi diskuterade och har väl lite mig att skylla. Ville ha montaget rätt nära väggen, så det var väl på den vägen vi hamna i den lösningen + att de låg en hög dosor till övers samt lite renova ringar och diverse.
 

Bästa svaret

@Jarlsgård har bra minne. Jag har DCL uttag och rekommenderar kontakterna från Classe som sitter bättre än Scneiders kontakter som har en fasad kant på hakarna så dom ploppar ur lätt (går att skära till så sitter dom bra)
En intrikat trästjärna hänger framför ett fönster med utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En taklampa med sladd hängande från ett DCL-uttag i ett rum med blå vägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mlindsten och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Tack för tipset, blir en sväng till Clas Ohlsson imorgon!
 
sunnis
Testade nu dessa kontakter från classe men fick ingen som helst klick-funktion utan kunde med lätthet dras ut :thinking:
 
Hand som håller en öppnad elektrisk kabelklämma med synliga ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser mina ut från classe, dom från Jula är likadana. Sitter som berget om haken klickar i
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
sunnis
Nu köpte jag Elko på Jula som har en liten fas på klickbygeln. Blir ju samma där, precis så den orkar hålla i en lamparmatur på 800gram...

Elko DCL propp med fasad klickbygel, svart kabel, mot suddig bakgrund av trägolv och tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag synar schneider uttaget så är det faktiskt en fasad klack i den också.

Så med andra ord finns det två olika typer av DCL proppar... en variant från Elko/Schneider som inte är klickbar medans andra fabrikat har en rak klack som uppenbarligen "klickar". Schneideruttaget så fyller klickbygeln ingen funktion överhuvudtaget.

Jaha, då får man börja leta efter nya uttag med rätt stil som funkar med rak klack eller helt enkelt eftermontera krok, eller en S-krok i gardinstången.
 
  • Närbild av ett Elko DCL uttag med fasad klack, monterad i tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pontus_F
  • Laddar…
Eller, så fuskar du lite och filar ner/bort klacken på kontakten (y) de få mm skillnad det gör borde inte göra varken till eller från även om det inte är helt "rätt" :thinking:
 
sunnis
J Jarlsgård skrev:
Eller, så fuskar du lite och filar ner/bort klacken på kontakten (y) de få mm skillnad det gör borde inte göra varken till eller från även om det inte är helt "rätt" :thinking:
Ja tanken har slagit mig. Borde gå med ett slipstift. Kanske gör ett tapper försök i helgen.
 
sunnis sunnis skrev:
Ja tanken har slagit mig. Borde gå med ett slipstift. Kanske gör ett tapper försök i helgen.
Jag hade nog bara tagit en bit vikt Slippapper, stift funkar la iofs också :D
 
sunnis
Ja det funkar ju också ;)

Kabelgenomföring i tak med en hemmagjord papperskil för att hålla fast bygeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vek ihop en liten pappers-kil och la mellan så att bygeln hamnar i press. Då satt den faktiskt riktigt bra. Kanske ska vidareutveckla den idén :thinking: ska se om jag kan klippa upp en vit tätningslist i gummi och lägga mellan
 
E
Det verkar ju funka, men är inte helt enligt standard/praxis med vägguttag i taket. Hur kommer det sig att de hamnade i taket istället för på väggen ovanför fönstren?
 
  • Gilla
  • Älska
viktorwa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.