Hej!
Hyfsat nybliven ägare av ett BR-hus.
Huset är byggt 2007 och allt är i gott skick. Köket är ett Myresjö-kök (numer Marbodal) och det är i så gott skick det kan vara efter 13 år. Några små kosmetiska skavanker, det är allt. Däremot är väl inte vissa färgval helt i linje med min smak.

Min tanke är att ”när vitvarorna börjar lägga av, då uppdaterar vi köket”. Vitvarorna är från Siemens och är fräscha och gör sitt jobb. Men, 13 år är 13 år. De kan paja nästa vecka, de kan gå 5-6-7 år till...

Nu går tankarna såhär: behålla befintliga stommar och antingen byta luckorna till nya ur Marbodals sortiment eller lämna in befintliga för lackering och byte av beslag. Byta bänkskiva och diskho. Sätta nytt kakel (eller annat stänkskydd).
Har varit inne på Marbodal och pratat med en säljare, men få en prisuppgift på vad x antal nya luckor och lådfronter skulle kosta var stört omöjligt. Inte heller kunde man få en prisuppgift på vad en bänkskiva skulle kosta per löpmeter i olika material.

Pris för lackering hittade jag hos en lackeringsfirma och det var ju klart överkomligt.

Vitvarorna då. Det känns vansinnigt att kasta ut fullt fungerande grejer, samtidigt som det såklart skulle kännas fräschare att uppdatera hela maskinparken när man ändå är igång.

Siemens är ju riktigt bra grejer men efter en liten turné på Media Markt och Elgiganten så hamnar vi på närmare 50’ om vi väljer Siemens. Hur mycket tummar man på kvaliteten om man väljer ett billigare märke? Är man dumsnål?

Så min fråga är, är det smartare att lackera om befintliga luckor eller köpa nya? Ska man kanske vänta med att byta vitvarorna så länge de funkar? Eller finns det en andrahandsmarknad för vitvaror? Undviker gärna Blocket och alla tjötrövar ;-)
Är det någon som har gjort en liknande budgetrenovering i någorlunda modern tid och som har en uppfattning om vad notan kan landa på? Kommer att behöva ta in hantverkare för montering och kakel mm då jag är gift med en synnerligen ohändig och oteknisk man (!). Ett modernt Myresjö-kök med vita skåpluckor, svart kakel och en tik liggande på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Siemens vitvaror i ett kök: mikrovågsugn ovanför ugn och bredvid ett kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Euphoria Euphoria skrev:
Så min fråga är, är det smartare att lackera om befintliga luckor eller köpa nya?
Det är säkert dyrare med helt nya luckor och lådfronter än att få befintliga omlackerade.

Euphoria Euphoria skrev:
Ska man kanske vänta med att byta vitvarorna så länge de funkar? Eller finns det en andrahandsmarknad för vitvaror? Undviker gärna Blocket och alla tjötrövar ;-)
Det vanligaste är väl att ha kvar sina vitvaror så länge de fungerar och man inte gör någon riktigt stor renovering med ny planlösning, nya skåp osv. På Blocket får man inte mycket för gamla vitvaror.

Euphoria Euphoria skrev:
Kommer att behöva ta in hantverkare för montering och kakel mm då jag är gift med en synnerligen ohändig och oteknisk man (!).
Är du säker på att du inte har tummen på rätt ställe i stället för mitt i handen?

Kakel kan man ju måla om det bara är färgen man inte gillar.
https://www.byggahus.se/kok/mala-kakel

Euphoria Euphoria skrev:
Min tanke är att ”när vitvarorna börjar lägga av, då uppdaterar vi köket”.
Det är sällan vitvaror lägger av samtidigt, spisar/hällar kan ofta hålla väldigt länge.
 
Tack för dina synpunkter!
Ja, vi får ta oss en funderare till ang vitvarorna. Givetvis går inte alla sönder på en gång, men börjar en sak ge sig då är det lika bra att byta resten också för att det ska bli enhetligt.

Nja, vi har inte tummen mitt i handen. Men min man är grymt oteknisk och jobbar enligt principen trail and error, och det är inte läge för det i en köksrenovering. Dessutom så lär skilsmässan komma som ett brev på posten! Det räcker att vi målade om några rum när vi flyttade in... På riktigt alltså!

Ska det göras något i detta huset så ska det göras av yrkesmän, annars hamnar vi i skilsmässostatistiken ;-)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade också avvaktat med byte av vitvaror. om inte av ekonomiska skäl, så av miljöskäl...
Så enhetligt blir det ändå inte av att ha samma märke av allt.
Dessutom tycker jag ofta att det är någon specifik funktion jag vill ha eller designgrej som avviker på någon av grejerna som man får välja bort bara för att ”allt ska vara siemens”. Ex är kanske Siemens spis bäst, men kylen riktigt dålig, medan en husqvarnakyl kanske är bättre inredd. Att då välja den sämre kylen för få matchande märke tilltalar inte mig.
Sen skulle jag definitivt matcha ihop kyl och frys, men inte tvunget med med ugn och micro.

Smaken är ju som baken, men jag tycker att ditt kök ser snyggt ut!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag hade också avvaktat med byte av vitvaror. om inte av ekonomiska skäl, så av miljöskäl...
Så enhetligt blir det ändå inte av att ha samma märke av allt.
Dessutom tycker jag ofta att det är någon specifik funktion jag vill ha eller designgrej som avviker på någon av grejerna som man får välja bort bara för att ”allt ska vara siemens”. Ex är kanske Siemens spis bäst, men kylen riktigt dålig, medan en husqvarnakyl kanske är bättre inredd. Att då välja den sämre kylen för få matchande märke tilltalar inte mig.
Sen skulle jag definitivt matcha ihop kyl och frys, men inte tvunget med med ugn och micro.

Smaken är ju som baken, men jag tycker att ditt kök ser snyggt ut!
Tar åt mig av synpunkterna!
Nej, det är inget måste att ha samma märke. Absolut inte. Söker snarare efter kunskap och erfarenhet från er rutinerade husägare om vad som kan vara bra eller inte. Har bott senaste 20 åren i hyresrätt!
En idé är att spara frysen och ställa i garaget och ha till kött och annat som man kanske köper i större kvantiteter.
Bomba mig gärna med erfarenheter, tex märke xxx är grymma på diskmaskiner men mindre bra på ugnar...!
:)
 
Om du byter kyl och frys så sätt in två kyl/frysar istället. Då har man lite mer kylskåpsplats och mindre plats för allt onödigt som hamnar i frysen. Dessutom kan man ha olika temperaturer i dem, och man står inte på backen när/om en av dom går sönder. Om man inte är allergisk mot IKEA-prylar hittar man bra saker där med 5 års garanti för lite lägre summor än om det stått Electrolux/Whirlpool på dom.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om du byter kyl och frys så sätt in två kyl/frysar istället. Då har man lite mer kylskåpsplats och mindre plats för allt onödigt som hamnar i frysen. Dessutom kan man ha olika temperaturer i dem, och man står inte på backen när/om en av dom går sönder. Om man inte är allergisk mot IKEA-prylar hittar man bra saker där med 5 års garanti för lite lägre summor än om det stått Electrolux/Whirlpool på dom.
Den tanken har vi redan (kombinerad kyl och frys x2). Dottern jobbar på Ikea och har lite olika trevliga rabatter, inte bara på Ikea, som kan vara läge att utnyttja!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Kanske off topic, men varför gillar du inte köket?
På bilderna tycker jag att det ser väldig fräscht och fint ut.
Det enda jag inte gillar är det svarta kaklet.
Men att byta några kakelplattor klarar du säkert själv,
och behöver inte engagera din intellektuelle sambo :)

Och du:
Efter två veckor blir man hemmablind, och ser inte alla sm skavanker,
som man retade sig på vid första besöket.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske off topic, men varför gillar du inte köket?
På bilderna tycker jag att det ser väldig fräscht och fint ut.
Det enda jag inte gillar är det svarta kaklet.
Men att byta några kakelplattor klarar du säkert själv,
och behöver inte engagera din intellektuelle sambo :)

Och du:
Efter två veckor blir man hemmablind, och ser inte alla sm skavanker,
som man retade sig på vid första besöket.
Vi har bott några månader nu och några mindre kosmetiska skavanker finns (som inte syns på bilderna!). Bla är bänkskivan lite ”trött” och ska man ge sig på den så får man ge sig på kaklet. Är inte så förtjust i rak sättning, det känns så 2007 :) Skulle önska ljusare färg på luckorna då köket är mot norr och inte har något naturligt ljus. Gillar för övrigt det svarta klinkergolvet! Så ljusare (vita eller riktigt ljust grå) luckor, en ny bänkskiva och ett ljusare kakel vore fint! Skulle hellre leka lite med kaklet. Octagon eller fiskbensmönster. Få det att ”hända” något men samtidigt vara ljust men inte så mycket mellanmjölk liksom...
 
EvaMLin
Kan komma med input hur jag gjorde i mitt radhus när jag bott där några år. Jag lämnade in luckor för omlackering, bytte handtag, bytte kyl/frys och spis för de var riktigt utslitna. Jag bytte kakel och bänkskiva inkl diskho. Största utgiften, förutom vitvaror, var bänkskiva och kakel som jag satte själv. Det var faktiskt inte så svårt, köpte såna som satt på nät. Kakelskärare fick jag låna gratis i butiken. Klarade mig i 15 år på denna renovering så det var väl spenderade pengar. Så våga prova! Man kan mer än man tror! Och blir det tokigt så går det faktiskt att ordna. :D
 
EvaMLin EvaMLin skrev:
Största utgiften, förutom vitvaror, var bänkskiva och kakel som jag satte själv
EvaMLin EvaMLin skrev:
Klarade mig i 15 år på denna renovering så det var väl spenderade pengar.
Och vad kostade det hela?
Dela gärna upp totalen på målning, bänkskiva, handtag, kakel, spis, kylskåp osv.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad kostade det hela?
Dela gärna upp totalen på målning, bänkskiva, handtag, kakel, spis, kylskåp osv.
Exakt!
Vore intressant med en liten fingervisning om i vilken härad vi rör oss!
 
EvaMLin
Jösses! Det får bli en uppskattning då det var drygt 15 år sen. Tror bänkskivan gick på 5000 och kaklet på 2000. Diskhon (rund liten sak från IKEA) ingen aning, max 500. En tusing i runda tal för omlackeringen.

Edit: största utgiften var kyl/frys, knappt 10. Spisen ca 3000.

Har nyss bytt ut hela köket då stommarna började ramla sönder. Det blev inte lika billigt! (knappt 150)
 
Redigerat:
  • Gilla
Euphoria
  • Laddar…
Vi bytte ventilationen och flyttade upp ventilationsaggregatet från köket till vinden. Då blev det plats över ovanpå skåpen.

Nya IKEA stommar ovanpå skåpen. Fick såga till dem lite.
Lådhurtsen utbytt till nya IKEA-lådor.
Nya 60cm draglådor i gamla städskåpet.
Nya skåp över kyl/frys (IKEAs bänkskåp).
Kompletterat med IKEAs släta skåpluckor, några fick kapas lite med sågen.

Ca 12k, lådor och luckor är dyrt.

Ny inbyggnadsmicro och ny köksfläkt, ca 12k

Omlackering av massor med luckor och lådfronter, ca 10k

Kaklet hade vi bytt för 10 år sedan och vi var nöjda med färgen.

Dvs totalt ca 35000. Men vi gjorde allt själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.