Nån som vet vad som är bäst?? Har hört att det kan bli sjunkningar av isoleringen om man sprutar in den. Nån som vet vad som är bäst i tak och på vind?
Hjälp! :-/
/Torparn
 
Bäst?
I byggbranschen finns inga raka sanningar..;)

Vi har sprutad ekofiber i hela huset. Det sjunker inte ihop.
 
Hmm...vet du det eller..?
Vad jag har hört så är det en risk....Är det bättre isoleringsvärde på sprutad ekofiber jämfört stenull eller gullfiber?
/T
 
Vet och vet....
Jag har ju inte med egna händer öppnat och med egna ögon bevittnat att ett 40-årigt tak inte haft ekofiberisolering som sjunkit ihop.
Däremot har jag läst mig till att ekofiberisoleringen på kåkar från 50-talet i USA fortfarande är intakt.
Svenska ekofiber har en maskin som vibrerar en genomskinlig vägg med ekofiber. Där sjunker inget ihop heller. Så jag har svalt det konceptet. :)

Ekofiber har ungefär samma isoleringsvärde som mineralull. Däremot är det mycket tyngre vilket gör det värmetrögare.
 
Aha, så sprutad mineralull har sämre isoleringsvärde än rullar...?
Det visste jag inte. :-[
Jag vet dock att ekofibern har samma isoleringsvärde som vanliga mineralullsskivor av bästa klass.
 
All lösullsísolering sjunker med tiden! Ekofiber sjunker mer än sten/glasull. Stenull brukar man räkna med att sjunker ca 2 %.

Skulle själv helt klart välja stenull fram om ekofiber som takisolering och definitivt om du ska isolera ett snedtak eftersom risken för sättningar är mindre. Stenull ger också bra brandskydd.

 
ab-cd skrev:
All lösullsísolering sjunker med tiden! Ekofiber sjunker mer än sten/glasull.  Stenull brukar man räkna med att sjunker ca 2 %.
Har du nån källa på det där..?
Jag vet att lösull sjunker när man bara sprutar ut den "löst" på en vind t.ex., men när man fyller ett fack a- som vi talar om i det här fallet - sprutar man in den till den fått en viss densitet, och då sjunker den inte ihop.
 
Ekofiber sjunker ihop något. I slutna rum komprimeras fibern något vid fyllningen och vid öppna vindsbjälklag får man lägga på lite extra. Men det gäller nog för all lösull. Fördelen är att lösull letar sig in i alla skrymslen vilket skivorna inte gör och därmed är risken mindre för läckage. Nackdelen är att ullen kräver maskin för bästa resultat.
 
Mycket intressant...!
 
KarlXII skrev:
Har du nån källa på det där..?
Pratade med en som brukar lägga lösull och han nämnde den siffran för stenull.

Fast tittar på länken ovan till Röd och Rön så är det ju betyldligt större sättningar än så.
"De cellulosabaserade materialen kräver ungefär 10–30 procents sättningspåslag och mineralullen 5–10 procent."

10-30 % sättningspåslag. Låter rätt mycket.
 
Hmm...detta är inte så lätt. I och med att jag lejer bort stommen av huset till snickare så lär det ju gå fortare med lösull i tak och på vind för dem. Men samtidigt vill jag att det skall vara riktigt bra och vill inte ha nån risk för sättningar och mögel.
Kan man jämföra kostnaderna mot varann när det gäller att köpa skivor och låta montera dem vs att ta hem en bil som blåser in lösull??
 
Ekofiber som sprutas in i fack sjunker INTE ihop, tvärtom
den expanderar.
 
på vinden sjunker den ihopa något, när vi sprutade vinden beställde jag 40 cm och för att de ska bli det sprutade de 48 cm
 
Men hur blir det då i själva taket som är mycket tunnare isolerat? Känns som att det är där risken för värmeläckage är störst..
Äsch...får väl fylla hela taket och vinden med skum så är alla problem borta. Lite gaser har ju ingen dött av..
 
Om du menar snedtaket är det ju bara att se till att det är täta fack och sedan sprutar du in det. Sisådär ca 20 cm räcker väll? och det gör ju inget om du ser till att det blir en liten luft spalt mellan isolering och yttertak ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.