F
Har en Roborock S5 som tyvärr inte går ihop med våra nya Gyro-fåtöljer. Den klättrar upp på foten och fastnar ibland. Nu upptäckte jag att den även sabbar foten rätt ordentligt. Även om skadan till viss del redan är skedd så undrar jag om man kan undvika det här framöver. Hittade en avgränsningstejp på Dustin. Någon som vet mer exakt hur den funkar? Kan man sätta små duttar under fåtöljernas fötter och få roboten att undvika att klättra upp? Annat tips? Skadad metalfot till en Gyro-fåtölj på en färgglad vävd matta, tecken på slitage från robotdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.dustinhome.se/product/5...MIiJ6Joai26gIVCdGyCh29ygB5EAQYAiABEgKnmvD_BwE
 
Redigerat:
Spärra av området där stilen står
 
F
Googlade vidare och hittade lite filmer på Youtube bla den här
En tysk film där det ställs en snarlik fråga som min. Filmen visar dock några exempel på magnetband som inte funkar. Då blir man ju lite fundersam på vad det är som krävs. Ska prova med lite kylskåpsmagneter men de har jag inte här. Återkommer.
 
Vill du att roboten ska runda stolarna tätt intill?
Annars är det ju som sagt bara att rita en no go zon
 
F
Vill helst att den ska gå nära. Dessutom så vill vi kunna flytta på fåtöljerna.
 
Jag har samma problem och enda vettiga lösningen jag hittat är att lyfta upp stolarna när roboten ska ut.
Jag har bl.a. provat med riktig magnetremsa men såvida du inte drar den runt så hjälper den inte.
 
Ok då får ni uppdatera robot :)
Tror det kommit en som har kamera fram som ser objekt och hinder.
 
F
Det verkar ju krångligt detta. Funderade på en alternativ lösning. Våra Air-fåtöljer har en liknande fot men aningen högre. Där stoppar Pucko (roboten) och dammsuger runt om snyggt och prydligt. Så om jag får till en möbeltass på ca 8 mm så borde det funka. Stolen har redan typ möbeltassar som är skruvade i alufoten. Byta skruven mot en längre och lägga till en tass på ca 8 mm. Verkar dock inte vara M-gänga. 4,8 mm diameter. UNF-gänga enligt min googling. UNF 3/16. Fåtöljben i aluminium med möbeltassar på ett trägolv, potentiella hinder för städrobot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför kan det inte vara enkelt...
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det är nog dessa få mm som avgör om den klättrar eller ej.
Hoppas du finner rätt skruvar.
 
F
Platåskorna på!
Köpte tätningsremsa och satte på som möbeltassar. Sitter bra och nu går Pucko runt benen snyggt och prydligt.
Nöjd!
Vi har 5 Gyro, 2 Air + 2 fotpallar så skönt att det nu funkar utan att behöva flytta fåtöljer eller skapa No-Go zon. Blir ju en del smulor kring fåtöljerna.
Tyvärr greppar tätninsglisterna lite för bra på golvet och i mattan. Svårare att flytta på stolen någon decimeter när man vill justera var den ska stå. Funderar på att "valla" med exvis silikon. Får se hur det funkar.

Tätningsremsa använd som möbeltassar på stolsben för att skydda golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Platåskorna på!
Köpte tätningsremsa och satte på som möbeltassar. Sitter bra och nu går Pucko runt benen snyggt och prydligt.
Nöjd!
Vi har 5 Gyro, 2 Air + 2 fotpallar så skönt att det nu funkar utan att behöva flytta fåtöljer eller skapa No-Go zon. Blir ju en del smulor kring fåtöljerna.
Tyvärr greppar tätninsglisterna lite för bra på golvet och i mattan. Svårare att flytta på stolen någon decimeter när man vill justera var den ska stå. Funderar på att "valla" med exvis silikon. Får se hur det funkar.

[bild]
Härligt att det funkade med en ’platå’.
Silicon ska du dock inte valla med då det blir väldigt halt, framförallt med strumpor av syntet på fötterna.
 
Det finns hård filt liknande de som säljs som möbeltassar, det borde fungera bättre för dig
 
F
A Alexn72 skrev:
Det finns hård filt liknande de som säljs som möbeltassar, det borde fungera bättre för dig
Den behöver vara 8 mm tjock. Den tjockaste jag hittat är bara 3 mm. Har du tips på var man kan hitta tjockare filt?
 
En möbelsnickare kan nog tänkas ha koll på sånt.
Jag hade tagit 3mm och limmat ihop 3 bitar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.