Jag byter foder runt mina fönster på fritidshuset. Tidigare ägare har satt in fönsterna och gjort helt fel med foder och plåt. Jag vill inte göra fel jag med :)
Ser översta brädan ut att sitta rätt? Jag funderar på om jag måste hyvla till en bräda (den under plåten) så att den blir lodrät. Dvs sitter ”kloss an” mot panelen. Jag vill ju inte att vatten ska rinna bakom brädan. Eller sitter det ok nu?
 
  • Nyinstallerade träfoder runt fönster på ett fritidshus med röd panel och vit plåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Det är meningen att plåten som sitter ovanför fönstren ska gå in under panelen ovanför fönstret. Sedan ska den råda utanför överfoder en bit så det inte kan komma in vatten bakom foder och således riskera att det rinner in via fönstret.
 
  • Gilla
Daniel Berge
  • Laddar…
Fast när ett fönster sitter så där under takfot känns det nästan överkurs med det där.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
E
Stefan N Stefan N skrev:
Fast när ett fönster sitter så där under takfot känns det nästan överkurs med det där.
Helt rätt, det såg jag inte. Så länge det finns tak 45 grader ut från fönstrets överkant brukar man säga att plåt ovanför fönster inte är nödvändigt.
 
Tack för kloka svar. Just det här fönstret råkar sitta nära takfoten. Men övriga fönster är ganska ”utsatta”.
Om jag sätter en plåt under panelen över foderbrädan blir det ca 70 mm till fodret. Ska plåten då nå ner i jämnhöjd med överkant av fodret? Den plåten som sitter där idag är från när huset byggdes på 70-talet (sitter i en infräsning i panelen). Behöver plåten vara lika lång som fodret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.