Hej!
Vi ska bygga hus i ett område där kommunen tar ut dubbel avgift för anslutning till vatten och avlopp.
Mäklaren som sålde tomten sa detta först vid kontraktsskrivningen och angav då att det berodde på att tomten är inom strandskyddat område (dock längre bort än 100m, så det är generellt strandskydd).
Det jag undrar är, varför är det så?
Har kommunen andra utgifter pga det är strandskyddat område? Eller gör de så bara för att de kan? Finns det något regelverk som styr eller är kommunen fria att göra som de vill?

I vårt fall rör det sig om ca 100' i extra avgift. Sannolikt är det bara att betala o se glad ut men jag skulle ändå gärna vilja veta hur det ligger till. Så hoppas att det finns någon kunnig här på forumet :)
 
Ligger fastigheten innanför verksamhetsområdet för VA? om det finns särskilda skäl kan kommunen ta ut en särtaxa för att ansluta vissa områden, ex. om det är mycket berg.
 
Fastigheten kanske ligger lågt så avloppet måste pumpas?
 
N NoOne2k skrev:
Ligger fastigheten innanför verksamhetsområdet för VA? om det finns särskilda skäl kan kommunen ta ut en särtaxa för att ansluta vissa områden, ex. om det är mycket berg.
Ja det skulle jag tro att den gör.

Får nog ta och fråga kommunen vilka skälen är. Det är förvisso lite berg i områdena runtomkring men inte precis där vi ska bygga..
 
useless useless skrev:
Fastigheten kanske ligger lågt så avloppet måste pumpas?
Hm möjligen det då Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.