Hej.

Har tid för telefonmöte imorgon med Bluestep

Fortfarande inga/ingen som har något att säga om dom?
Både negativt/Positivt går bra.

MVH /Jimmy
 
Jag kan inte uttala mig om företaget som sådant. Jag kan däremot berätta om affärsidén.

De och några företag till vänder sig till de kunder som har fått nej av de vanliga låneinstituten av någon anledning. De hanterar risken med att låntagaren kan ha tidigare betalningsanmärkningar eller liknande genom att ha en högre utlåningsränta.

Efter att ha tittat lite på deras hemsida ser jag att de tar 3% av lånesumman i uppläggningsavgift, mao om du lånar 500.000 är uppläggningsavgiften 15.000. Varje gång du ska betala räntor eller amortera kommer du bli debiterad 15 kronor om du betalar med autogiro, 25 om du vill ha inbetalningskort.

Jag skulle räkna på den effektiva räntan år 1 men också den effektiva räntan åren därefter och se om det verkligen är vär det, iaf i jämförelse med andra låneinstiut.

Jag ska inte gå in på vad jag anser om företag som Bluestep men löser företaget din situation så är det ju bra.
 
Hej,

Bara att hålla med Robert_Maria - det finns ju ganska mycket information på deras hemsida:

1. Effektiv ränta idag första året är 5.16%. Du får med andra ord räkna med ca 3 procentenheter högre ränta än vanliga lån. Om vanliga marknaden ligger på 6% (knappast extremt - motsvarar räntan i USA idag) kommer ditt lån att ligga på 9%.

2. Max avbetalningstid är 40år.

Så, om vi räknar på 1.5 miljon bör du om några år räkna med:

Amortering: 1500000/40/12 = 3125
Ränta (efter skattereduktion): 0.09*0.7*1500000/12= 7875

Du kan tydligen få lägre ränta efter tre år om du sköter betalningarna. Det lär bli lite billigare som annuitetslån, men det gör ingen enorm skillnad. Dock verkar det som om de bara ger bottenlån, så du förutsätts ha 10% kontant om du inte kan få vanliga banklån...

Till detta kommer driftkostnader, fastighetsskatt, etc.

Sensmoralen är att det är viktigt att sköta sina skulder!

Däremot är det något annat som inte stämmer: Vid en ansökan om betalningsföreläggande skickas ett rekommenderat brev som måste lösas ut på posten, och då har du tio dagar på dig att betala, bestrida kravet, eller åtminstone snabbt komma in med en förklaring.  

Du kan inte få en betalningsanmärkning "utan att veta om det". Om så är fallet är det bara att överklaga det hela, och be kronofogdemyndigheten bevisa att ni tagit emot betalningsföreläggandet.


Hälsningar,

Erik

 
Tack Robert_Maria, Erik för lite råd.

Jag menar om 3 år sänks ju deras ränta om man skött inbetalningarna.
Jag vet att bluestep är väl inte vårat första val av "bank" men ligger man till dåligt med ekonomin men ändå har räknat på hur man skulle klara av ett lån på 1,5 miljoner så verkar man ju inte ha nåt annat val. :(

Vi får se vad dom säger idag sen när jag ringer, säger dom nej får väl jag och sambon bo i lägenhet resten av livet. :)

Eller så får vi låna nåt 12 manna-tält med gasol från nåt regemente.

Simma lugnt

MVH /Jimmy
 
ErikL skrev:
Hej,

Däremot är det något annat som inte stämmer: Vid en ansökan om betalningsföreläggande skickas ett rekommenderat brev som måste lösas ut på posten, och då har du tio dagar på dig att betala, bestrida kravet, eller åtminstone snabbt komma in med en förklaring.  

Du kan inte få en betalningsanmärkning "utan att veta om det". Om så är fallet är det bara att överklaga det hela, och be kronofogdemyndigheten bevisa att ni tagit emot betalningsföreläggandet.


Hälsningar,

Erik


Hej Erik,

Detta stämmer inte alltid.
Vanligtvis är det så att kronofogden skickar ut ett rek.
Men det finns undantag. ex CSN.
Där står tydligen i låneavtalet när du skriver på att CSN INTE använder sig av något inkassobolag och att utebliven betalning blir registerad anmärkning direkt.
Var senast i kontakt med KF idag ang detta och hon sade att den absolut största delen av alla som får anmärkning får det pga CSN.
Är ett helt sjukt system..

Mvh
Daniel
 
Hej,

Ah - då har CSN helt enkelt avtalat bort den rätten (inser dock att man inte har mycket förhandlingsutrymme i det läget). Staten brukar ju vara ganska bra på att hitta på specialregler för sig själv, så man inte behöver följa samma regelverk som resten av marknaden.

Jag skulle ta ett allvarligt snack med flera banker innan jag ens funderade på BlueStep, men antar att det redan gjorts här... Alternativt kanske det finns föräldrar som kan gå i god för lånet.

I sista hand skulle jag nog hellre hyra i 2-3 år tills betalningsanmärkningen försvinner hellre än att gå till ett ockerbolag, men det är förstås min högst personliga åsikt, och betydligt lättare att säga när man inte måste göra det.

Hälsningar,

Erik
 
JimmyEriksson skrev:
Tack Robert_Maria, Erik för lite råd.

Jag menar om 3 år sänks ju deras ränta om man skött inbetalningarna.
Jag vet att bluestep är väl inte vårat första val av "bank" men ligger man till dåligt med ekonomin men ändå har räknat på hur man skulle klara av ett lån på 1,5 miljoner så verkar man ju inte ha nåt annat val. :(

Vi får se vad dom säger idag sen när jag ringer, säger dom nej får väl jag och sambon bo i lägenhet resten av livet. :)

Eller så får vi låna nåt 12 manna-tält med gasol från nåt regemente.

Simma lugnt

MVH /Jimmy
Om man ligger dåligt till med ekonomin så skaffar man sig väl inte ännu mer utgifter eller ?
Tycker du själv skall ta till dig ditt eget råd om att simma lugnt då det känns lite för ostabilt för tillfället.
Bättre att avvakta med husköp tills du har bättre finanser för du skall ju trots allt mer än bo eller hur?

Just my opinion
 
Eller så letar man billigare hus.. Vi har ett hus på 132 kvm boyta 70 kvm kallvind som ska göras till boyta, 900 kvm tomt som till sommaren kommer att bli 3000 kvm... Allt detta till det facila priset av 650 000.. :) 8 mil från billig o go öl i köpenhamn :cool: :cool: :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.