Som jag förstår det räcker det dock inte att bara koppla in ena blåa? Utan jag bör byta allt?
 
alexander___ david__ skrev:
Såhär ser den ut:
Ser ut att vara hållare för glödlampa med två olika effektlägen dvs tre anslutningar, stämmer ju också med vad du visat för brytaren med två anslutningar ner till lamphållaren. Det är nog inte lätt att hitta såna lampor numera även om det passar med vanliga om du väljer rätt tråd av röd/blå från brytaren du ska ta bort.

Enklast kan du som sagt bygga om den med en komplett sats lamphållare och sladd och få det dubbelisolerat. Det är ett enkelt jobb du klarar själv så slipper du böka med att jorda eller ha kvar onödiga delar på vägen du inte behöver som syns på bilderna. Direkt med isolerade lampsladden hela vägen från nya sockeln och till takanslutningen.

Och för lamptypen testa sök på tex "three way bulb" så ser du hur de var/är gjorda.
 
Är det en sådan här ni menar? Klipper jag var av den vid kontakten högst upp då? Lite osäker på hur jag får det snyggt i lampan bara...
 
  • Oöppnad förpackning med vit lamppropp och 3,5 meter kabel från Clas Ohlson.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
MultiMan
Vi hade sådana i mitt barndomshem, från Atelje Lyktan i Åhus, och de hade inbyggd dubbeltändning med speciallampa. Minns inte om brytaren hade tre ljuslägen eller bara två, men man tryckte sig igenom de olika styrkorna, och med sista så släcktes den igen.

Antagligen behöver du ny sockel och eventuellt ny brytare om den ska byggas om.
 
Precis som jag gissade redan i inlägg #2.
Jag vill minas att det var tre effektlägen och av på brytaren.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
Då det fanns lite nyfikenhet kring hur själva hållaren ser ut inuti. Så här kommer några bilder.

Närbild av en elektrisk lampsockel märkt med "2A 250V", oanvänd på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en ljusarmatur med synliga skruvkontakter och kabelanslutningar mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en lamparmaturs hållare med synliga ledningar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till nästa steg. Jag tänkte sätta på nedan armatur (heter det så?). Frågor:
1) Klipper jag bara innan kontakten och kopplar in?
2) Någon bra idé om hur jag får det snyggt vid själva platshållaren (den gula)? Jag vill ogärna borra/skära i den, men det kanske behövs?
3) Ska jag köpa någon annan armatur istället som passar bättre (jag hade denna hemma). Som jag förstår det behöver jag ej skyddsjorda.

Elarmatur med sladd och kontakt bredvid en gul lampskärmshållare på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: sorry för dubbelpost, trodde jag kunde ta bort mitt inlägg (#18) ovan.
 
Hade samma lampa, men den var utrustad med två lampsocklar, brytaren på lampan hade tre läge som kopplade in en eller båda ljuskällorna.
 
Svart lös lamphållare med gängor för installation i armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte enklare med en lös lamphållare och skruva dit,
för den gamla sitter väl gängad i den gula plasthållaren.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[bild] Är det inte enklare med en lös lamphållare och skruva dit,
för den gamla sitter väl gängad i den gula plasthållaren.
Den tidigare lamphållaren satt fast med gångan nedan (se bild). Jag förstod det dock som att det var bäst att använda någon sådan armatur jag har eftersom den då är isolerad hela vägen. Men kan ej så mycket om detta.

En gammal metallisk lamphållare med synliga skruvar och isoleringsdelar på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal lamphållare med skruvgänga som är skadad och satt fast under en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nisse123 nisse123 skrev:
[bild] Är det inte enklare med en lös lamphållare och skruva dit,
för den gamla sitter väl gängad i den gula plasthållaren.
Hallå!

Nu har jag gjort som du sa (tror jag), se bilder. Nu går den vita plasten runt kabeln hela vägen in i lamphållaren.

Elpennan ger fortfarande utslag på metallramen, men som jag förstår det kan jag nu bortse från det?

ps, jag hade bara en kabel som även hade jord, därav den oanvända jord ledningen ner i lampan.

Vit plastkabel går in i lamphållare kopplad med flerfärgade kablar och ett oanvänt jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taklampa med vit plastisolering som går in i lamphållaren och en oanvänd jordledning hängande bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel med vit plast och oanvänd jordledning installerad i lamphållare, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.