T Tareson skrev:
Svårt att svara med politisk korrekthet , men sätt dig på månen och se ner på 11 miljader mäniskor så ser du nog en miljon kvinnor och barn som lever i Darfur i en lerhåla med dagliga övergrepp och död. Gör något positivt och var inte ytterligare en som kör mobilkamera, fixa din onda mage med att leka med barnen som du tar dig tid att titta på var med själv då kommer du dessutom att kanske få lära dig att köra grävmaskin och bli av med din onda mage.
Du kan ju alltid ha munskydd på
Men 2 fel blir inte 1 rätt...
Barnen i Darfur har rättigheter, men det har svenska barn också... Och bara vuxna kan och ska ta ansvar.
 
  • Gilla
Perolofl och 3 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Men hur tänker du att soss ska komma åt problemet? Det är ju inget problem just eftersom det är fullt lagligt.
Du tycker man ska anmäla bara för att vara PK?
Va? Nu skojar du väl? Soc kollar inte alltid om det som barn gör är olagligt eller inte. De undersöker om vad som är lämpligt för barn, om föräldrar brister i sin föräldraroll.
Det är inte olagligt för en fyraåring att vistas hela dagen ensam vid vattnet, men olämpligt, då det finns en drunkningsrisk. Det är inte olagligt att en fyraåring står och putsar utsidan på ett fönster på tredje våningen, men olämpligt, då det finns en fallrisk. Likadant om barnet kör ett tungt fordon, stor olycksrisk och ansvarslöst av föräldrarna att låta barnet köra ett så stort fordon på egen hand. Ren lathet från föräldrarnas sida, bygg en lådbil eller en koja till barnet eller hitta på något annat kul. WT-föräldrar.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Nja - 4aåring - man brukar vara ca 105 cm när man är 4 år. Kan han nå ned till pedalerna - eller var det 14 år han var??
 
  • Haha
Igen
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
En fyraåring når ju inte ner till golvet
Han står väl och kör?
Kan vara själva fadern som sköter pedalerna, där han krälar, iofs :D
 
Redigerat:
Skumpe
Det är inte ok att själv köra grävmaskinen efter två glas vin men däremot ok att sätta en fyraåring bakom spakarna?

Och till detta andra barn i närheten? Jag hade i första hand ringt polisen.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag försökt skrivit ett bra meddelande hundra ggr...

Men jag erkänner mig besegrad, den här tråden (kommentarerna) har fått mig att tappa hakan fullständigt, jag saknar för en gångs skull ord!

Men jag följer tråden med stort intresse, för den förklara en hel del om samhället idag.
 
  • Gilla
  • Haha
Stingray468 och 6 till
  • Laddar…
Min 4-åring började köra grävmaskin med rivningskula vid 5. Han fick hamra ner lite gamla industribyggnader med kompisarna. Vid 7 fick han köra Viggen med mor sin. Hon landade och startade. Självklart att man skall få leka lite med maskiner. Det är ju bara kul .. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Skogsgubben
Anmäld föräldrarna på direkten! Tänk om han skulle köra ihjäl en annan unge...
Olyckor med dessa sker hela tiden.
 
Oj va ni som skriker soc är så ”ansvarsfulla”! Kom igen, låt Darwin avgöra saken! Låt evolutionen ta sin väg!
 
  • Haha
Igen och 1 till
  • Laddar…
M marikristin skrev:
Jag blir helt chockad när jag läser detta samt en del av svaren i den här tråden. Som sjukvårdpersonal har jag sett några fall av barn som blivit påbackade av sådana här fordon.De lever ett vegetativt liv idag med svåra hjärnskador och svåra fysiska handikapp.De var friska småbarn när olyckorna hände och fick aldrig leva sitt liv.
I de här fallen var det vuxna närstående som pga ett ögonblicks ouppmärksamhet orsakade olyckorna.De lever varje dag med fruktansvärda skuldkänslor.När sikten är begränsad även för en vuxen man i sådana här fordon hur ska då ett barn se var det kör.
Helt sjukt.Så alla ni som ser och reagerar på
hänfelser som dessa.ANMÄL. ANMÄL. ANMÄL.
Alla olyckor är fruktansvärda och det måste vara svårt att vara en del processen. Jag förstår det.

MEN, tyvärr känner jag att "ANMÄL. ANMÄL. ANMÄL." är total fel. TS säger att barnet nu är fem, kanske äldre. Inte 4.
TS är inte så tjenis med grannen att han spontant är inbjuden på tomten, utan allt är iakttaget på 150m håll.

Flera i tråden säger att de började tidigt, att de själva kört sina barn i ung ålder. I varierande grad förstås.
Men det är alltså inte så unikt.

Att kategoriskt hänvisa till att anmäla... anar du hur en anmälan från dig till Soc skulle kunna tas emot - du är upprörd, färgad av dina upplevelser och skulle kunna måla upp fruktansvärda bilder utifrån ditt yrkesliv.
Socialsekreterare som tar emot anmälan, är kanske inte insatt i lagtexterna om lantbruksfordon, eller hur det går till på landet. Utan tar direkt för givet att det måste vara olagligt, att de måste vara bristande föräldraförmåga - något som ingen gör på landet och startar direkt en utredning. Det finns ingen lagtext om vad som är rätt eller fel, det finns inga skador, inga händelser bara ett vittnesmål från en insatt expert, dvs du, som sett de negativa aspekterna och kan tydligt berätta att så här gör man bara inte.

Socialsekreterare kommer till grannen med förutsättningen att anmälaren sett något fruktansvärt. Farligt. Att grannen säger "nej, det var inte farligt", att grannen säger att han visst såg på, att han kan visa sonens skicklighet i maskinen duger inte.
Tänk sedan om sonen som 101 ggr av 100 kan hantera maskinen, exakt den här dagen när han ska visa så blir det fel.

Socialsekreteraren har sett tillräckligt, det är farligt att låta barn vara nära maskiner. Punkt.
Bristande förmåga. Utredning startas. Grannen utreds. Vad mer kan han gjort fel?
ALLT undersöks, skolan utfrågas osv.

Men de säger inte om varför grannen är under utredning, Soc frågar bara skolan hur barnen är där, om det finns nåt att berätta osv.
Så alla tror att grannen är anmäld för något riktigt hemskt. Snacket går.
Att det skulle handla om att barnet rattat en grävmaskin, det låter osannolikt - alla på den lilla skolan har barn som rattat deras traktorer eller liknande. Mer eller mindre. Inte kan man bli anmäld för sådant?

Det hela kanske slutar där, de hittar inget mer, de får veta att det var vanligt, det kanske finns andra grannar som intygar hur noga grannen visst är med säkerheten osv. Allt läggs ned.
Men på byn sägs det... "visste du att grannen blev anmäld till soc".


Jag menar absolut att man ha det i åtanke att anmäla, MEN det är nog ens plikt att faktiskt ta reda på fakta mer tydligt. Soc är verkligen inte att leka med. Tyvärr.
Prata med grannen. Liksom känna av läget mer - inte "sett nåt = anmäl" ....
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
En annan aspekt är ju att den eller de vuxna som anses ansvariga för barnen riskerar att dömas för vållande till annans död om barnet kör ihjäl sig själv eller någon annan.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
En fyraåring når ju inte ner till golvet
Man behöver inte nå golvet, finns ju spakar
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L larka742 skrev:
TS säger att barnet nu är fem, kanske äldre. Inte 4.
TS är inte så tjenis med grannen att han spontant är inbjuden på tomten, utan allt är iakttaget på 150m håll.
Men va fan, anstränger sig alla här för att missförstå allt man säger? Vad jag vet är han fyra, han var fyra för ett par månader sen. Sen är det möjligt att han fyllt fem sen dess, det vet jag inget om. Jag står inte med kikare i buskarna, jag har full insyn över hela deras tomt både inifrån vårt hus och från vår tomt. Det är inte direkt svårt att se en gigantisk grävmaskin från 150 m håll.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker också att man ska ta in att "fyraåringen" inte är fyra nu, utan minst fem....
"Granne", det handlar om 150m bort enligt ts korrigering.

TS är sommarboende, inte åretruntboende, så det handlar om lite ögonblicksbilder att hänvisa till.


Så när man tar in alla fakta, och kanske värderar all information
så kanske man kan misstänka att man inte har en perfekt bild från TS.

Fem? Han kanske är 7 eller 8? Det kanske var kusinen som var 11 som körde.
De sprang inte bakom utan långt ifrån. Grannen kanske stod och såg på... osv.

TS kanske har helt rätt, eller kanske inte - menar bara att man ska ha lite eftertanke innan man reagerar så hårt.
 
  • Gilla
Bhus57 och 1 till
  • Laddar…
Barn må vara duktiga. Men rätt som det är tappar dom helt fokus och glömmer vad dom gör. Det är ju därför dom är barn och ska få vara barn
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.