T Thomas_Blekinge skrev:
En del kan inte skilja mellan olagligt och olämpligt.
Det är full lagligt om lilla Stina, 5 år, kör pappas stora motorbåt med 2x250 hästkrafter i 50 knop. Men jag tror knappast att någon tycker det är lämpligt. Inte ens bönderna i denna tråd.
Fast det är pappa som är redare för båten och han ansvarar för ev tillbud.
Man möter ju massor med ungar som kommer farande i båt eller på skoter. Nu är väl ungarna på sjön lite äldre men det beror nog på att det är svårare att köra en stor båt jämf en grävare i skogen. Alla har ansvar för sina barn men just vad det gäller att köra traktor på ägorna skiljer sig ju inte ansvaret mot det normala föräldraansvaret.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Jag uppfattade att du stämde in i skaran som tyckte orosanmälan var en bra ide.
Jag instämmer i skaran som tycker det är dumt att en fyraåring kör grävmaskin med sina kompisar springande bredvid, jag vet inte vad bästa sättet att få slut på det är.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tänk om man sett motsvarande fråga i elforumet, och om experterna där hade varit lika förstående.
"Grannens fyraåring cyklar runt i området och jag såg att han bytte ut en normcentral plus satte upp lite nya uttag till en spis och tvättmaskin" - Japp det är helt ok, men själv gör du fan inte en fast installation, det säger jag dig.
Ja, i elforumet ser jag aldrig på åldern på den som gör ett arbete (vad övriga på forumet har för ställningstaganden vet jag inte, men åldern diskuteras aldrig där). Skulle en fyraåring göra ett bra arbete med en hel normcentral så är det bra med det, men sannolikheten i allmänhet kan nog diskuteras om man finner det intressant. Med bra menar jag alltså utförande. Att det krävs behörighet är en annan sak. Likaså kan man diskutera risken för en olycka.

Detta är ju en typisk trolltråd. TS uppger att en fyraåring kör en 30-tons grävmaskin utan att vi vet något kring omständigheter och förutsättningar eller hans färdighet, vilket sätter fart på folks fantasier. Men lite underhållning gav ju tråden. Typisk helgtråd.

Analogt med el är att det okända ofta ses som farligt, och det är ju bra. Man ska ha respekt för det man inte behärskar. TS oro kan vara befogad eller obefogad, men oron försvinner inte förrän TS pratar med grannen om sin oro. Att rent allmänt försöka få svar på om en fyraåring "kan köra" en grävmaskin är nog inte meningsfullt, kan han larva lite och ta ett spadtag eller kan han jobba 8 timmar på ett vägbygge med trafik och folk i närheten hela tiden?

Risker kan delvis hanteras med körkort, regler, inhägnader etc men kunskap och erfarenhet är nog så värdefull. Skulle man fråga elsäkerhetsverket "kan jag byta en mätarsäkring" och de inte får hänvisa till en elfirma med EKP så skulle de kanske svara ja om man använder såna här skydd:

Ung person i skyddsutrustning arbetar med elektrisk installation
 
  • Gilla
holmberg87 och 2 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Visst är det så, men varför ska man lägga sig sådant som är lagligt? Det måste väl vara upp till vederbörande att avgöra om skogen är tillräckligt plan för att vara säker, kanske finns det någon funktion som gör att maskinen stannar om dörren öppnas etc. Folk måste sluta bry sig om saker de inte har med att göra.
Vad som anses lämpligt resp olämpligt är nog högst personligt, låt oss stanna vid den juridiska bestämningen.
Det kanske är lagligt enligt trafikförordningen, eller rättare sagt, den tar inte upp åldersgräns, och då blir det automatiskt lagligt. Många ser det som en lucka i lagen och ett problem.

MEN: Man kan inte bara stirra på att lagstiftaren missat att uttala sig om barn och fordon på inhägnat område. Det finns en massa annan lagstiftning för barn också, både i vår egen Föräldrabalken samt i internationell rätt. De har till exempel rätt till omsorg, trygghet, tillsyn. Även uppsikt så att inte skada orsakas på omgivningen. Samhället skulle definitivt kunna fråga sig om barnets behov är tillgodosedda om det kör tung maskin i skogen.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Men hur tänker du att soss ska komma åt problemet? Det är ju inget problem just eftersom det är fullt lagligt.
Du tycker man ska anmäla bara för att vara PK?
Det är alltså inte lagligt att köra på allmän plats i dylik maskin i den åldern och utan körkort. Endast på egen gårdsplan.
Och det är det sociala myndigheterna som mottar en orosanmälan. Så fattar inte vad du yrar om. Ta reda på fakta
 
T Teddielee skrev:
Det är alltså inte lagligt att köra på allmän plats i dylik maskin i den åldern och utan körkort. Endast på egen gårdsplan.
Och det är det sociala myndigheterna som mottar en orosanmälan. Så fattar inte vad du yrar om. Ta reda på fakta
Kör pojken på allmän plats?!!? ”Med allmän plats avses ett område som i en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov. En allmän plats får inte mer än tillfälligtvis upplåtas för en enskild verksamhet. En allmän plats kan till exempel vara en gata, ett torg eller en park.” Då har jag ju faktafel sedan tidigare eller har missförstått, där får ju pojken inte gräva utan förarbevis, dock utan körkort.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
En fyraåring når ju inte ner till golvet
Har du sett bönder eller? Här är en bild på en 2-åring
Bildkollage av ett leende barn med redigerat stort huvud som sitter och står på en person i säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
T Teddielee skrev:
Det är alltså inte lagligt att köra på allmän plats i dylik maskin i den åldern och utan körkort. Endast på egen gårdsplan.
Och det är det sociala myndigheterna som mottar en orosanmälan. Så fattar inte vad du yrar om. Ta reda på fakta
Jag orkar inte leta upp lagstiftningen åt dig men här har du lite att tugga i dig https://www.landlantbruk.se/lantbruk/lagligt-med-barn-vid-ratten/
Allemansrätten är så att säga inte detsamma som allmän plats, helt ok att köra på egna ägor.
Som sagt, tag reda på fakta..

lite kompletterande fakta
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Traktor/
 
Redigerat:
Jag har en bekant som gifte sig till ett hemman. Han jobbar åt ett kraftföretag och hade där kört lite minigrävare. Skulle vid ett tillfälle ta bort en sten och hade lånat en grävmaskin på 3-4 ton. Det gick lite sådär, så efter eftermiddagsfikat frågade hans 7-årige son om han fick prova. Grabben hade haft ansvaret med snöskottningen på gården med frontlastaren sedan 5-års ålder. Det tog inte många minuter innan han hade fått bort stenen, men så hade han ju också spelat TV-spel sen han var 2 år. Naturligtvis stod fadern bredvid hela tiden och övervakade det hela.
Ett år senare var han ikapp och förbi farsan vad gällde skogstraktorkörning. Dock kom han inte förbi, men jämngod då det gällde trädavverkning med motorsåg.

Med detta vill jag säga att ett tidigt övande med motoriken gör att man snabbt blir skicklig, och kan hantera saker tidigt. I det aktuella fallet gäller det att se till så att inga andra ungar finns inom maskinens räckvidd vid grävning, eller inom riskzonen vid larvning. Hur det sker ligger på päronens ansvar.
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Man med grå peruk överdriver sin förvåning medan han äter popcorn.
 
  • Gilla
  • Haha
MangeHulan och 10 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
[bild]
???
Lite för kortfattat inlägg för att jag ska förstå...
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Visst är det så, men varför ska man lägga sig sådant som är lagligt? Det måste väl vara upp till vederbörande att avgöra om skogen är tillräckligt plan för att vara säker, kanske finns det någon funktion som gör att maskinen stannar om dörren öppnas etc. Folk måste sluta bry sig om saker de inte har med att göra.
Vad som anses lämpligt resp olämpligt är nog högst personligt, låt oss stanna vid den juridiska bestämningen.
Fast det springer ju barn runt maskinen. Lagligt eller inte, jag hade i alla fall gjort det jag kunnat INNAN en ev tragedi...
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
G Gramse69 skrev:
Fast det springer ju barn runt maskinen. Lagligt eller inte, jag hade i alla fall gjort det jag kunnat INNAN en ev tragedi...
Oj jag hade förbisett den informationen.
Vem har sina barn springande fritt när tunga msskiner är i arbete? Och vet föräldrarna om det? Hur gamla är dessa barn?
Låter helt vettlöst...
 
  • Gilla
Gramse69 och 1 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Upp för backar, inne i skogen osv. Ingen vuxen finns i närheten. Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan?
Svårt att svara med politisk korrekthet , men sätt dig på månen och se ner på 11 miljader mäniskor så ser du nog en miljon kvinnor och barn som lever i Darfur i en lerhåla med dagliga övergrepp och död. Gör något positivt och var inte ytterligare en som kör mobilkamera, fixa din onda mage med att leka med barnen som du tar dig tid att titta på var med själv då kommer du dessutom att kanske få lära dig att köra grävmaskin och bli av med din onda mage.
Du kan ju alltid ha munskydd på
 
  • Gilla
SkåJocke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.