Hej på er!

Jag och sambon står inför ett köp av ett beryktat 70tals hus, och jag försöker nu i förväg få en inblick i de olika momenten som krävs för att få det som vi vill. De mesta tror jag att jag har fått hyfsad koll på, förutom just golvkonstruktionen. Oisolerad platta på mark, ingen källare. Ingjutna rötskyddsbehandlade spikreglar på hela entréplan som vi vill bila ur. Rivningen är straight forward, inga frågor där.

Men! När det är dags att bygga upp igen, då finns det desto fler frågor! Har läst XX antal trådar på olika forum, men det finns ju 10 olika sätt att lösa problemet känns det som, olika personer säger att olika metoder är bäst...
Det som är det solklara valet som aldrig tycks fela är ett ventilerat golv, typ Nivell, Jape, Granab. Dessvärre är jag och sambon grodyngel till ålder (23 , 24år) och sträcker vår budget rätt rejält med detta huset. Money is of the essence! Det kommer behöva bli en billigare variant, som vi är helt nöjda med ifall det håller i 15-20år.

Då har jag lite olika upplägg!

Metod 1:
-Ytskikt
-Foam
-Golvspån
-Reglar
-Isolering (ej mot betongen, får fästa upp dessa så luftspalt finns mot plattan)
-Syllpapp
-Betongplatta

Alltså mer eller mindre samma konstruktion som har hållt i 50år, men utan kemikalierna ifrån rötskyddet, samt fuktspärr mellan betong och trä. Åsikter på metod 1?

Metod 2:
-Ytskikt
-Foam
-Cellplast minst 100mm, typ EPS200?
-Platonmatta

Billigare variant, som många ändå verkar nöjda med. Åsikter? Jag kan tänka mig att platonmattan hindrar fukten att komma ut ur plattan, och istället letar sig ut mot väggen? Syllen är obehandlad, men står tyvärr ej på syllpapp. Finns kanske risk att fukten trycks in i syllen med denna metod?

Någon som har åsikter, eller annat förslag? Och det är självklart att man borde göra ''rätt'' ifrån början, med ventilerat golv... Men den möjligheten blir svår. Är budgetlösning eller gå på betongplattan som gäller ;)

Bilden är ifrån besiktningen av huset, ner i ett inspektionshål.
 
  • Bild från inspektionshål som visar gammal golvkonstruktion med betong och trädelar i ett 70-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med metod 2 måste du flytspackla golvet först. Plattan är grovgjuten och reglarna är det enda som är riktigt plant i den gamla konstruktionen.
Metod 1 fast plast på hela betongplattan (släpp inte upp fukt i konstruktionen) nya reglar vilandes på plastkilar ( som behövs även för att få dom i våg) , isolering (den lägger du direkt på plasten)
 
Men, har du problem med mögel och lukt i huset?
Om inte finns ingen anledning att bryta upp golvet, spara dom pengarna till annat.
 
GoC GoC skrev:
Med metod 2 måste du flytspackla golvet först. Plattan är grovgjuten och reglarna är det enda som är riktigt plant i den gamla konstruktionen.
Metod 1 fast plast på hela betongplattan (släpp inte upp fukt i konstruktionen) nya reglar vilandes på plastkilar ( som behövs även för att få dom i våg) , isolering (den lägger du direkt på plasten)
GoC GoC skrev:
Men, har du problem med mögel och lukt i huset?
Om inte finns ingen anledning att bryta upp golvet, spara dom pengarna till annat.
Flytspackla lät inge kul... Finns risk att det blir pannkaka då jag aldrig flytspacklat innan :p
Det där med plast över hela plattan, kan inte det också leda till att fukten istället letar sig ut i syllen som står utan fuktspärr direkt mot plattan? Är inte ventilation att föredra?

Gällande om det luktar eller inte i huset, så njae. Det finns ett rum, ett förråd som är kopplat till tvättstugan, som saknar betongplatta. Den är asfalterad, med impregnerade reglar som syll runtom hela ytterväggen. Där luktar det kemlabb. I övriga delarna av huset luktar det gammal tant och gympapåse. Vi vill ha bort allt rötskyddat just för att förebygga problem med luktsmitta i framtiden.
 
Har inget skett på 50 år lär inget helt plötsligt hända.
Lukt och fukt och mögelproblemen kom inom 5-10 år efter att husen var byggda.
Jag jobbade tidigt 80-tal med att besiktiga dessa hus som då hade fått mögelskador med luktproblem. Men det var framförallt flytande golv, dvs frigolit på betongplatta och golvspån på det. Kvarlämnat sågspån och obehandlade syll direkt på betongen var den största källan till problem.
Så mitt råd, gör inget alls med golven. Du kommer mest troligt aldrig få några problem med dom. Men visst vill du skapa dig arbete och utgifter så bryter du upp dom. Men att då göra det halvdant är fullständigt bortkastat, lär inte bli något bättre än i dag.
 
  • Gilla
StorBagaren
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Har inget skett på 50 år lär inget helt plötsligt hända.
Lukt och fukt och mögelproblemen kom inom 5-10 år efter att husen var byggda.
Jag jobbade tidigt 80-tal med att besiktiga dessa hus som då hade fått mögelskador med luktproblem. Men det var framförallt flytande golv, dvs frigolit på betongplatta och golvspån på det. Kvarlämnat sågspån och obehandlade syll direkt på betongen var den största källan till problem.
Så mitt råd, gör inget alls med golven. Du kommer mest troligt aldrig få några problem med dom. Men visst vill du skapa dig arbete och utgifter så bryter du upp dom. Men att då göra det halvdant är fullständigt bortkastat, lär inte bli något bättre än i dag.
Vi tänker väl lite i samma banor ändå, att det har funkat ett halvt sekel. Men förr eller senare vill vi ha bort dessa KP-cuprinol behandlade reglar ändå, då det helt enkelt är ett dåligt material att ha i huset... Känner att det är lättare nu innan vi hunnit möblera dessa rum.
 
S StorBagaren skrev:
Vi tänker väl lite i samma banor ändå, att det har funkat ett halvt sekel. Men förr eller senare vill vi ha bort dessa KP-cuprinol behandlade reglar ändå, då det helt enkelt är ett dåligt material att ha i huset... Känner att det är lättare nu innan vi hunnit möblera dessa rum.
Varför det, eventuella skadliga ämnen har absolut avtagit med åren. Och framförallt så är dom nere i golvkonstruktionen, inte inne i huset och där nere befinner du dig aldrig ändå. Lägg delar av pengarna på lite bättre ventilation istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.