S Sir Duke skrev:
Det bevisar bara att lagstiftning är otillräckligt för att lösa livets problem.

Tänk på att lagen bara anger hårda yttre gränser. Man måste navigera klokt väl inom gränsen.

Allt som inte är olagligt är lagligt, men det är inte automatiskt lämpligt.
Visst är det så, men varför ska man lägga sig sådant som är lagligt? Det måste väl vara upp till vederbörande att avgöra om skogen är tillräckligt plan för att vara säker, kanske finns det någon funktion som gör att maskinen stannar om dörren öppnas etc. Folk måste sluta bry sig om saker de inte har med att göra.
Vad som anses lämpligt resp olämpligt är nog högst personligt, låt oss stanna vid den juridiska bestämningen.
 
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Visst är det så, men varför ska man lägga sig sådant som är lagligt? Det måste väl vara upp till vederbörande att avgöra om skogen är tillräckligt plan för att vara säker, kanske finns det någon funktion som gör att maskinen stannar om dörren öppnas etc. Folk måste sluta bry sig om saker de inte har med att göra.
Vad som anses lämpligt resp olämpligt är nog högst personligt, låt oss stanna vid den juridiska bestämningen.
Det är väl främst de andra barnen runt omkring och resten av omgivningen vi är bekymrade över.
 
  • Gilla
grävaren och 3 till
  • Laddar…
E
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Folk måste sluta bry sig om saker de inte har med att göra.
Det är ju just därför gamlingar blir rånade mitt på ljusa dagen, och folk blir misshandlade halvt till döds på folkfyllda gator och torg.
Ser man något som inte ser ut att gå rätt till så är det bara bra att man reagerar och även agerar.

Hur vet vi förresten att TS grannar är "äkta" lantisar? TS skriver ju själv att denne är uppväxt i huset som grannarna nu bor i. Det kan ju handla om första generationens lantisar.
 
  • Gilla
Fredrik K och 3 till
  • Laddar…
Alla som inte är äkta lantisar är stanare!

Lantisar kan plugga sig till att bli teoretiker och flytta till stan, men en stanare blir aldrig något mer än en badjävel.
 
  • Gilla
  • Haha
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Jag skall absolut skaffa en t-tröja med trycket ”stanare och stolt”.
 
  • Gilla
  • Haha
ichigo och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är väl främst de andra barnen runt omkring och resten av omgivningen vi är bekymrade över.
Men hur tänker du att soss ska komma åt problemet? Det är ju inget problem just eftersom det är fullt lagligt.
Du tycker man ska anmäla bara för att vara PK?
 
E
S JockeEinarson skrev:
Alla som inte är äkta lantisar är stanare!
TS grannar kan alltså mycket möjligt vara utflyttade stanare med egen grävmaskin. Av resten av tråden att döma är det alltså TOTALT livsfarligt eftersom stanare har noll koll på hur det ska gå till på landet. Ännu större anledning till att göra något åt saken med andra ord.
 
E Emil_K skrev:
TS grannar kan alltså mycket möjligt vara utflyttade stanare med egen grävmaskin. Av resten av tråden att döma är det alltså TOTALT livsfarligt eftersom stanare har noll koll på hur det ska gå till på landet. Ännu större anledning till att göra något åt saken med andra ord.
De är väldigt äkta lantisar sen många generationer :) Dock inte på den gården.
 
Fario Fario skrev:
Jag skall absolut skaffa en t-tröja med trycket ”stanare och stolt”.
Det tycker jag absolut att du ska göra, för ibland syns det ju inte utanpå!!
 
  • Haha
  • Gilla
Hallerudsbo och 4 till
  • Laddar…
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Men hur tänker du att soss ska komma åt problemet? Det är ju inget problem just eftersom det är fullt lagligt.
Du tycker man ska anmäla bara för att vara PK?
Var har jag pratat om sos eller om hur det ska åtgärdas överhuvudtaget?
 
A ajn82 skrev:
Var har jag pratat om sos eller om hur det ska åtgärdas överhuvudtaget?
Jag uppfattade att du stämde in i skaran som tyckte orosanmälan var en bra ide.
 
R Rkarlsson skrev:
Fast om du ska ut och köra med den på vägen så krävs det väl? Annars är det större krav på alla förekommande truckar som finns.
Det är lag och gäller, ingen truckförare utan körkort för väg får köra ut på vår industritomt överhuvudtaget, men de får köra inomhus.

Jag hade rätt mest troligt, tog bara en länk.
[länk]
Du ska ha körkort eller traktorkort.
Så om inte 4 åringens gård är inhägnat så att ingen från allmänheten kan ta sig in så kör han både olovligen och vårdslöst ;)

Men i med vi inte vet hur gården ser ut så är det bara ren spekulation, men mest troligt är det olagligt och föräldrarna kan bli lagförda.



Oroväckande? Du menar att ett barn känner på sig att den måste ta det försiktigt om den kommer farande med en stor maskin för att lille Oskar står ju där borta.
Har du körkort så fick du lära dig att barn är fullständigt oberäkneliga och börjar väl inte utveckla det vidare förrän efter 13 års ålder.
Att du tycker det är mer oroväckande än att en unge som går på dagis kör runt själv är oroväckande.
Jag uppfostrar barnet väldigt väl, men om man tror att en 4 åring har fullt utvecklad empati och konsekvens så undrar jag om du ens har barn?

Vadå ”köra” med den på vägen?? Det är ju en EC 290, inte en EW (som för övrigt inte ens finns som 290).
 
En del kan inte skilja mellan olagligt och olämpligt.
Det är full lagligt om lilla Stina, 5 år, kör pappas stora motorbåt med 2x250 hästkrafter i 50 knop. Men jag tror knappast att någon tycker det är lämpligt. Inte ens bönderna i denna tråd.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
En del kan inte skilja mellan olagligt och olämpligt.
Det är full lagligt om lilla Stina, 5 år, kör pappas stora motorbåt med 2x250 hästkrafter i 50 knop. Men jag tror knappast att någon tycker det är lämpligt. Inte ens bönderna i denna tråd.
Varför skulle explicit bönder tycka att det är lämpligt att tjejer överhuvudtaget kör båt? Apropå att inte skilja mellan ironi och fakta.....
 
  • Haha
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Erfarenhet eller inte spelar ingen roll, de lever efter ett tyckande och det finns inget skyddsnät eller ramverk så blir man anmäld är man utsatt som förälder.
Jämför tex med en misstänkt brottsling, han får försvarsadvokat, det ska ske förhör enligt riktlinjer osv.

Soc... gör precis som de vill, de kan anta saker, skriva en rapport och gå vidare utan kontroll.
Finns ingen advokat eller liknande som tar föräldrarnas rättigheter. Förhör osv kan ske helt på eget bevåg.

Lågutbildade personer ska ta beslut som berör juridik, psykologi, medicin... men utbildningsnivån är... mycket mycket låg. Så det blir ofta ett personligt tyckande. Systemet är f*ed up.

Det är ett svårt yrke, absolut. Så ska man anmäla ska man vara säker på sin sak. Sista utvägen liksom.
Vad gäller orosanmälan allmänt så räcker det med att man som privatperson eller i tjänsten är allvarligt orolig för barnet. Om i tjänsten, så är det de facto ett tjänstefel att inte anmäla. Alla ska känna sig uppmanade att göra en dylik anmälan, oavsett utbildningsnivå, om oron finns. Man måste inte veta. Om det sedan finns skäl för oron, kommer sedan kompetenta och utbildade att undersöka fakta.
Inget anmälaren gör.
Att föräldrarna får det besvärligt får man låta bli att bekymra sig om - det är alltid alltid barnets bästa som måste stå i centrum.
 
  • Gilla
Heramys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.