En liten del av vår mexitegelvilla har träpanel som börjar ruttna lite så vi har tänkt att byta ut den. Har tänkt någon spontad panel med raka kanter.

Som ni ser på bilden går inte panelen runt några fönster, utan bara över och under. Jag tänker att det därför är ungefär som att lägga ett klickgolv. Spika upp de på antingen befintliga reglar under eller om jag får byta ut reglarna, och eventuellt i med lite ny isolering.

Är det svårare än vad jag tror, eller kan ”vem som helst” genomföra detta?
 
  • Del av husfasad med sliten träpanel ovanför och nedanför ett stort fönster, utan panel runt fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av mexitegelvilla med ruttnande träpanel över och under ett fönster, utan panel runt fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ja detta är nog att klassa som enkelt arbete.
Men varför har panelen ruttnat? Är plåtarbetet bra? Detta är svårare för helt nybörjare.
 
J JKrister skrev:
Ja detta är nog att klassa som enkelt arbete.
Men varför har panelen ruttnat? Är plåtarbetet bra? Detta är svårare för helt nybörjare.
Tack för svar, då provar jag själv!

Det har börjat ruttna nedtill på varje bräda, och där har det tidigare suttit markiser som nog stängt inne fukten.
 
Ja det låter som en trolig anledning.
Lycka till!
 
Hur gick det?
 
nniva nniva skrev:
Hur gick det?
sent svar men det gick bra! Lägger upp bild på garaget
 
  • Nybyggt garage med träpanel och stort svart garageport om kvällen, belyst av vägglampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TechChad och 4 till
  • Laddar…
Jädran så snyggt, och ni fick bygglov för den ändringen?

Protte
 
Det där blev snyggt! Vad är det för trä? (y)
 
  • Gilla
Pemaj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.