Jag fäller träd på villatomten i Stockholm och vid stugan i Hälsingland. Av träden gör jag ved. Tall, gran, björk och al går fint att elda med i kamin och bastu. Rönn funkar, men jag tyckte det var svårt att få fyr på rönn (torr, ska tilläggas). Hur är lönn, körsbär och asp att elda med?

Jag har hört att gullregn ska undvikas för att den är för oljig. Har ni andra tummar upp eller ner för träslag?
 
Det man ska undvika är ju tall och gran för att det innehåller koda som sotar igen skorstenen.
Övriga lövträd har jag inte hört något om.
 
  • Wow
  • Gilla
viggo007 och 1 till
  • Laddar…
Med rätt ( = het och fullständig ) förbränning klarar man att elda gran och tall också, men se upp med "pyreldning" ( det är ju ändå aldrig bra ).
 
  • Gilla
viggo007 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, det finns en massa mytbildning kring ved. Det som huvudsakligen avgör hur de brinner är hur torr veden är och vilken densitet den har. T ex asp är ju bara luft och innehåller inte mycket värme och brinner snabbt upp. Gullregn är riktig tung ved så den ger rejält med värme och brinner långsammare.
 
  • Gilla
viggo007 och 2 till
  • Laddar…
Allt går att elda, blanda din ved när du eldar så blir det bra. Finns mycket skrönor:rofl:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Hade en del körsbär efter att ha tagit ned alla sjuka träd, det har bra energiinnehåll var min upplevelse.
Skulle undvika tall o gran för att de är skräpiga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag tycker asp luktar lite illa när man eldar. Lite surt liksom.
 
  • Gilla
DavidBjo
  • Laddar…
Varför undvika barrved, fungerar utmärkt. Om det sotar onormalt mycket är det hur man eldar som ska förändras.
I moderna kaminer/insatser ska det eldas med "full fart".
Granved brukar jag se till att den är välkluven då stora klampar har lättare att börja kola.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Göran.W
Alla trädslag går att elda med om man har bra förbränning och inte pyr eldar.
Det som skiljer trädslagen åt är att barrträd sotar lite mer i skorstenen och att värmevärdet är sämre i vissa trädslag.
En lite varning för ek dock, även om det inte nämndes här.
Ek måste ligga på tork i 3 år för färsk ek innehåller stora mängder garvsyra som fräter på murbruk och metall.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Har eldat med blandved sedan 4 år tillbaka och det funkar kanon! Har en Baxi Perifal solo innova 30kw panna. Murad skorsten med 30x15cm rökkanal. När vi flyttade in i huset låg det en årsförbrukning blandat ask/asp. Har därefter blandat al, asp, björk, gran, tall, ask, mm mm. Försöker tänka på att mata i ca 70% löv och upp till 30% barr så hålls förbränningstemp uppe och har aldrig aldrig haft några problem med tjära eller onarmalt sot i skorsten! Har frågat sotaren varje gång de dragit pipan hur det sett ut och råd/ tips kring ved och eldning. Har fått tummen upp varje gång

Summa summarum se till att ha bra torr ved, ställ in pannan efter den huvudsakliga typen av, ved du eldar så du håller hög förbränningstemp. Om du har rejäla acktankar att elda emot så tänd upp, stoppa pannan full och elda upp systemet till ca 90-95 grader så pannan får upp rejäl förbränningstemp och brinner ut när veden är slut och inte kolar veden hoppas det kan vara till någon hjälp!
 
M mikael_sten skrev:
Jag tycker asp luktar lite illa när man eldar. Lite surt liksom.
Eldar du med rätt temp ska det inte lukta, luktar det är det tecken på för dåligt med tilluft så det brinner med för låg temperatur kanske i kombination med fuktig ved.
 
Ek är bra att "blandelda" och brukar inte lägga in det i första brasan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Enebuske luktar gott.
 
Hej.
Vedeldare sedan barnsben, då med värmepanna, nu med braskamin i eget hus.

Följ råden ovan med torr ved, och rejält med luft ("full fart") så går det bra att elda med blandved, men då du eldar i kamin och bastu så är min erfarenhet att man skall klyva fint. En stor vedklamp i en liten brasa ryker och sotar gärna. Fördelen med att klyva fint är ju förutom torr ved, att man kan utveckla en bra fysik om man handklyver.

mvh.
 
  • Gilla
Bagarn_91 och 2 till
  • Laddar…
En sak som är bra att tänka på, är om man har öppen spis, att granved sprätter ut många gnistor så det är egentligen olämplig ved på så sätt. Men tänker man på det och ändå eldar med gran i öppen spis , så skaffa ett gnistskydd att ställa framför spisöppningen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.