Tjena!

Har börjat riva i vårt hus från -57. Har dragit ner tretexen från en yttervägg och på plankväggen ser det ut som på bifogad bild.

Det måste väl vara mögel va?  :surprised:

Hur ska man få bort det?

Är det bara att bita i det sura äpplet och såga bort alla plankor eller finns det något enklare sätt?  (typ mögelmedel/målarfärg/slipning etc?!? )

Tack på förhand,



 
  • mogelvagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert, men så ser det ut på vår vind fast mycket värre och där är det mögel. Skulle tro att det är så i ditt fall också. Frågan är väl vad det beror på. Att ta bort mögel tror jag man kan göra med nåt som heter boracol eller liknande. Är det inte ruttet så borde det väl gå att tvätta bort. Dock känns det ju lite olustigt att det växt mögel så nära inomhus.
 
Kan va en idé oxå att leta efter orsaken till att det börjat mögla, så det inte kommer igen när du gjort det fint!
 
Hej,

Träet är tort och även fast det är det är "framme" nu så luktar det ingen mögel alls. Det gör att jag funderar på om det är gammalt mögel som är kvar sen innan dom lade om taket för 10 år sen eller så. Kanske räcker att tvätta av det med Bor Ex och sen gipsa på..


/Tobias

 
Toobster skrev:
Hej,

Träet är tort och även fast det är det är "framme" nu så luktar det ingen mögel alls. Det gör att jag funderar på om det är gammalt mögel som är kvar sen innan dom lade om taket för 10 år sen eller så. Kanske räcker att tvätta av det med Bor Ex och sen gipsa på..


/Tobias
Det ser ju ut som en gammal skada från ett läckage som antagligen är fixat..svampa på med boracol sedan är det nog lugnt!
Om ens det behövs..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.