Hej alla på forumet!
Jag pysslar lite med bla. Lexcom home.
Det skulle vara intressant att höra vad ni som haft detta system ett tag tycker?
 
Jag tycker att det är jätte bra.

Det enda jag skulle ha tänkt tidigare är att när man har datorer i nätverk ska man ha flera utgångar än bara 2 på ett ställe.

Om man ska ha telefon, ADSL, nätverk och fax 2 blir för lite och det blir kablar på golvet ändå  :-/

 
Sweli skrev:
Om man ska ha telefon, ADSL, nätverk och fax 2 blir för lite och det blir kablar på golvet ändå  :-/
Är det inte samma sak, ADSL och ditt nätverk :) du menade kanske TV, men jag håller med dig, det är något man skall tänka på innan. Jag kommer köra med 2 st dubbeluttag i sovrummen osv och 3st i vardagsrummet mm.
 
Det kan vara smart att ha en hylla under home centralen där man kan placera ADSL modem, router m.m.
 
Hej på Er..
Jag är så nöjd att jag valde att installera Lexcom Home när vi nu byggde nytt. Även om det kostade på en slant med alla tillbehör och många meter kabel....

Men lite missnöjd är jag med utformningen av centralerna. Jag har haft en del diskussioner med lexel om detta.
Jag har 40 uttag i huset och två centraler och det är verkligen sk-t trång i dem.. Men men
på det hela taget är det kanon. Jag kör TV Sat video distribution, MP3, ADSL Telefoni och vanlig Lan..

Funkar kanon!! Det jag är lite sur på och som jag kommer att byta är min AV-link som inte kan distribuera stereoljud ..
Nån som inte har det kravet och vil köpa den, så hör av Er....

PS Jag har installerat allt själv, så om ni behöver tips, såvet jag nu vad "jag borde gjort och inte gjort" :-/

//Robert
 
Jag skall precis dra igång min installation i det mer eller mindre färdiga huset. Kablarna är ju dragna redan förstås och sticker ut i tvättstugan i en enda röra. Igår köpte jag ett litet Krone verktyg för att få i ledningara i patchmodulen P100. 30 SEK för plastverktyget, finns visst också en tång för 500 men den verkar ju lite onödig att köpa.

I några av sovrummen har jag upp till 2*2 uttag så det borde räcka för all rolig utrustning man skall ha.

Jag tar gärna emot råd på hur man gör på bästa sätt. En fråga är ju att centralen skall vara jordad, räcker det inte med den vanliga elledningen då? Dvs att jag kopplar gulgrön jordsladd från ett eluttag?

Brgds Ingvar
 
Ang. jordning
Du bör dra en något grövre kabel från jordplinten i din elcentral.
 
ok, menar du 2,5 mm? Mvh Ingo
 
Om man kör Lexcom Home .. går det inte att distribuera Sattelit TV (från parabol) via det nätet då ?

Finns det nån lösning på hur man kan göra det ?
 
Ingen som vet något om detta asså ?
 
Undrade om det gick att distribuera ut det som kommer från en parabol (mottagaren) i sitt lexcom home.
 
Jag vet inte max bandbredd för LexCom Home men jag gissar att den inte går över 1 GHz, vilket duger för terestial TV och Ethernet. Mellanfrekvensen från ett mikrovågshuvudet ligger däremot en bit över (beror på transponder och LNB bl a) så det borde inte gå.
 
Vad jag hört är att om man kör från Parabol så är den frekvensen för hög för Lexcom Home nätet. Boxer går bra hörde jag.

Någon vet om detta ?
 
Marksänd digital-TV kör på samma band som de gamla analoga utsändningarna, så det är ingen skillnad. Boxer funkar m a o på LexCom Home.
 
Jag gissar att du tänkt koppla signalen direkt från parabolen och ut i systemet via TV/Radiomodulen. Den har tyvärr bara bandbredd upp till 860MHz och enligt tidigare inlägg ligger signalen från parabolen en bit över 1000MHz. Det borde alltså inte fungera.
Har även kollat ELKO's Link Home system men det är samma bandbredd där.
Någon annan som vet bättre?
Det vore ju önskvärt att kunna göra så här och placera sin dekoder vart som helst i huset.... :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.