Hej!

Jag såg igår efter att jag hade eldat i vår öppna spis att två stora bitar hade släppt från en tegelsten. Så nu på morgonen knackade jag lite på stenen och fler bitar släppte. Nu tycker jag att det som satt löst är borta, men det finns vissa sprickor i den kvarvarande stenen.

Hur gör jag nu på bästa sätt? Ska jag knacka loss hela stenen och byta ut den, eller ska jag bara köra på eldfast bruk där det är gropar in?

Uppskattar alla tips och råd.

Öppen spis med en skadad tegelsten och lösa bitar av tegel på botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tegelsten i öppen spis med sprickor och lossnade bitar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tegelsten i öppen spis med sprickor och saknade bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt gott,
Johan
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Knacka loss och byt till en ny eldfast sten tycker jag. Jag undrar om stenen inte har spruckit för att den murats med stelt eldfast bruk. Det borde nog att satts med lerbruk så att den kan expandera och krympa vartefter den blir het respektive svalnar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Knacka loss och byt till en ny eldfast sten tycker jag. Jag undrar om stenen inte har spruckit för att den murats med stelt eldfast bruk. Det borde nog att satts med lerbruk så att den kan expandera och krympa vartefter den blir het respektive svalnar.
Stort tack!
När jag murar dit den nya stenen, ska jag välja lerbruk då istället för eldfast bruk tycker du?
 
Claes Sörmland
WzOn WzOn skrev:
Stort tack!
När jag murar dit den nya stenen, ska jag välja lerbruk då istället för eldfast bruk tycker du?
Det är väl lite en fråga vad du vill underhålla. Med eldfast bruk så riskerar du stenen. Men lerbruk så vittrar fogen. En av dem måste du i vilket fall underhålla. Jag har kakelugnar så här är lerbruk ett självklart val.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl lite en fråga vad du vill underhålla. Med eldfast bruk så riskerar du stenen. Men lerbruk så vittrar fogen. En av dem måste du i vilket fall underhålla. Jag har kakelugnar så här är lerbruk ett självklart val.
Hm, ja det var ju lite knepigt. Har för mig att jag har läst att man kan putsa insidan av spisen med lerbruk för att spara på fogarna. Kan det funka tror du?
 
Claes Sörmland
WzOn WzOn skrev:
Hm, ja det var ju lite knepigt. Har för mig att jag har läst att man kan putsa insidan av spisen med lerbruk för att spara på fogarna. Kan det funka tror du?
Ja det är standardmodellen för kakelugnar (där man historiskt inte använt eldfast tegel). Men räkna med att få putsa om varje sommar eftersom lerbruket lossnar och faller ned. Det är också standardunderhåll.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är standardmodellen för kakelugnar (där man historiskt inte använt eldfast tegel). Men räkna med att få putsa om varje sommar eftersom lerbruket lossnar och faller ned. Det är också standardunderhåll.
Då har jag lite att klura med. Stort tack för din hjälp!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är standardmodellen för kakelugnar (där man historiskt inte använt eldfast tegel). Men räkna med att få putsa om varje sommar eftersom lerbruket lossnar och faller ned. Det är också standardunderhåll.
Nu har jag knackat loss mittenstenen, men jag var tvungen att ta med bottenstenen också för den sprack. Men det som grämer mig är att stenen ovanför är lite lite ruckbar men annars hel och fin. Ska jag låta den sitta kvar eller måste den knackas också? Eller kommer den sitta stabilt med lite bruk och jag ny sten under? Jag befarar att stenen ovanför den säkert kommer bli lite lös då.

En murad öppning med en borttagen mittsten och lösa stenar nedan, med sotiga väggar och en löst sittande sten ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad stenmur med saknad mittensten och en sprucken bottensten, övre stenen något rörlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har det gått?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
R Razer167 skrev:
Hur har det gått?
Det gick finemang! Allt sitter som berget och stenen ovanför sitter stabilt efter nya stenar under. Nytt eldfasttegel är tunnare än det som satt där tidigare, så jag satt dubbla stenar och det blev toppen. Har eldat kanske 20-30 gånger sen jag lagade spisen och det funkar felfritt.
 
  • Gilla
Razer167
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.