Hej,
Har börjat fundera på om man inte skall lägga ett tak på vår pergola. Sommaren ser ju, för vår del, ut att bli regnig och att då kunna sitta ute med infravärme känns lockande.

Jag har kollat på Willab och Skånskas kanalplasttak men är inte helt 100 på om jag gillar det. Tänkte om man kanske kunde lägga plexiglas/akrylatskiva istället men då kommer ju jobbet med att borra och såga. Hur har ni andra gjort? Finns det sätt jag inte tänkt på?
 
EvaMLin
Kanske ett bra segeldukstak? Lätt att ta bort och sätta dit efter behag.
För mig är en pergola ett öppet tak, mister ju lite av charmen om man lägger fast tak.
Men det är ju min ringa åsikt :)
 
P Pistol skrev:
Hej,
Har börjat fundera på om man inte skall lägga ett tak på vår pergola. Sommaren ser ju, för vår del, ut att bli regnig och att då kunna sitta ute med infravärme känns lockande.

Jag har kollat på Willab och Skånskas kanalplasttak men är inte helt 100 på om jag gillar det. Tänkte om man kanske kunde lägga plexiglas/akrylatskiva istället men då kommer ju jobbet med att borra och såga. Hur har ni andra gjort? Finns det sätt jag inte tänkt på?
Har också kollat på plexiglas. Det finns i olika tjocklekar och du kan måttbeställa skivor så du behöver inte såga. Problemet är skarvarna. Jag vet inte om det finns något färdigt, utan man får nog hitta på något eget där. Borde väl iofs finnas något, men inget jag har sett.
 
optimum
Problemet brukar vara att om takbalkarna är vanliga reglar så rör de på sig mer än om de är av limträ.
Rör de på sig en del så är risken stor att det börjar läcka i skarvarna på kanalplasttak.
Kanske vanligt plasttak vore bättre typ sådant här

Vit profilerad plasttakpanel med flera vågformade längsgående förstärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte, jag känner många som har takkonstruktion i ”vanligt” virke samt kanalplattak. Aldrig att det läcker.

Vill TS kika på ”vanligt” plasttak så heter det trapetstak,
 
optimum
J Johan456 skrev:
Jag vet inte, jag känner många som har takkonstruktion i ”vanligt” virke samt kanalplattak. Aldrig att det läcker.

Vill TS kika på ”vanligt” plasttak så heter det trapetstak,
Tack för att du märker ord.

Och jag några som har problem med läckande kanalplasttak.
Någon som förtvivlat försöker täta med silikon vilket hjälper föga för plasten rör sig rätt så mycket av temperaturändringar.
 
Förlåt, det var inte meningen att märka ord. Jag brukar skriva så, det blir lite problemet när man skriver, det kan låta drygt. :)

Ok, det kan ju bero på felmontering eller en dålig produkt. De skarvar som medföljer är breda och pressar tight mot kanalplasten. Fast jag vet inte vad tillverkaren säger, men inte tror jag att de reserverar sig mot vanligt virke.
 
optimum
J Johan456 skrev:
Förlåt, det var inte meningen att märka ord. Jag brukar skriva så, det blir lite problemet när man skriver, det kan låta drygt. :)

Ok, det kan ju bero på felmontering eller en dålig produkt. De skarvar som medföljer är breda och pressar tight mot kanalplasten. Fast jag vet inte vad tillverkaren säger, men inte tror jag att de reserverar sig mot vanligt virke.
Ok, lätt att uppfatta fel.
Tar ödmjukt emot din ursäkt.:D

Jo vissa pressar ihop bra. De jag själv valde, Halle, har aluminium på båda sidor och genomgående skruv. Klämmer åt rejält.
Valde Willabs fönstersektioner men inte deras kanalplasttak då de har en plastlist man slår ned och kan knappast klämma åt på samma sätt. Då tänkte jag inte så mycket på täthet och inspänning utan mer på att en plastlist kan vara svår att få loss hel om man efter några år behöver lossa en skiva.

Har man vanliga träreglar kan kanske tvärgående balkar ta upp en del av rörelsen så det håller bättre.
Halle kallar sina stöd för takåsar och är av aluminium men gjorde mina egna av trä istället. För kanalplasttak är de till för att klara snölast men stabiliserar även eventuella rörelser i sidled.
 
EvaMLin EvaMLin skrev:
Kanske ett bra segeldukstak? Lätt att ta bort och sätta dit efter behag.
För mig är en pergola ett öppet tak, mister ju lite av charmen om man lägger fast tak.
Men det är ju min ringa åsikt :)
Jo, tanken var ju från början att det skulle vara utan tak men det är ju inte Spanien vi bor i. För att kunna sitta ute med infravärme så krävs det ett tak känns det som, även fast jag helst vill vara utan.
 
J Johan456 skrev:
Har också kollat på plexiglas. Det finns i olika tjocklekar och du kan måttbeställa skivor så du behöver inte såga. Problemet är skarvarna. Jag vet inte om det finns något färdigt, utan man får nog hitta på något eget där. Borde väl iofs finnas något, men inget jag har sett.
Det handlar om ca 32 kvm och för mig känns det som mycket kan gå fel med plexi, både när man borrar och sågar och även när plasten och träet i pergola rör sig och att det få kanske läcker i skarvarna. Men det finns kanske som du säger något att skarva med, har dock inte hittat något.
 
optimum optimum skrev:
Problemet brukar vara att om takbalkarna är vanliga reglar så rör de på sig mer än om de är av limträ.
Rör de på sig en del så är risken stor att det börjar läcka i skarvarna på kanalplasttak.
Kanske vanligt plasttak vore bättre typ sådant här

[bild]
Tyvärr är denna typ av tak uteslutet. Har alldeles för mycket dåliga minnen från barndomen av kompisars föräldrars uterum dom mer användes som förråd, luktade konstigt och hade denna typ av tak.
 
Kanalplast är ju beprövat och är förmodligen det som håller längst i förhållande till pris.
Lätt att köpa komplett med alla lister och fästen.
Tänk bara på att dessa ofta är gjorda för ett regelavstånd 1050 mm C-C, vilket är rätt dumt om man inte bygger nytt.


Plastskivor måste ha nån form av UV-skydd också för att inte bli dåliga med tiden. Osäker på hur "vanlig" plexi och liknande funkar över tid on de inte har UV-skydd tillsatt.

Glas funkar, men måste vara härdat och tjockt i tak, och då springer priserna iväg. tror Willab har glastak också?
 
J Joh_81 skrev:
Kanalplast är ju beprövat och är förmodligen det som håller längst i förhållande till pris.
Lätt att köpa komplett med alla lister och fästen.
Tänk bara på att dessa ofta är gjorda för ett regelavstånd 1050 mm C-C, vilket är rätt dumt om man inte bygger nytt.


Plastskivor måste ha nån form av UV-skydd också för att inte bli dåliga med tiden. Osäker på hur "vanlig" plexi och liknande funkar över tid on de inte har UV-skydd tillsatt.

Glas funkar, men måste vara härdat och tjockt i tak, och då springer priserna iväg. tror Willab har glastak också?
Ja, det lutar åt kanalplast. Det verkar monteringslösning vara det bästa med färdiga skenor. Glastak springer iväg lite enligt Willabs kalkylator. Regelavståndet spelar ingen roll för vi har tvärgående 45x95 reglar som ”tak” idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.