När i processen ska man ta referenser? Vilka referenser är viktigast när man bygger med totalentrepenad?

Hussäljaren?
Byggledaren?
VVS-montör?
Snickare?
Elektriker?

Vilka mera?

Har det varit lätt eller svårt för er andra att få tillgång till referenser? Hur har ni frågat?
 
Viktigaste referenserna enligt mitt tycke är att du får en seriös husförsäljare och att denne har anlitat en seriös och duktig byggentreprenör.
Då brukar det ordna sig med resten.
När du har handlat upp på totalentreprenad så har du ändå inget att säga till om vilka de i sin tur anlitar (VVS, el, målning etc).

Se också till att du har någon sakkunnig som är "bara din" och som du litar på.
Det är därför lämpligt att du letar upp en bra KA som kan luta dig mot om du får problem.
 
Prata med folk som redan byggt totalentreprenad med det akutuella husföretaget. De har garanterat referenser på alla inblande parter. Tror kanske att husföretaget inte gärna byter ut någon pga en kund vill det. De är nog vana att jobba med en viss VVS-installatör osv.

Tänk på att om du vill du ta in egna entreprenörer så blir det ju inte en totalentreprenad längre.

Lycka till !
 
volvo skrev:
Viktigaste referenserna enligt mitt tycke är att du får en seriös husförsäljare och att denne har anlitat en seriös och duktig byggentreprenör.

Se också till att du har någon sakkunnig som är "bara din" och som du litar på.
Det är därför lämpligt att du letar upp en bra KA som kan luta dig mot om du får problem.
Vad betyder KA och hur hittar man en sån?

Anledningen till att jag frågade om referenser var att en person som även han byggt med Myresjöhus haft problem med hantverkare som gick i konkurs mitt i processen, badrum som blev fel-byggt, VVS-kille som t o m var svartlistad hos Anticimex etc.
Här i Storstockholm är ju byggmarknaden så överhettad att det riskerar bli de mindre eftertraktade hantverkarna som inte kan tjäna mer på egen hand som blir de som söker sig till hustillverkarna kan man misstänka.

Visserligen tog ju Myresjöhus på sig att rätta och korrigera alla fel i slutänden men, som han sade, det var ju en ganska plågsam väg dit - inte minst när datum skjuts fram p g a att saker och ting måste göras om!
 
tda skrev:
Vad betyder KA och hur hittar man en sån?
KA=Kvalitetsansvarig enligt PBL

Boverket beskriver det så här:
"Om ett arbete kräver bygganmälan eller rivningsplan ska byggherren utse en kvalitetsansvarig.
Den kvalitetsansvarige ska hjälpa byggherren att bland annat se till att alla kontroller görs som är nödvändiga för att bygglagstiftningens krav kan uppfyllas.
Före byggstart och byggsamråd ska byggherren underrätta byggnadsnämnden om vem som är kvalitetsansvarig. Denne måste antingen vara riksbehörig eller vara godkänd av byggnadsnämnden för det aktuella arbetet."
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1277

Här kan du hitta alla behöriga i riket:
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1379

Här kan du hitta behöriga som dessutom är försäkrade och inte handlat oetiskt (annars åker de nämligen ut härifrån)
http://www.bygging.se/default1.asp

Du kan också höra med din kommun eller med andra som byggt i din region.
 
Huset från Myresjöhus är nog helt ok men kvaliteten hänger nog mest på hantverkarna. Om du har egna kontakter med vänner och bekanta som byggt så hör med dem om referenser på andra hantverkar än dem som MH använder!
 
tda skrev:
Anledningen till att jag frågade om referenser var att en person som även han byggt med Myresjöhus haft problem med hantverkare som gick i konkurs mitt i processen, badrum som blev fel-byggt, VVS-kille som t o m var svartlistad hos Anticimex etc.
Om man handlar upp på totalentreprenad så behöver man bara kolla upp totalentreprenören.
Om de i sin tur anlitar konkursfärdiga eller svartlistade företag så är det upp till dem att stå (både praktiskt och ekonomiskt) för konsekvenserna.
Det är lättare att kolla upp en entreprenör än 5, därför förespråkar jag totalentreprenader för engångsbyggare.
 
be säljaren att få prata med några familjer som byggt med hans husföretag, fråga om hantverkarna på respektive hus var bra och om dom skulle rekomendera dom. Be sedan säljaren att få dom hantverkarna som du fått bäst rekomendationer på, sätt det som ett krav och hota med att annars gå till konkurrentens hus.

Har sett ett par hustillverkare som ligger på den högre skalan som anlitat riktiga blåbär till hantverkare och som mer eller mindre sabbat husen. Även om besiktningen går igenom efter ett par ombesiktningar så vet man inte hur det ser ut i väggarna och där det är dolt. Byggfelsförsäkringen täcker inte så mycket om det skulle vara stora dolda fel som kommer fram efter ett par år.

//samba
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.