Vi har ett fritidshus utanför detaljplan, men 300m från vatten, vilket i vår kommun innebär att man behöver bygglov för till och med friggebod. Närmaste grannen ligger 400m bort, så ingen berörs av vad vi gör här. Med det i åtanke så slängde vi upp ett litet växthus på 8m2 för 2 år sedan. Vi kommer aldrig att sälja, och risken att någon skulle anmäla växthuset som svartbygge innan preskriptionstiden löpt ut är noll.
Men,
Nu har vi börjat skissa på att söka bygglov för en större lada. Kommunen kommer säkerligen att komma ut, och när de tar fram nybyggnadskartan så finns överhängande risk att de har synpunkter på växthuset.
Så, vad har ni för idéer på hur vi kan göra?
Är väl ingen rättshaverist direkt, men i detta fall finns det verkligen ingen som kan störas av växthuset. Snarare skulle jag helt allvarligt gissa att kommunens tjänstemän skulle bli tacksamma om vi kunde göra så att de slapp ta ställning till växthuset i huvud taget.
Det är fredagkväll och kreativiteten är hög här hemma. Här är två idéer:
1. Jag lyfter upp växthuset 2cm med grävaren när de är här.
2. Vi bygger ett partytält över växthuset.
3. ?
Tack!
 
Kolla på satelit / flygbilder hos Hitta, eniro, google och kolla om växthuset syns på de bilderna, om så är fallet så ser även kommunen det...
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Jag tycker tanken kring tält är bäst.

Kommunen sitter på satellitbilder och med otur kan de lätt se hur nytt växthuset är och hur olovligt det är.

Tältet garanterar inte att detta inte sker. Jag är konsult inom bygglovshjälp och hade ett uppdrag där kommunen såg att en brygga blev 50cm bredare i samband med byte av trall på den. Därmed stoppade ansökan på upprustning av bryggan bredvid. Satelitbilderna talar sitt eget språk och beroende på frekvensen dem tag dessa kan det vara svårt att påstå att växthuset satts upp före ert ägande eller att det nu preskriberats.

Andra kreativa idéer som används är hjul. Sätt växthuset på hjul. Syns inte på deras satellitbilder och kan räcka för att handläggaren släpper det. Jag tycker det är stor insats för ett växthus som du alltid kan montera ned, dokumentera som rivet och sedan montera upp igen utan att ngn bryr sig.
 
  • Gilla
9999
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Kolla på satelit / flygbilder hos Hitta, eniro, google och kolla om växthuset syns på de bilderna, om så är fallet så ser även kommunen det...
Bra tänkt. Jag har kollat, satellitbilderna är från före växthuset.
 
J JKrister skrev:
Jag tycker tanken kring tält är bäst.

Kommunen sitter på satellitbilder och med otur kan de lätt se hur nytt växthuset är och hur olovligt det är.

Tältet garanterar inte att detta inte sker. Jag är konsult inom bygglovshjälp och hade ett uppdrag där kommunen såg att en brygga blev 50cm bredare i samband med byte av trall på den. Därmed stoppade ansökan på upprustning av bryggan bredvid. Satelitbilderna talar sitt eget språk och beroende på frekvensen dem tag dessa kan det vara svårt att påstå att växthuset satts upp före ert ägande eller att det nu preskriberats.

Andra kreativa idéer som används är hjul. Sätt växthuset på hjul. Syns inte på deras satellitbilder och kan räcka för att handläggaren släpper det. Jag tycker det är stor insats för ett växthus som du alltid kan montera ned, dokumentera som rivet och sedan montera upp igen utan att ngn bryr sig.
Hmm... Tänkte på hjul också. Det får bli små hjul då. Kanske säkra upp med tält, lyfta med grävaren och hjul samtidigt. Haha.
Räcker det med att ta bort rutorna i taket annars? Bygglovskrav på hus utan tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.