Är det någon i detta forum som har byggt eller har tittat
på ett Trivselhus modell 534 (324 i gamla katalogen) och
kan dela med sig av intryck och erfarenheter.

Vi tycker att huset ser mycket trevligt ut katalogen, men
i verkligheten är det ju alltid en annan sak.

Även andra husfabrikanter har liknande modeller

LB-hus - Ugglan serien
Ahus - Klintehamn
Boro - Västmanland

Alla inlägg / åsikter uppskattas
Mvh
Anders
 
Hej!
vi skall bygga 534:an i västsverige i år. (väntar på att kommunen skall blir klara med detaljplanen). Vi har bytt plats på tvättstugan och lilla sovrummet, det känns mer praktiskt, troligtvis kommer vi att lägga ett garage vid den väggen, och då får man en bra "grovingång". Tycker det är en bra idé med vardagsrummet i vinkel.
Jag är också intresserad av om det finns andra som byggt, hade varit kul att se huset live innan vi bygger...

Lycka till anders!
 
Personligen skulle jag lyfta taket över vardagsrummet så att det blir ett överhäng över uteplatsen. Vidare skulle jag ta bort valmningen där och ha vanligt sadeltak och göra ryggåstak i vardagsrummet.

Sedan är det frågan om det blir så snyggt med 45º vinkel i hörnen, passar bättre till valmat tak.

Annars tycker jag att huset är fint.

Rodge
 
Hej mini-m!

Vi har funderat i samma banor.
Här är de förändringar som vi har tänkt:

1. Byta plats på lilla sovrummet och tvättstugan. Det ger en bättre groventre mot den långsida där man ska garaget (precis som ni).

2. Förlänga huset 60 cm för att göra köket lite rymligare, och för att lättare kunna byta plats på sov och tvätt. (Sovrummet är ju lite större så då är det väl tveksamt om fönstret i WC:n får plats.)

3. Vi funderar på att sänka ner golvet i vardagsrummet ett trappsteg för att ge det ytterligare rymd. (Har sett det i ett 1-plans visningshus i Norrköping)

4. Ryggåstak i vardagsrummet. Jag vet inte om det kräver att man tar bort valmningen av yttertaket för att det inte ska se konstigt ut invändigt. Hoppas att det går att lösa med att ha kvar valmingen eftersom den ger ett snyggt yttre utseende.

Vi måste bygga med 38 graders tak enligt detaljplanen på den tomt vi har sett ut. Vi planerar att inte inreda vinden i första skedet, men lurar på följande planlösning uppe:

Två små sovrum i den ena gaveln, en toalett mitt emot trappan och ett allrum i den andra gaveln.

5. För att inte sovrummen ska bli för små pga av snedtaken tänker vi även bredda huset till 8.40
(30cm extra ger väldigt mycket mer utrymme i rummen.)

Inspiratonen tilllförändringarna har delvis hämtats ur Team Boros variant av huset. De är tämligen lika vilket ska bero på att de är ritade av samma arkitekt. Om ni inte redan har tittat på det så gör det. Vi tycker väl att det har lite för mycket burspråk för vår smak.

Vi har fått indikationer på att dessa förändringar (2)-(5)
kostar runt 10-15-20 tusen styck vilket känns rimligt.

Hur långt har ni kommit med erat projekt. Vi ska ta fram ett ritningsförslag snart men husbygget kan inte komma igång förrän vid årsskiftet.

/Mvh Anders
 

Får man fråga vad ni fått för pris på det huset?
Funderar på ett sådant, oinrett men isolerat på ovanvåningen. Trappan på plats så klart. Fönster på ovanvåningen ingår hoppas jag, och "förberett" för elelment och WC/bad.
 
Det var en hel del förändringar ni funderat över xanlin, jag fick en del nya uppslag också, att sänka golvet i vardagsrummet samt ryggåstak tror jag skulle vara skitsnyggt. Men det hänger på ekonomin också...
Om vi har tur :), så kommer kommunen att anta detaljplanen i juni, då kan vi ligga bra framme med bygglov och förhoppningsvis börja bygga i augusti. det känns lite osäkert ännu när det blir eftersom det hänger på kommunen. Enligt säljaren bör vi börja med ritningar m m ganska snart.
 
bolzon, vi har fått ett pris på 1013´på vårt husmaterial, övervåningen gles samt isolering, så att vi kan sätta upp innerväggar mm själva. (Vårt hus kommer att vara visningshus, så vi har fått en del tillval extra med i detta pris.) Detta från säljaren i Alingsås.
mvh
minim
 
Hej igen!

Vi har nu fått första versionen av våra ritningar.
Vi skickade in en lista på våra önskemål till trivselhus och lät arkitekten få fria händer.
Ett stort steg framåt, men det finns fortfarande lite
att göra innan allt är på rätt plats.

/Anders
 
hej!
Ert hus kommer nog att stå klart betydligt tidigare än vårt, kommunen har fått backning av länsstyrelsen pga en å som rinner genom området, förhoppningarna är nu att bygglovet kan tas i augusti, men vi är skeptiska, det har redan dragit ut på tiden mycket längre än vad som sagts. Så det är bara att vänta...
mini-m :-/
 
Vi väntar också på besked i augusti angående tomterna,
men det gäller väl att börja förbereda sig mentalt på alla val som ska göras.

/Anders
 
Hej saralisa!

Hur skiljer sig utssendet/planlösningen på erat hus från Trivselhus modell 534 som också har en 1-plansvinkel utfrån 1 1/2 plans huskroppen ?

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.