Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte alls.

Fyraåringen som nu blivit fem puttrar fram i maklig takt i skogen, kan inte likställas med små söndercurlade legister som terroriserar villakvarter.

Staffan
Jag likställer föräldrarna på exakt samma sätt. Slapptaskar.
Men det är min åsikt, Jag skulle dock varit mest försiktig med mitt barn, sen tror jag nog att jag hade varit försiktig om maskin och byggnader.
Tänk dig den dagen 4 åringen råkat köra in i väggen hos grannen, eller förstört något.
Försäkringsbolaget lär nog bara flina lite och lägga på luren så står du där med en enorm kostnad. Om man ska tänka så långt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
4-årige unge
Vet du med säkerhet att grabben är 4 år eller är det en uppskattning från din sida?
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vet du med säkerhet att grabben är 4 år eller är det en uppskattning från din sida?
Som jag sa vet jag att han var fyra när han körde i våras, men nu kanske han fyllt fem. Varför tänker alla här att man ljuger? Känns lite onödigt att fråga om något som inte är sant kan man tänka..
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Det är en äng emellan, kanske 150 m fågelvägen. För att komma dit behöver man gå runt. Jag är uppväxt i huset de nu bor i och vet exakt vad man ser och inte ser därifrån. Barnet behöver hjälp av föräldrarna att komma upp i maskinen så det är inte någon buskörning.
Så de lyfter upp ungen, ger honom dagens lunchlåda och vinkar hejdå? :crysmile: Blir bara mer och mer bisarrt detta.
 
  • Haha
  • Gilla
Bassesme och 5 till
  • Laddar…
Det är ju inte lämpligt att låta så små barn vara sjäva på motordrivna fordon.

Det börjar styras tidigt på de flesta gårdarna och att få styra runt med harven får de flesta göra tidigt...

Jag kan dock inte låta bli att bli imponerad. Överlever ungen kommer han bli en klippa på att köra maskiner.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
Det förefaller vara ganska enkelt. Antingen gör du något eller så låter du bli.

Polisen, Soc eller att du pratar med dem själv. De första två kommer förmodligen exponera dig och det är ytterst tveksamt att det har någon effekt alls.

Jag hade nog själv, om relationen tillåter, ringt på och sagt "Häromdagen tyckte jag mig se att X körde grävmaskinen och det såg ut som att det fanns andra barn i närheten. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om någon kom till skada och jag inte sagt något, så jag tänkte bara kolla att ni vet om det." och sen får samtalet leda dit det leder.

Var noga med att säga att du är rädd och att du inte såg så noga men att det såg ut som att...

Även om föräldrarna nekar eller går i försvarsställning så kanske de får sig en tankeställare.
 
  • Gilla
Pysslarn och 24 till
  • Laddar…
H
EvaMLin EvaMLin skrev:
Klurigt! Finns det utomstående personer som kommer förbi ibland? Renhållning, skogsbruk, vägtillsyn etc som man kan involvera för ev tips till ordningsmakten? De kanske kan tipsa när du/ni inte är på sommarstället och på så sätt komma undan misstankar

Edit: Måste man inte ha vanligt körkort för att köra grävmaskin?
nej man måste ha maskinförarbevis.
inget vanligt körkort

https://www.me.se/utbildning/maskinforarutbildning/vad-kravs/

men om man kör privat så är det ok utan
 
  • Gilla
EvaMLin
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det borde de inte alls och det är de inte heller. Problemet är de omkringspringande ungarna. Prata med avelsparet. Hjälper inte det, så som tidigare sagts, snacka med de andra ungarnas föräldrar.
Såvida inte maskinistens föräldrar är våldsamma knarkare som misshandlar ungen, har sos bättre saker för sig, får man hoppas.
Till sist. Är du rädd för dom nu, kan du tänka dig hur rädd du kommer att bli efter det sosialen varit på besök. Det är inte svårt för grannen att misstänka att det var som skvallrat, kan man tänka.

Staffan

Av ditt svar misstänker jag att du inte vet så mycket om barns utveckling. Barn beräknas ha utvecklats tillräckligt för att vistas i en trafiksituation vid 12 års ålder. Det betyder såklart inte att en 4-åring kommer orsaka en olycka i trafiken. Det betyder att en 4-åring inte har de färdigheter som krävs i en trafiksituation, t.ex. har barn svårt med impulser. En maskin som väger 30 ton är ingen leksak och kan inte köras överallt. Därtill kan en tredje man komma i vägen. Det tänket har inte ett barn, men de flesta 18-åringar förstår det. Det krävs normalt körkort för att köra grävmaskin.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
H
J Johan456 skrev:
Av ditt svar misstänker jag att du inte vet så mycket om barns utveckling. Barn beräknas ha utvecklats tillräckligt för att vistas i en trafiksituation vid 12 års ålder. Det betyder såklart inte att en 4-åring kommer orsaka en olycka i trafiken. Det betyder att en 4-åring inte har de färdigheter som krävs i en trafiksituation, t.ex. har barn svårt med impulser. En maskin som väger 30 ton är ingen leksak och kan inte köras överallt. Därtill kan en tredje man komma i vägen. Det tänket har inte ett barn, men de flesta 18-åringar förstår det. Det krävs normalt körkort för att köra grävmaskin.
Krävs inget normalt körkort för grävmaskin.
 
  • Gilla
Bassesme och 5 till
  • Laddar…
J
Tänk om man sett motsvarande fråga i elforumet, och om experterna där hade varit lika förstående.
"Grannens fyraåring cyklar runt i området och jag såg att han bytte ut en normcentral plus satte upp lite nya uttag till en spis och tvättmaskin" - Japp det är helt ok, men själv gör du fan inte en fast installation, det säger jag dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 32 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Krävs inget normalt körkort för grävmaskin.
Normalt krävs väl B-körkort även om undantag finns?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det förefaller vara ganska enkelt. Antingen gör du något eller så låter du bli.

Polisen, Soc eller att du pratar med dem själv. De första två kommer förmodligen exponera dig och det är ytterst tveksamt att det har någon effekt alls.

Jag hade nog själv, om relationen tillåter, ringt på och sagt "Häromdagen tyckte jag mig se att X körde grävmaskinen och det såg ut som att det fanns andra barn i närheten. Jag skulle inte kunna leva med mig själv om någon kom till skada och jag inte sagt något, så jag tänkte bara kolla att ni vet om det." och sen får samtalet leda dit det leder.

Var noga med att säga att du är rädd och att du inte såg så noga men att det såg ut som att...

Även om föräldrarna nekar eller går i försvarsställning så kanske de får sig en tankeställare.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det borde de inte alls och det är de inte heller. Problemet är de omkringspringande ungarna. Prata med avelsparet. Hjälper inte det, så som tidigare sagts, snacka med de andra ungarnas föräldrar.
Såvida inte maskinistens föräldrar är våldsamma knarkare som misshandlar ungen, har sos bättre saker för sig, får man hoppas.
Till sist. Är du rädd för dom nu, kan du tänka dig hur rädd du kommer att bli efter det sosialen varit på besök. Det är inte svårt för grannen att misstänka att det var som skvallrat, kan man tänka.

Staffan
Nu bryr sig ju soc om mindre allvarliga saker än våldsamma knarkare också, och de jag känner som jobbar med barn inom soc är väldigt sansade människor och har snarare högre acceptans än vad jag själv har.

Hur svaret när man säger till skulle bli annat än "det är lugnt, vi har koll" men ändå egentligen rätt första steg. Dock går det ju inte att ducka om man efter det anmäler. Därför lutar jag åt att anmäla anonymt och säg att "du fått höra", så det kan vara vilken unge på förskolans föräldrar som helst.

Sedan vill jag ju bara tydlig med att man inte låter barn göra saker utan uppsikt där misstag kan sluta i att de eller andra barn dör. För mig låter det helt självklart. Jag ser inte mig själv som överbeskyddande men sen är jag ju uppvuxen i villakvarter av curlande föräldrar...
 
  • Gilla
  • Arg
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Om det är som TS skriver så tycker jag det är totalt oansvarigt av föräldrarna, skulle en olycka vara framme så har de ansvaret och kan även dömas för det. Fyraåringen ska även leva med det resten av sitt liv att han skadat/haft ihjäl någon.

Kompisars fyraåring får gräva lite med pappans maskin, men då står den still och pappan står precis bredvid och har koll. Det tycker jag ändå är okej även om det känns lite läskigt med tanke på att det är ett litet barn utan konsekvenstänk.

En orosanmälan till soc skulle kunna få väldigt stora konsekvenser för föräldrarna, kortsiktigt eller långsiktigt. Givetvis är alltid bäst att prata med dem.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
harry73
Om man nu är osäker och undrar om det är ok föräldraskap att låta småbarn använda tunga maskiner, kan man ringa soc eller polisen och fråga hur man ska agera.
Man behöver inte ens berätta om vilka ungar det handlar.
Säger soc eller polisen att det är lugnt, kan man släppa det därefter.
 
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Nu bryr sig ju soc om mindre allvarliga saker än våldsamma knarkare också, och de jag känner som jobbar med barn inom soc är väldigt sansade människor och har snarare högre acceptans än vad jag själv har.

Hur svaret när man säger till skulle bli annat än "det är lugnt, vi har koll" men ändå egentligen rätt första steg. Dock går det ju inte att ducka om man efter det anmäler. Därför lutar jag åt att anmäla anonymt och säg att "du fått höra", så det kan vara vilken unge på förskolans föräldrar som helst.

Sedan vill jag ju bara tydlig med att man inte låter barn göra saker utan uppsikt där misstag kan sluta i att de eller andra barn dör. För mig låter det helt självklart. Jag ser inte mig själv som överbeskyddande men sen är jag ju uppvuxen i villakvarter av curlande föräldrar...
Håller med i princip allt (även tillvägagångssätt). Problemet är att man har stor makt med relativt lite prövningar. Och ens röst väger (precis som poliser, läkare mfl) väldigt tungt i kontakt med andra myndigheter, eller rättsliga prövningar.

Har en kommun bra socialsekreterare är det inget problem, men i vissa kommuner har man omsatt hela personalstyrkan årligen, och utan erfarna kollegor är det väldigt lätt att hamna snett (framförallt agera för hårt) i ett sånt svårt arbete.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.