Halloj!

Håller på att finalisera vissa ritningar för enplanshuset vi ska bygga och har haft lite funderingar kring tjocklek på innerväggar, både bärande och icke-bärande :thinking:

Icke-bärande innervägg
Funkar nedanstående 118 mm konstruktion som en icke-bärande innervägg för att utesluta ljud rummen sinsemellan? Förmodar att man inte kan ha 70 mm isolering utan måste köra med 45 mm isolering för att lämna utrymme för elektrikern?

- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45x70 mm regel + XX mm isolering
- 11 mm OSB
- 13 mm gips

Funderade nästan på om man inte skulle köra med 45x95 regel istället och utöka konstruktionens tjocklek till 143 mm istället för att säkerställa ljudisoleringen. Problemet här är väl att dörrkarmen blir ovanligt tjock om man ska köra med denna konstruktion rakt igenom ett hus på 200 kvm.

Bärande innervägg
Huset kommer ha vanliga saxtakstolar samt W-takstolar rakt igenom, därmed bör det ev. räcka med en 168 mm konstruktion alt. 193 mm totalt;

- 13 mm gips
- 11 mm OSB
- 45x120 regel alt. 45x145 regel + XX mm isolering
- 11 mm OSB
- 13 mm gips

Samma sak gäller här. För att lämna utrymme till elektrikern, vilken dimension på isolering bör man använda sig av?
 
Redigerat:
Bärande inneväggar 45x120 känns verkligen överdrivet, det räcker lugnt med CC60 45x95 om det inte är något väldigt extremt hus du bygger.
Tror till och med 45x70 räcker.. De ska ju bara bära upp bjälklaget på vinden/våningen ovan.
Finns ju till och med hus med 45*70 bärrande ytterväggar.
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
Enkla då du väggen och låt elektrikern göra sitt innan du isolerar så kan du klämma in det som får plats innan du dubblar.
Men tänk på att det är bara bom ljud i väggen själv du tar bort med isolering i väggen, är det för ljudet in eller ut så är en skiva gips till många gånger bättre.

Tjockleken är inga problem med karmar, utsalningar måste man alltid göra.

Annars håller jag med tidigare att det låter som väldigt stadiga väggar med 120... 95 duger till det mesta.
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
S Svanteman skrev:
Enkla då du väggen och låt elektrikern göra sitt innan du isolerar så kan du klämma in det som får plats innan du dubblar.
Men tänk på att det är bara bom ljud i väggen själv du tar bort med isolering i väggen, är det för ljudet in eller ut så är en skiva gips till många gånger bättre.

Tjockleken är inga problem med karmar, utsalningar måste man alltid göra.

Annars håller jag med tidigare att det låter som väldigt stadiga väggar med 120... 95 duger till det mesta.
Vad skulle du dock föreslå gällande icke-bärande innerväggar? En totaldimension om 118 mm (d.v.s. 45x70 mm regel) eller 143 mm (d.v.s. 45x95 mm regel)? Allt över 118 mm känns väldigt brett sett visuellt när man tittar på en dörrkarm.
 
  • Gilla
Danne/92
  • Laddar…
F farmis skrev:
Vad skulle du dock föreslå gällande icke-bärande innerväggar? En totaldimension om 118 mm (d.v.s. 45x70 mm regel) eller 143 mm (d.v.s. 45x95 mm regel)? Allt över 118 mm känns väldigt brett sett visuellt när man tittar på en dörrkarm.
Vi bygger just nu med 70s regel och gips+OSB på bägge sidor. Jag har varit in i hus med den konstruktionen och dom upplevs tysta tycker jag. Jag vet inte hur mycket mer ljudisolering du uppnår genom en 95s regel. Min upplevelse är att ljudet kommer in via dörren, så se till att få bra ljudisolering där om du vill ha ett tyst hus.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Finns det en vanlig innerdörr i väggen så kommer den normalt vara svagaste länken och troligen overkill att bygga väggen på något annat sätt än ditt första förslag. Finns ingen dörr så blir det allra tystast att bygga som två separata väggar med isolering i mellan, så att inte reglarna blir "ljudbryggor".
 
70-isolering går bra till en 70-regel trots att elektrikern ska dit, det är normalt. Du isolerar efteråt.
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Finns det en vanlig innerdörr i väggen så kommer den normalt vara svagaste länken och troligen overkill att bygga väggen på något annat sätt än ditt första förslag. Finns ingen dörr så blir det allra tystast att bygga som två separata väggar med isolering i mellan, så att inte reglarna blir "ljudbryggor".
Hmm, förstår nog inte riktigt ditt senare förslag när det inte finns en dörr. Har du möjlighet att utveckla hur du menar? :)
 
Redigerat:
Magnus E K
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
Med saxtakstolar och W-takstolar i ett enplanshus finns inget behov av bärande innerväggar. Bästa ljudreduktionen brukar man få med en dubbel och förskjuten regelkonstruktion. Det finns ingen anledning att ha grövre reglar än 45x70 men konstruktionen i sig kräver lite utrymme.
 
  • Gilla
farmis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.