Jag tänkte dela med mej lite erfarenheter och fråga lite om att gjuta bänkskivor i betong. Här finns en liten beskrivning hur man gör: http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/finja_diskbank.pdf

Jag valde att göra undra halvan at skivan i spånskiva för att spara lite vikt och underlätta fasthållningen av armeringen. Som ni ser på bilden så fäste jag armeringen på spänskivan som sedan las i betongen. Detta tror jag i sig var en hyffsad ide, men på grund av att jag fixerade spånskivan lite dåligt så flöt den upp när jag vibrerade betongen. Detta gjorde att jag inte kunde vibrera så mycket som jag ville och gav problem med lite luftbubblor.

Jag vibrerade formen med en vagnsbult i chucken på en slagborrmaskin. Detta funkade utmärkt (förutom spånskivegrejjen så klart).
 
  • gjut1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu hamnade bilderna i fel ordning, men ni förstår nog ändå...

Jag valde att gjuta in en 55cm bred disko. Jag byggde en form som fästes mot hon med fogmassa. Detta funkade ypperligt! Förutom lite lufftbubblor...

Som ni ser på några av bilderna ovan så finns det luftbubblor lite här å där pga att jag inte kunde vibrera så mkt som jag ville. Hur åtgärdar jag dem? Ska jag blanda lite betong och föröka fylla dem? Detta är svårt då betongen har lite för stora korn så att man inte kan fylla ut hålen. Blir det bra med husfix?

Ytan ska slipas och sen oljas. Vilken typ av olja ska man använda? Funkar det med vanlig träolja (linolja + terpentin)?

Någon annan som har en bänkskiva i betong som kan ge lite tips om hur man bäst vårdar den?
 
  • gjut1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Så här ser skivan ut på plats i det blivande köket.

Ingen annan som har gjutit bänkskiva som kan tipsa om olja? Kanske är fel kategori att posta i. Man kanske skulle lagt tråden i "kök" istället... :-?
 
  • skivakok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul ide. Synd på de små luftbubblorna bara. Tror att de kan vara svåra att få bort utan att det syns. :( Har inga tips om olja eller lagning men finns någon som skriver om att slipa betonggolv i golv delen som kanske har tips.
 
Det ser nice ut!
Det står ju namn på någon olja i Finjas beskrivning, börja sök på det så får du se..

Vad använde du för betong när du gjöt? Vad väger din skiva egentligen, ser tungt ut.. ;)
 
Var i Finja-beskrivningen står det vad oljan heter. Hittar det inte :-?

Betongen är Gjuta Fin från Byggmax. Man kanske skulle tagit en betong med mindre konstorlek, men det visar sig väl när jag slipar skivan sen...

Den väger stryk! Vi var två unghanar som lyfte den på plats och det var på håret att det gick. Skulle tippa på en 100-150kg ;D

Jag tror att jag kommer fylla igen bubblorna med husfix. Det kommer nog synas sen när man har slipat men jag tror inte att det gör så mkt. Man lägger nog inte märke till såna detaljer när man ser hela skivan. Men jag väntar nån dag till för att se om nån annan kommer med ett bättre förslag.
 
Det enda jag kan tänka mig för att få betongfärg på det hela är att blanda cement, lite sand och vatten, men jag har ingen anning om förhållanden och hur starkt det blir.

 
... eller sikta bort de större "stenarna" ur samma betong som jag använde och laga med det kanske...
 
Sista alternativet låter som det klokaste. Husfix har inte säkert samma färg som betgongen du gjöt med och vore ju tråkigt om du fick olika färg på samma bänkskiva. Så prova det :)
 
Jag siktade betongen med en tesil ;D då det var det enda finmaskiga jag hade. Sen blandade jag till bruk med spackelkoncistens och fyllde i de värsta hålen. Det verkar som om det funkar hyffsat. Nu ska jag vänta någon dag och sen slipa och olja.

Något speciellt slippapper som rekomenderas? Jag vet fortfarande inte vilken olja jag ska använda, men man kan väl kanske proba sig fram... Jag återkommer med bilder när jag slipat!

Edit: Nu har jag testat att slipa ett litet hörn för hand och det går seeeeegt. Jag måste slipa ner nån mm för att få bort en skarv som jag va tvungen att göra i formen. Ska man köra med excenterslip? Jag tror att det kommer att ta en vecka om man ska göra det för hand.... Men det kanske går bättre med bra papper?
 
Detta kanske kan var något: http://www.welinoco.com/?mcf=produc...ssion=nestor:282E70B67EEE7F7A57C5DF0C0E670206

Annars har jag sett att folk som gjutit matbord etc har oljat med linolja så det funkar nog.

Men nu är det slipningen som är nästa steg. I Finjas beskrivning står det att man ska ha slippapper avsett för sten. Var kan jag köpa sånt papper? Classe, Jula, Biltema å alla andra ställen som har sitt sortiment på nätet verkar inte ha. Och vanligt våtslippapper finns bara med korn 180 som lägst, och jag ska ju ha 80... :-?
 
1 millimeter betong tar tid, Excenterslip går utmärkt på betong, Börja du med korn 40 eller så och slipa ned det till rätt nivå, Det kommer att bli ett hästjobb även med korn 40.

Sen kan du ta tex 120 och jämna till med för att avsluta excenterslipandet med 240. Då blir det nästan som polerat
 
Jag har kommit fram till att det är paraffinolja som man ska använda iaf.

När det gäller slipandet så går det sådär. Jag har skaffat en excenterslip och börjat, men pappret tar ju slut på typ 30 sekunder! Vilken typ av papper ska man använda? Torrt eller vått?

Bland annat Hyreshuset och Hyrcenter har en "betonghandslip 125mm", vad är det för nåt?

Undrar vad jag ska göra om jag inte får till ytan. Inte så kul att försöka bli av med 150 kg bänkskiva precis om man bestämmer sig för att skrota den.

Finns det några andra typer av ytbehandling som man kan tänka sig? Om man skulle bygga en sagt på 5mm, fästa ett armeringsnät och flytspackla ovanpå skiten kanske.
 
Kakla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.