Vi har köpt en korsvirkes gård där vi vill ta bort färgen från takbjälkarna och sedan brunbetsa.

vet att det råder delade meningar med målade bjälkar eller ej, men vi tycker betsade är finast.

letade länge efter en bra lösning, allt från skrapa manuellt, värmepistol till sandblästra.

Det slutade med att jag köpte en IR värmare ”speedheater”. Ca 4500kr

sedan köpte jag ett rejält stativ på hjul som är avsett till något helt annat, nämligen fotografering / ljussättning. Stativet kan bli 4m högt och kan även vinklas. Det kostade 2300kr
Tänkte att jag kunde säkert bygga om och anpassa detta så jag kunde fästa speedheatern. För att slippa hålla den mot bjälkarna och ta död på mina armar, axlar o rygg.

Sagt o gjort, så här bra blev det! Riktigt nöjd, lätt att flytta under tiden man skrapar. och färgen släpper!! Visst lite slit får man stå ut med , men det här kommer nog gå bra.

så ett litet tips ifall fler önskar göra samma sak ;).
 
  • IR-värmare monterat på ett högt stativ med hjul för att ta bort färg från takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IR-värmare monterad på stativ avsett för fotografering, använd för att avlägsna färg från takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fhedvall och 3 till
  • Laddar…
Snygg lösning. Vi har också skaffat en speedheater och kan instämma att den funkar kanon. Den kostar en hel del men det är den värd.
 
  • Gilla
gmanhem och 1 till
  • Laddar…
Invigde idag, tillsammans med frun avklarar vi en balk på knappt 20 minuter . Helt otroligt, hade inte gått utan ställningen ;).

tackvare ställningen slipper man mjölksyra, kan använda båda händer till skrapa samt kan ställa vilken höjd/ vinkel man vill!

Takbjälkar högt upp? Inga problem den tar 4m upp ;).

dessutom rätt skoj.

speedheatern har verkligen gjort detta möjligt!
 
  • Renoverat tak med en omålad balk, skrapverktyg och ställning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt! Vad ska ni göra med bjälkarna nu? Ska de slipas något eller ev behandlas?
 
Där kommer vi spärrmåla sedan måla med en lite mattare vit färg. Hoppas på att det möter balken bra.

man får prova sig fram tills man är nöjd med resultatet. Det blir lite färg kvar på balken vilket man kan ta bort med men det blev snyggare än va vi trodde så vi låter nog det vara så och sedan låter bli att betsa / olja.

/a
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.