Håller på att planera en större renovering och tillbyggnad och skulle gärna vilja ha in (vattenburet) golvvärme på delar av den nuvarande huset samtidigt som golvet ändå läggs om. Blir dock inte klok på vilket tillvägagångssätt som är bäst.

Huset är från 1964 på RG-bjälklag. I konstruktionsbeskrivningen finns detta nedtecknat:
Bottenbjälklag:
19 cm Erge-balk, 5cm btg.platta, 6cm min.ullsskiva, 3 cm grus, 5cm överbtg.beläggning

Jag tänker mig att det antagligen inte är lönt att bila upp och ersätta den gamla isoleringen? Men hur bygger jag bäst upp ovanför detta för golvvärme? Nån med egen erfarenhet kanske?
 
Vi har också ett Erge-bjälklag på delar av huset, dock utan gruset.

Jag slipade och spacklade golvet jämnt (det hade rivits lite väggar innan vi köpte huset). Vilket var ett rejält jobb.
Jag ångrar faktiskt att jag inte bara bilade ur allt och gjorde en platta på plattan samt gjöt in golvvärme.
 
  • Gilla
attefall
  • Laddar…
Har fortfarande inte rivit upp gamla golvet än så vet inte hur illa det ser ut där under. Antar att man ska ha rejält tur att det är jämnt nog. Men om det skulle vara det så borde jag väl isf kanske bara kunna lägga spårskivor i EPS? Och om det inte är det - jämna av innan, kanske med EPS cement?
 
Hos oss hade två sovrum och en hall blivit ett stort allrum.
Innerväggarna var byggda innan golvet fick sin isolering och övergjutning, detta tillsammans med att golven skulle beklädas med plastmatta gjorde att golven i sig inte var speciellt jämna, och att de hade olika höjd en bit in i rummen. Vilket märktes när väggarna rivits.

Utöver denna ojämnhet lutade hela golvet mot mitten av huset samt att det var "vågigt" både längs och tvärs, typ efter isoleringen eller liknande. Samt att det inte gick att flyta då jag inte ville höja mer än nödvändigt i mitten då jag redan renoverat de rummen tidigare.

Så det slutade med att jag slipade hela golvet för att få bort mattlimmet, och sedan spacklade för hand i några omgångar för att få det plant (men inte i våg)
 
Nyfiken som jag var bröt jag upp ett hörn av parkettgolvet. Verkar som att den vilat direkt på plattan med ett lager papper emellan. Plattan ser än så länge väldigt jämn ut, är positivt överraskad!
 
  • Hörn av ett rum där parkettgolv delvis är uppbrottet för att avslöja en betongplatta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.