Har upptäckt en helt ny värld sedan vi till slut bestämt oss för att bygga nytt. Detta forum är verkligen en hit!!!Vi har en tomt men kan inte bestämma vilket slags hus vi vill ha. Vi är en än så länge liten familj, ett barn, och behöver inte ett jättehus, det får inte vara alltför dyrt max 1.2 milj. Vi är inte särskilt händiga själva och känner oss lite okunniga och vill gärna ha goda råd. Har kollat i kataloger men det säger inget om priser, förrutom Älvsbyn som jag tycker känns tråkiga, fast man kanske kan sätta personlig prägel på dom med. Har någon något att dela med sig så är jag tacksam.
 
Hej !

Vi skall bygga Jordugglan från LB-hus.
Drygt 1.2 kostar det och har en hyfsad standard med lite "kul" planlösning.

Mvh,
Peder
 
Vi håller på och ska bygga med Smålandsvillan (Stora Mariannelund). Dem har även sina priser utsatta på deras hemsida: smalandsvillan.se , där kan du göra din egen kalkyl.

Vårt bygge kommer att gå på 1.4 milj inkl. tomt och vi bygger i Kalmar.

Hör av dig om det är nått mer du undrar över. :)
 
Tackar för tips, men hjälp vilken djungel det är, en helt ny värld, hur som helst har vi nästan bestämt oss för Älvsbynhus, ett Hönerhus, jag tycker det känns lite tråkigt men min andra hälft anser att vi måste tänka på vår ekonomi som inte är obegränsad och det är väl rätt.
Mannen från Ä-hus har gjort en kalkyl på 1.3 milj, ungefär, låter det rimligt? Vi ska bygga i Gävle. Nä nu ska jag kolla runt lite här på sajten och leta goda råd.
Skulle vilja ha en bastu...å bubbelbad...å öppen spis...
 
Vi funderar också på ett Höner, håller med om att dom kanske inte är så roliga i standardutförande, men jag tror man kan fixa mycket själv.
1,3 milj. för ett Höner?
Har han räknat med markarbetet då eller?
Annars tycker jag att det låter ganska mycket.
 
Ja markarbeten, ett garage deras modell f 15, och va-anslut. Så då kanske det är ett hyfsat pris. :)
 
Vi var också långt framme med Älvsbyhus...men dom föll
på bla den enkla standarden ,dåligt med tillval, krypgrund men framför allt leveranstiden på 14 MÅN !!!

Men billiga är dom..annat kan man inte säga ...

Vore intressant o veta vad eran tomt gick på ?
 
Till Jeston: tycker att du ska vara nöjd med ditt pris.

Till Peddap: även om Älvsbyhus har låg standard, så är dom ju billiga precis som du säger. Vad har ni valt istället? Har ni något tips om någon som har bättre standard utan att vara mycket dyrare?
 
Det är väl inte så många andra som har de priser som
Älsvbyhus har, dock kan du bygga ett hyfsat lösvirkeshus med bättre standard och till ett liknande pris.....dessutom kan du bestämma lite hur du vill huset skall vara utformat....

Själva skall vi bygga med LB-hus......
 
Till er som tänker bygga Älvsbyhus och gnäller om att de har låg standard: man får det man betalar för = lågt pris låg standard.
 
Nu har vi ändrat oss och bestämt att vi ska bygga ett Ägir istället, det passar bättre med 1-plan och ingen övervåning som inte är färdig. Vi är inte särskilt byggkunniga själva. Men guuuuuud vad drygt att vänta på bygglov!!!
/jess
 
Ska bygga hjältevads björken hamnar på 1,4 utab tomt och markarbeten.
 
svartjobbarn skrev:
Ska bygga hjältevads björken hamnar på 1,4 utab tomt och markarbeten.

Det är utan grund va? Vi var och tittade på ett visningshus Hjältevadshus, och enligt deras produktionskalkyl så kostade grunden 250 000 på en plan tomt...

Enligt min mening är inte Hjältevadshus några billiga hus, de bara känns billiga! Den absolut sämsta kombinationen!
 
S.k. budgethus visade sig för oss inte bli billigare än ett ett s.k. kundanpassat hus. Vi byggde för tre år sedan. Det hus vi hittade hos en fabrikant, byggdes av en annan (Vårgårdahus) Det blev då ett s.k. kundanpassat hus, med tillval helt utifrån våra egna önskningar, ex.vis köksö med häll, ekparkett samt klinkers på vissa ställen, golvvärme, halvrunda fönster, ryggåstak, braskamin, råsponttak, dubbelgarage etc. Vi valde att enbart tapetsera själva.
Vi jämförde först med s.k. ekonomihus från Eksjöhus, men det fick vi inte ändra något i. Sedan jämförde vi med motsvarande kvalite från Smålandsvillan och Älsbyhus, som ju marknadsför sig med att vara "ekonomiska". Dels blev det lika dyrt, dels kunde de inte ställa upp med ex.vis köksö som vi ville ha. Eftersom grundstandarden var så låg fick vi ju göra en massa tillval som rusade i höjden och gjorde att totalpriset för en Smålandsvilla med nästan samma standard blev dyrare än det vi planerat bygga hos Vårgårdahus. Jag tror man "har igen på" att välja ett dyrare hus med hög standard och bättre kvalitet från början. Den byggsats vi nu köpte hos Vårgårdahus landade på ca 1,5 milj. Innan vi slog till tog vi råd från ett par gamla snickare i kompiskretsen samt att en av dessa gick in som kvalitetsansvarig för vårt bygge. Båda var/är mycket imponerade av den kvalitet som Vårgårdahus hade på sina grejor när de kom, även i mindre detaljer. De kostnader som sedan tillkom gällde tomt- samt anslutningsavgifter samt grund- och schaktningsarbeten. Slutnotan landade på drygt 1,8 milj., vilket var ca 200.000 mer än vad vi räknat med (berodde på ett betydligt dyrare fyllnadsmaterial än beräknat). Men vi har nu ett hus som vi är otroligt nöjda med och om vi jämför med en del av våra grannar i det nybyggnadsområde där vi byggt, så har vi sluppit massor med efterjusteringar och ändringar. Att vi sedan hade helvetiska problem med vår husrepresentant är en annan historia........ :-/
 
Hej

Det låter mycket intressant och amj och jag vill gärna veta mer.

Hur stort är huset ni byggde? Vilken husleverantör föll ni för i slutänden?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.