Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag är över 44 och aldrig i livet att pappa hade låtit mig köra en fullstor grävmaskin utan 6 månaders utbildning.
Jag var över 40 när jag lärde mig köra grävmaskin, dock bara med 1minuts utbildning... (frugan talade om vilka spakar och pedaler som styrde vad). Men å andra sidan var jag väl 10 när jag lärde mig köra tåg. Allt beror på vilken miljö man växer upp i och vad man har fallenhet för samt vilket ansvar man visar att man kan ta.

Sen finns det ju vuxna som låter barn göra onödigt farliga saker. Så som TS beskriver det verkar det inte bra, men det låter samtidigt som att det kan vara ok sett med andra ögon. Vi hör ju som vanligt bara en sida av saken och kan inte bedömma hur vi hade reagerat om vi stått där själva.

/Andreas
 
  • Gilla
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
Jag har ungefär samma erfarenhet som heimlaga, började med traktor i 7-8 årsåldern när kopplingen gick ner. BM 350. Känner även igen det där med att ta spjärn mot ratten. Lärde mig backa med släp, köra linkran i skogen. Lärde mig hantera maskiner och vistas i ett arbetsområde. Börja tidigt ger en oslagbar känsla för att baxa runt bökiga fordon.
Det är så det är på vischan.
Ni som pratar om soc för att en bonnunge sitter på en maskin, mjaa... prata med föräldrarna om ni tycker framfarten är osäker.
 
  • Gilla
  • Älska
Iggmo och 16 till
  • Laddar…
När jag växte upp var det ju inte onormalt att få vara med och arbeta
Då var det accepterat att vara med som ”hantlangare” på industrin
Åker grabben med på jobb nu blir man nästan avskriven istället
Och i lanbruket började många köra traktorn mellan 5-7 års ålder
Visst ska barnen skyddas med gå inte till överdrift med ”curlandet”
 
  • Gilla
  • Älska
Bassesme och 8 till
  • Laddar…
harry73
Ett alternativ är att prata med föräldrarna till de andra barn som springer rund maskinen och fråga om de är medvetna om att deras barn springer rund en grävmaskin som körs av en fyraåring.
Sedan tycker även jag att det kan vara lämpligt att ringa socialen, men det är upp till ts att bedöma hur farligt det är i verkligheten.
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Vem är ansvarig om en fyraåring kör över en av sina kompisar med en grävmaskin?
De fyraåringar jag känner vågar jag inte lämna utan uppsikt om de så mycket som håller i en pinne, någon som gråter inom om minut när man vänder ryggen till.
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 19 till
  • Laddar…
Jag tycker definitivt inte att det är lämpligt, vill ungen köra så kan han sitta i knät på en vuxen. Jordbruk är en av de mest olycksdrabbade arbetsplatserna.
Är det ett jordbruk med verksamhet så kan man även anmäla till arbetsmiljöverket.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 21 till
  • Laddar…
G Gurrakrog skrev:
Självklart prata med föräldrarna först!

Men tro mig, finns föräldrar som inte ska ha barn där soc är direkt livsavgörande!
Och min erfarenhet av soc har varit att de inte är så "farloga" som folk tror, det ska väldigt mycket till för att de ska agera kraftfullt.
Och min erfarenhet av soc är precis tvärtom, de har en sådan enorm makt och det finns inga kontrollorgan överhuvudtaget.
Alltså inga risker för dem med att agera vårdslöst med förhastade slutsatser.

Så att slentrianmässigt anmäla till soc skall inte rekommenderas, har de en felaktig dag och kommer in i ärendet fel så kan det tas alla möjliga slutsatser vars värde är mycket svåra att motbevisa....

Jag kan fullkomligt förstå hur det kan tolkas att att man som förälder saknas riskseende, dålig föräldraförmåga OM man inte tar in alla tekniska aspekter på ett rätt sätt.

Prata med grannen. Försök värdera hela situationen.
 
  • Gilla
Destrier och 11 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ett alternativ är att prata med föräldrarna till de andra barn som springer rund maskinen och fråga om de är medvetna om att deras barn springer rund en grävmaskin som körs av en fyraåring.
Sedan tycker även jag att det kan vara lämpligt att ringa socialen, men det är upp till ts att bedöma hur farligt det är i verkligheten.
De tillhör alla samma skock :) Det läskigaste jag sett var när en annan småunge sprang efter maskinen och kastade bollar på den för att få uppmärksamhet. Inte en chans att föraren kunde se var det andra barnet befann sig. Eller som idag när en av ungarna kom ridande precis bakom maskinen.
 
  • Gilla
  • Wow
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju tro att det är ett jävla skämt.
 
  • Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
A arasmus skrev:
De tillhör alla samma skock :) Det läskigaste jag sett var när en annan småunge sprang efter maskinen och kastade bollar på den för att få uppmärksamhet. Inte en chans att föraren kunde se var det andra barnet befann sig. Eller som idag när en av ungarna kom ridande precis bakom maskinen.
Tycker det är märkligt att många är så ok med att barn rider själva. Hästen är ett bruksfordon som både kan snava, skena och sparka bakut, och inte heller har den säkerhetsbälte.
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 17 till
  • Laddar…
Våra grannar är bönder och har en Volvo EC290 som väger kring 30 ton. Det är ju bra.
Den kör deras 4-årige unge runt med helt själv och gräver. Låter som en lysande ide och en fin uppväxt.
Upp för backar, inne i skogen osv. Det kan ju vara lärorikt, eller farligt.
Ingen vuxen finns i närheten. Ytterst olämpligt, och att TS inte varit och sagt till är beklämmande, gör genast det och återkom och berätta hur det gick.
Däremot springer det runt en skock andra ungar på gården. Otroligt mycket farligare än en ensam fyraåring bakom spakarna.
Jag får ont i magen varje gång jag ser det. Gör genast något åt det genom att gå och prata med grannarna.
Vad tycker ni som är lite mer lantliga av er, är detta vanligt bland bönder eller är det läge för en orosanmälan? Nej! Prata med grannarna först.
 
  • Gilla
  • Wow
Iggmo och 22 till
  • Laddar…
Livet på landet!
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
harry73
När vi byggde vårt hus fick vi och barnen sitta i grävmaskiner när maskinföraren hade rast.
Den var så klart avstängd. Äldste barnet var då snart fyra år och lilla syster två år.
Aldrig i livet att hon hade fått köra ensam eller ens var mentalt kapabelt till det.
Två små barn sitter i förarhytten på en avstängd grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mach77777 och 9 till
  • Laddar…
Absolut orosanmälan. En 4-åring som kör grävmaskin är en fara för sig själv och för sin omgivning, det borde alla vuxna vara rörande överens om.
 
  • Gilla
  • Arg
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Men alltså vad är detta? Innan man ens funderar på en orosanmälan går man väl ändå bort till grannen och kollar hur det egentligen ligger till. Gör en så enkel grej som att säga: -Jag är lite orolig för det såg ut som er son körde grävmaskinen utan att ni var i närheten och att era andra barn sprang väldigt nära. Jag är rädd att det ska hända en olycka och ville bara kolla hur det ligger till.

Om grannarna svarar i stil med att det ska du inte bry dig om eller liknande kan du ju gå vidare med det. Men i bästa fall säger dom att dom har koll och att dom ska se till att inga andra uppehåller sig i närheten i fortsättningen.

Av er som direkt förespråkar orosanmälan, hur många är uppväxta på gård och vet vad det innebär?
 
  • Gilla
Collie och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.