Hej! Vet att frågan ställts i forumet förut, men hittar inte några svar som specifikt kan hjälpa mig. Provar därför igen.

Vi bygger en brygga, och har disk. 2 alternativ för att fästa den i berget i vattenbrynet, se skiss.

2 alternativ som vi pratat om;
- 1. Antingen en grövre rundstav som fästs i borrat hål
- 2. Flera (3-4 st) armeringsjärn som fästs i borrade hål
Handskiss med två metoder för att fästa brygga vid vattenbrynet, en med rundstav och en med armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort?
Är det en fördel att borra hålet i cirka samma diameter och slå fast järnen med slägga, eller använda en grövre borr och fylla med en del fästmassa tror ni?

mvh Erik
 
Betongplinten ska väl armeras på något sätt. Förmodligen skulle jag borrat ett antal hål i berget och fäst armeringsjärnen i hålen med ankarmassa från Biltema. Hur många häl beror förstås på plintens storlek. Men rostfritt är ingen dum idé. Det finns rostfri gängstång hos Biltema och många andra, och den bör väl funka som armering också. Men det är dyrare och lite mer svårarbetat.
 
  • Gilla
A.bjorklund
  • Laddar…
Det går bra att fylla hålet med cementbruk.
 
Q qwarty skrev:
Betongplinten ska väl armeras på något sätt. Förmodligen skulle jag borrat ett antal hål i berget och fäst armeringsjärnen i hålen med ankarmassa från Biltema. Hur många häl beror förstås på plintens storlek. Men rostfritt är ingen dum idé. Det finns rostfri gängstång hos Biltema och många andra, och den bör väl funka som armering också. Men det är dyrare och lite mer svårarbetat.
Ja, absolut hade jag tänkt armera betongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.